روشن شدن چراغ‌چک در خودروهای مجهز به‌سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری به‌صورت چشمک‌زن دو علت عمده دارد. ن

خودرو پژو 405 SLX موتور 1600 مدل 93 دارم و بیش از یک ماه است موقع روشن کردن خودرویم، چراغ‌چک آن به‌صورت متناوب و چشمک‌زن در پشت آمپر روشن می‌ماند. علاوه‌براین درترافیک اگر به‌صورت ناگهانی به‌موتور گاز دهم، خودرو خاموش می‌شود. علت چیست؟

به گزارش «اخبار خودرو»،روشن شدن چراغ‌چک در خودروهای مجهز به‌سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری به‌صورت چشمک‌زن دو علت عمده دارد. نخست‌این‌که اگر انژکتورهای موتور معیوب باشد یا به‌دلیل کارکرد خودرو و پشت سر گذاشتن عمر مفید، قطعه نیاز به‌تعویض داشته باشد، این مشکل به‌وجود می‌آید. زیرا باتوجه به‌این‌که انژکتور وظیفه پاشش سوخت را دارد و سوخت بنزین نیز همراه با رسوبات است، این رسوبات و جرم‌های داخل سوخت پس از مدتی روزنه‌های بسیار کوچک انژکتور را مسدود می‌کند. همین مساله منجر به‌نرسیدن سوخت کافی یا حتی کاهش فشار مناسب برای پاشش سوخت می‌شود. در این حالت باید انژکتورها توسط مکانیک بررسی و درصورت نیاز شست‌وشو داده شود. اگر با شست‌وشو دادن مشکل برطرف نشود، باید انژکتورها را تعویض کرد و یکی دیگر از علت‌های روشن شدن چراغ‌چک آن هم به‌صورت ناپیوسته می‌تواند اختلال در روند کاری سیستم جرقه‌زنی موتور باشد. باتوجه به‌این‌که پیشرانه خودرو شما TU5 تی‌یو 5 و دارای کویل کتابی است، بنابراین این امکان وجود دارد که وایرهای کویل باتوجه به‌کارکردشان یا حتی عدم‌نگهداری صحیح از خودرو، ایجاد اتصالی کوتاه کرده باشد. این موضوع قدرت جرقه‌زنی شمع را کاهش می‌دهد و سبب روشن شدن چراغ‌چک به‌صورت ناپیوسته می‌شود. اما در نظر داشته باشید که یکی از ضعف‌های مهم در موتور تی‌یو 5 خرابی واشر قالپاق سوپاپ پس از مدتی کارکرد است و اگر این واشر الاستیکی معیوب باشد، دیگر خاصیت آب‌بندی را از دست می‌دهد. در این حالت روغن موجود درناحیه فوقانی موتور یا همان سرسیلندر روی کویل نشت می‌کند و منجر به‌سولفاته شدن کویل می‌شود. بنابراین برای رفع مشکل باید واشر قالپاق سوپاپ و درصورت نیاز کویل کتابی تعویض شود.
باتوجه به‌این‌که موتور تی‌یو 5 دارای پتانسیومتر برای دریچه‌گاز است، درصورت خرابی این قطعه الکترونیکی بسیار مهم در تثبیت روند کاری دریچه‌گاز و دور آرام مشکل ایجاد می‌شود که یکی از بارزترین آن‌ها این است که هنگام گاز دادن خودرو خاموش می‌شود. دراین حالت اگر دستگاه عیب‌یاب به ECU موتور متصل شود، این اشکال را نیز نشان خواهد داد. بنابراین با پاک کردن این خطا درحافظه ECU و تعویض این قطعه مشکل برطرف خواهد شد. اما در نظر داشته باشید که گاهی با تعویض پتانسیومتر دریچه‌گاز نیز مشکل رفع نمی‌شود و در این حالت باید پمپ‌بنزین بررسی شود. زیرا درصورت خرابی این قطعه فشار سوخت ارسالی به‌سیلندرها کاهش می‌یابد و سبب بروز مشکلات بعدی می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =