تصادف با حیوانات

توجه به پدیده مرگ حیوانات به‌خصوص در ایران که به‌دلیل وسعت و تنوع جغرافیایی، میزبان بسیاری از گونه‌های حیوانات است، در سیاست‌های راه و شهرسازی ضروری به‌نظر می‌رسد.

به گزارش «اخبار خودرو»،بسیاری از ما هنگام رانندگی در مسیرهای درون‌شهری و بین‌شهری، لاشه حیوانات را مشاهده کرده‌ایم. برخورد با حیوانات در جاده‌ها و خیابان‌ها دارای پیامدهای منفی گوناگونی است ازجمله جراحت و مرگ حیوانات، خطر برای سرنشینان خودرو، نابودی گونه‌های در معرض خطر، تلف شدن دام‌ها یا حیوانات خانگی، آسیب به خودرو، هزینه‌های مالی برای خودرو و جاده و مناظری با بار روانی منفی. توجه به پدیده مرگ حیوانات به‌خصوص در ایران که به‌دلیل وسعت و تنوع جغرافیایی، میزبان بسیاری از گونه‌های حیوانات است، در سیاست‌های راه و شهرسازی ضروری به‌نظر می‌رسد.

آمارهای جهانی تصادف وسایل‌نقلیه با حیوانات
در آمریکا، روزانه بیش از یک میلیون جانور در برخورد با خودروها جان خود را از دست می‌دهند، فقط تعداد پرندگانی که سالانه در جاده‌های اروپا کشته می‌شوند، تا 27 میلیون مورد تخمین زده می‌شود. همچنین در آمریکا، سالانه 1/25 میلیون مورد درخواست غرامت از بیمه خودرو به‌دلیل برخورد با گوزن و موس ثبت می‌شود. در ایران نیز مشهودترین موارد مرگ حیوانات در جاده‌ها مربوط به سگ و گربه است. البته در جاده‌های جنگلی مانند جاده پارک ملی گلستان، دیگر جانوران مثل گرازها، مارها، گربه‌های جنگلی و حتی بعضی پرندگان نیز در تصادف با خودروها کشته می‌شوند. اما متأسفانه هیچ آمار رسمی درباره تعداد حیوانات کشته‌شده در جاده‌های ایران در دست نیست و فقط آمارهای پراکنده درباره برخی جاده‌ها و حیوانات اعلام می‌شود. همچنین عمدتا حیوانات خاص یا در معرض انقراض، موردتوجه هستند.
رانندگان با دقت و تمرکز بیشتری رانندگی کنند!
معاون عملیات پلیس راهور ناجا در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» درباره تصادف وسایل نقلیه با حیوانات گفت: «باتوجه به افزایش تصادفات با حیوانات در جاده‌های کشور رانندگان باید نسبت به خطرات برخورد با حیوانات که علاوه بر صدمه به حیات وحش، سبب وارد آمدن خسارت جانی و مالی به آنها نیز می‌شود، آگاهی باشند و نسبت به رعایت مقررات راهنمایی‌ورانندگی در مکان‌های پرخطر اقدام کنند.» وی ادامه داد: «طبق ماده 210 آیین‌نامه راهنمایی‌ورانندگی فردی که مسئول حرکت و هدایت حیوانات است، هنگام عبور از عرض یا طول معابر در شب باید از علائم سیار مانند فانوس، چراغ‌های الکتریکی یا راکت شبرنگ‌دار استفاده کند. رانندگان موظفند با دیدن حرکت گله و رمه سرعت خود کاهش دهند و در صورت لزوم تا عبور احشام توقف کنند. به هرحال عبور حیوانات از نقاط مشخص و تا حد امکان دارای روشنایی ضرورت دارد.» سرهنگ سیاوش محبی دررابطه‌با تصادف وسایل نقلیه با حیوانات اهلی و خانگی بیان کرد: «اگر حیوان؛ اهلی و خانگی باشد و با خودرویی برخورد کند، صاحب حیوان موظف است از علامت استفاده کند در غیر این صورت صاحب حیوان مقصر شناخته می‌شود و باید خسارت خودرو را تمام و کمال بپردازد.» وی در ادامه افزود: «اگر صاحب حیوان از علامت استفاده کند اما تصادفی رخ بدهد، راننده خودرو تا 50درصد مقصر است چراکه راننده باید با دقت و تمرکز بیشتری رانندگی کند.» وی درخصوص پوشش بیمه برای این گونه تصادف‌ها اصریح کرد: «اگر خودرو دارای بیمه بدنه باشد، در صورت تصادف با حیوانات اهلی و وحشی حتما شامل پرداخت بیمه می‌شود.»

راه‌های جلوگیری از تصادف با حیوانات
در مسیر حرکت ممکن است علائمی درباره تردد حیوانات نصب شده باشد، پس به آن‌ها توجه کنید. مهم‌ترین عامل برای جلوگیری از تصادف با حیوانات در جاده، سرعت است. بنابراین با سرعت مجاز رانندگی کنید. در فصل‌های پاییز و بهار امکان عبور حیوانات از جاده‌ها بیشتر است، بنابراین به حومه جاده توجه بیشتری داشته باشید چون شاید حیوانی قصد عبور از جاده را داشته باشد. درصورت مشاهده حیوانات، با دقت حرکت کنید. حیوانات معمولا به صورت دسته‌جمعی از جاده عبور می‌کنند که این امر خطر تصادف را افزایش می‌دهد.یکی از بزرگ‌ترین و رایج‌ترین اشتباه رانندگان در جاده، تمرکز بر حیوانات به جای جاده است. به‌همین‌دلیل بر جاده و مسیر تمرکز کنید. در صورتی‌که در جاده ناگهان با حیوانی مواجه شدید، سعی کنید بهترین عملکرد را از خود نشان دهید. سرعت خودرو را کاهش دهید و در صورت امکان و با توجه شرایط، خودرو را متوقف کنید. از تلاش برای دور زدن حیوان و رد کردن آن پرهیز کنید، چراکه امکان از دست دادن کنترل خودرو و تصادف با وسایل‌نقلیه دیگر افزایش می‌یابد. هیچ وقت خودرویتان را برای کمک به حیوانات برای عبور از جاده ترک نکنید.

آیا تصادف با حیوانات ولگرد شامل جریمه و خسارت می‌شود ؟
سارا رسول‌خانی، کارشناس بیمه درباره این موضوع، به «دنیای خودرو» گفت: «در تصادف با احشام (چهارپایان) در سطح گذرگاه‌ها، خسارات واردشده به آنها، از محل پوشش مالی بیمه‌ پرداخت می‌شود.» وی درباره میزان خسارت افزود: «میزان خسارت وارده در تصادف با احشام و حیوانات مانند سایر تصادفات براساس نظر کارشناسی مشخص می‌شود. اگر تصادف مربوط به گاو، گوسفند و حیوانات حلال‌گوشت باشد، خسارت بعد از تشکیل پرونده و بر اساس وزن آن حیوان پرداخت می‌شود.
همچنین تصادف با حیواناتی باشد که دارای مالک هستند مانند سگ قلاده‌دار یا اسب‌های مسابقه‌، میزان خسارت براساس ارزش حیوانات است که توسط کارشناس مشخص و پرداخت می‌شود اما اگر تصادف با حیوانات ولگرد مانند سگ و گربه باشد، جریمه‌ای پرداخت نمی‌شود.» وی ادامه داد: «ماده قانونی مشخصی برای تصادف با حیوانات ولگرد نداریم و جریمه‌ای هم در قانون لحاظ نشده است پس نمی‌توان راننده‌ای را به‌خاطر این تصادفات جریمه کرد.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    1 0
    حیوانات خودشون هم از خودروها خیلی می ترسند و هنگام عبور از جاده خیلی احتیاط می کنند ولی راننده هم باید احتیاط کند .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =