روغن موتور

اختلاف قیمت 70هزارتومانی روغن موتور «10W40» و «20W50» در بازار، ‌تقاضای خرید برای محصولات با سطح سیال بودن «20W50» را به شدت افزایش داده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،اختلاف قیمت 70هزارتومانی روغن موتور «10W40» و «20W50» در بازار، ‌تقاضای خرید برای محصولات با سطح سیال بودن «20W50» را به شدت افزایش داده است. به گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» تقاضا برای خرید روغن‌موتور ارزان‌تر در حالی بین مصرف‌کننده‌ها افزایش یافته است که بسیاری‌ از مالکان خودرو برخلاف توصیه سازنده، ‌برای کاهش هزینه‌هایشان اقدام به خرید و استفاده از روغن‌موتور با گرانوری اشتباه می‌کنند.
اگرچه در گذشته بیشترین میزان تقاضا برای روغن‌موتورهای مولتی گرید بنزینی در سطح گرانروری 20W50 بود اما با به‌ روز شدن موتور خودروها و نیاز آنها به استفاده از روغن‌موتور روان‌تر، تولیدکنندگان روانکار به سمت تولید محصولات با سطوح کیفی مختلف، اما با درجه گرانروی 10W40 رفتند. روغن‌موتورهایی که به تدریج جای خود را در قفسه تعویض‌روغنی‌ها باز کردند و با اطلاع‌رسانی دقیق شرکت‌های سازنده خودرو و اتوسرویس‌ها، مصرف‌کنندگان به استفاده از این روغن‌موتورها روی آوردند. حالا اما با افزایش هزینه‌های خانوار در بخش‌های مختلف و ایجاد شکاف قیمتی 70هزارتومانی بین روغن‌موتورهای «10W40» و «20W50»، ‌بازار مصرف به سمت استفاده از روغن‌هایی می‌رود که سازگاری مناسبی با موتور خودروهای جدید ندارند و به‌دلیل غلظت بالاتر می‌توانند صدمات جبران‌ناپذیری به موتورخودروها به‌ویژه در لحظه استارت وارد کنند. به گزارش خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» ‌بررسی بازار روانکارهای خودرویی در یک ماه گذشته نشان می‌دهد تقاضا برای خرید محصولات با گرانروی 20W50 به شدت افزایش یافته است که خود نشان از تفاوت قیمت تقریبا 70هزار تومانی بین دو روغن‌موتور با یک سطح کیفی API دارد.
به‌عنوان‌مثال مقایسه قیمت دو ظرف 4لیتری روغن‌موتور با استاندارد API-SL و با SAE تفاوت قیمت 70هزار تومانی را نشان می‌دهد که مبلغ قابل‌توجهی برای دارندگان خودروهای ایرانی است. این اختلاف برای سطح کیفی API-SJ نیز وجود دارد و مالک خودرو هنگام مراجعه به تعویض‌روغنی می‌تواند روغن‌موتور با استاندارد SAE-20W50 را 65هزار تومان ارزان‌تر از روغن‌موتور با استاندارد SAE-10W40 خریداری کند. این شیوه باعث شده است شرکت‌های تولیدکننده روانکار با حجم گسترده‌ سفارش خرید برای روغن‌موتورهای 20W50 مواجه شوند و بازار یک‌باره برای این سطح از گرانروی با شوک و خلأ حجمی مواجه شده است، روندی که در صورت ادامه و عدم توان شرکت‌های تولیدکننده روانکار در تامین نیاز بازار می‌تواند جای پای روغن‌های تقلبی با این سطح گرانروی را به بازار باز کند. ازسوی‌دیگر استفاده از روغن‌موتور ناسازگار با موتور خودرو و برخلاف توصیه‌های سازنده؛ درطولانی مدت خسارات سنگینی را به پیشرانه خودرو وارد می‌کند و حتی ممکن است هزینه‌ای چندصد برابر مبلغ صرفه‌جویی ناشی از این تغییر رویه مصرف را به مالک خودرو تحمیل کند. جدا از اینکه با استفاده از روغن‌موتور با سطح گرانروی غیرمنطبق با توصیه خودروساز، ‌مصرف سوخت نیز افزایش خواهد یافت. در این شرایط به نظر می‌رسد شرکت‌های بزرگ تولیدکننده روانکار می‌توانند با فرهنگ‌سازی در شبکه فروش خود به‌ویژه اتوسرویس‌ها ‌نسبت به آگاه ‌سازی مصرف‌کنندگان اقدام کنند تا درنهایت هم آسیب کمتری به خودروها وارد شده و هم در هزینه مالکان خودرو نیز صرفه‌جویی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =