خرید و فروش خودرو

خریدوفروش خودرو یک کار تخصصی است؛ بنابراین عدم رعایت موارد حقوقی و قانونی منجربه مشکلات جدی پس از معامله خواهد شد. بنابراین نباید در این زمینه بی‌گدار به آب زد و به بهانه قیمت پایین تر یا شرایط واگذاری آسان‌تر سراغ فضای مجازی یا واحدهای غیرمجاز رفت. 

به گزارش «اخبار خودرو»،قدمت کلاهبرداری هنگام خریدوفروش خودرو به زمان تولید آن بازمی‌گردد. گذر زمان، تغییر و تحولات بازار و همچنین به‌دلیل افزایش سرسام‌آور قیمت خودرو در یکی، دو سال اخیر؛ نقل‌وانتقال خودرو هم بیشتر شده است اما در این میان تقلب، کلاهبرداری و اخاذی با شیوه‌های گوناگون نیز افزایش یافته و دامنگیر خریداران و فروشندگان شده، اما خریدوفروش خودرو یک کار تخصصی است؛ بنابراین عدم رعایت موارد حقوقی و قانونی منجربه مشکلات جدی پس از معامله خواهد شد. بنابراین نباید در این زمینه بی‌گدار به آب زد و به بهانه قیمت پایین تر یا شرایط واگذاری آسان‌تر سراغ فضای مجازی یا واحدهای غیرمجاز رفت.

ترفندهای تازه!
کلاهبرداران علاوه‌بر روش‌های قدیمی مانند سرقت خودرو یا جعل سند و... از ترفندهای جدید استفاده می‌کنند تا ظن کسی برانگیخته نشود.
کلاهبرداران باتوجه به افزایش قیمت خودرو در بازار، در برخی سایت‌های فروش خودرو موردنظرشان را با قیمت پایین‌تر (گاه تا 30 میلیون تومان کمتر از عرف بازار) آگهی می‌کنند. پس از تماس خریدار می‌گویند خودرو را پس از دریافت کامل مبلغ، تحویل خواهند داد اما انتقال سند را به دو هفته تا یک ماه بعد موکول می‌کنند. اما ماجرا پس از تحویل خودرو خریداری‌شده آغاز می‌شود! پس از چند روز مشخص می‌شود این افراد خودرو را از صاحب اصلی به ‌صورت قسطی خریداری کرده‌اند اما به ‌صورت نقد به مشتری فروخته‌اند و فروشندگان قلابی هم چک‌هایی را که به صاحب اصلی خودرو داده‌اند، پاس نمی‌کنند. در این حالت خریدار می‌ماند و خودرویی که پس از مدتی توسط صاحب اصلی پس گرفته می‌شود و البته یک چک غیرمعتبر که ضمانتی برای وصول ندارد. از آنجا که بعضی افراد برای خرید خودرو حتما از نظر کارشناس استفاده می‌کنند، این روزها کارشناسان جعلی و قلابی نیز وارد بازار خریدوفروش خودرو شده‌اند. شیوه‌ کار آنها به‌این صورت است که با معرفی خود به‌عنوان کارشناس، نقص‌های خودرو را انکار می‌کنند. بنابراین برای اطمینان از صحت گفته‌های کارشناس می‌توانید از سرویس‌های کارشناسی معتبر خودرو که دارای مجوز هستند، استفاده کنید.
البته گروهی هم با تصور اینکه تبلیغات شرکت‌های لیزینگی در رسانه‌های رسمی مانند نشریات کثیرالانتشار دلیلی بر قانونی بودن فعالیت آنهاست، سراغ این شرکت‌ها می‌روند. البته اینکه هر شرکت لیزینگی که نام آن در تبلیغات روزنامه‌ها درج شده، قابل‌اعتماد است، یک تصور ساده‌انگارانه خواهد بود. شیوه کار چنین شرکت‌هایی به این صورت است که پس از تماس متقاضی به وی گفته می‌شود فقط چند خودرو باقی مانده است و تا آخر هفته هم طرح ویژه فروش تمام می‌شود. با چنین وعده‌هایی خریدار اغوا شده و 10 تا 25 درصد قیمت خودرو را واریز می‌کند. اما پس از واریز پول، نه خودرویی در کار است و نه دفتری که بتوان پول پرداخت‌شده را مطالبه کرد.
مدل دیگر اخاذی در معاملات خودرو، تقلب در فاصله بین تنظیم قولنامه و تعویض پلاک است. خریدار همراه یک کارشناس خبره برای خرید یک خودرو مراجعه و کارشناس سلامت فنی و بدنه خودرو را تایید می‌کند. اما فروشنده با ترفندهایی شماره شاسی را در قولنامه ذکر نمی‌کند. قولنامه در محضر نوشته و بیعانه هم پرداخت می‌شود. سپس روز بعد به تعویض پلاک مراجعه می‌کنند و همه چیز قانونی و پیش می‌رود اما پس از خرید خودرو متوجه تصادفی بودن خودرو می‌شوید. در مرحله اول به کارشناس شک می‌کنید، اما کارشناس را خودتان انتخاب کرده‌اید. نکته اینجاست خودرو تحویلی با خودرو کارشناسی‌شده فرق دارد. زیرا این فروشنده هنگام معامله خودرو سالم و بدون‌رنگ را نشان داده‌ اما در روز تعویض پلاک خودرویی چپ‌شده با همان مشخصات ظاهری را به خریدار تحویل می‌دهد!
در روزهایی که بازار خریدوفروش خودرو دست‌دوم داغ‌تر است،خلافکاران مترصد این هستند طعمه‌های خود را از میان کسانی انتخاب کنند که قصد فروش فوری خودرویشان را دارند. در این روش که متاسفانه بسیار زیاد است، کلاهبردار در قامت خریدار ظاهر می‌شود، خودرو را می‌بیند و به‌رغم آگاهی از آسیب‌ها و اشکالات خودرو این موارد را به صورت کامل در قولنامه قید نمی‌کند. خودرو به پارکینگ می‌رود. اما در روز تعویض پلاک، خریدار با کارشناس خودرو حاضر می‌شود و با اعلام آسیب‌های خودرو، ادعای دریافت خسارت یا کاهش قیمت خودرو را دارد و البته حق با اوست!
شیوه دیگری که ازسوی کلاهبرداران به‌کار گرفته می‌شود، فروش خودرو کم‌آپشن به جای خودرو فول است. این مورد بیشتر در خودروهایی دیده می‌شود که به صورت فول‌آپشن فروخته می‌شوند. اما شاید خریدار این مساله را نداند که کمپانی‌های سازنده، برخی خودروها را به سفارش‌ کشورهای مختلف تولید می‌کنند بنابراین ممکن است یک مدل، شبیه خودرو فول‌آپشن باشد اما امکانات کمتری دارد.

کلاهبرداری به‌نام خودروسازان!
از دیگر شیوه‌هایی که به‌تازگی ازسوی خلافکاران اجرا می‌شود، سوءاستفاده از نام و اعتبار شرکت‌های خودروسازی است. در این روش افراد سودجو با بهره‌گیری از شرایط اعلامی خودرو ازسوی شرکت سازنده (مثل فروش ویژه، اقساطی، طرح‌های مدت‌دار، مشارکتی و...) اقدام به کلاهبرداری از افراد ناآگاه می‌کنند. به‌عنوان‌مثال این افراد از متقاضیان درخواست می‌کنند بخشی از وجه خودرو را غیراز سایت رسمی فروش محصولات شرکت تولیدکننده واریز کنند یا از شیوه‌های دیگری استفاده می‌کنند ازجمله فروش با قیمت‌های اغواکننده و کمتر از عرف بازار یا تحویل خودرو به صورت فوری در بازه زمانی یک هفته‌ای یا کمتر.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =