کارلوس تاوارس، مدیرعامل گروه خودروسازی استلانتیس

کارلوس تاوارس، مدیرعامل گروه خودروسازی استلانتیس گفته که فشارهای بیرونی بر خودروسازان به‌منظور شتاب دادن به‌روند الکتریکی‌سازی محصولات موجود درخطوط تولیدشان به‌طور بالقوه موقعیت‌های شغلی و کیفیت خودروها را تهدید می‌کند؛ زیرا خودروسازان شدیدا درگیر پایین آوردن هزینه‌های بالاتر تولید خودروهای برقی هستند.

فراتر از حدود

روز چهارشنبه تاوارس درحاشیه برگزاری کنفرانس «رویترز» با نام «نکست» در مصاحبه‌ای گفت که دولت‌ها و سرمایه‌گذاران می‌خواهند تولیدکنندگان خودرو ‌هرچه‌سریع‌تر به‌سمت تولید مدل‌های الکتریکی بروند؛ اما در این میان هزینه‌های تولید «فراتر از حد و حدودی» است که صنعت‌خودرو می‌تواند آن‌ها را تاب آورد.

او دراین‌باره گفت: «تصمیمی که اتخاذ شده شیوه‌ای از الکتریکی‌سازی است که به‌صنعت‌خودرو 50 درصد هزینه بالاتر را نسبت به‌تولید خودروهای معمولی (درون‌سوز) تحمیل می‌کند و راهی وجود ندارد که بخواهیم 50 درصد هزینه‌ اضافه‌شده را به‌مشتریان نهایی محصولات تحمیل کنیم؛ زیرا بیش‌تر مردم از طبقه متوسط قادر به‌پرداخت چنین هزینه‌ای نیستند.»

آثار مخرب توسعه

به‌گفته تاوارس خودروسازان می‌توانند قیمت‌های بالاتری روی خودروهایشان بگذارند و محصولات کم‌تری را بفروشند یا با حاشیه‌سود کم‌تر کنار بیایند که هر دو این راه‌حل‌ها درنهایت به‌تعدیل نیرو منجر خواهد شد. رهبران اتحادیه‌های کارگری در اروپا و آمریکای‌شمالی هشدار داده‌اند که این روند می‌تواند به‌از دست رفتن ده‌ها هزار موقعیت شغلی در این نواحی منجر شود.

به‌گفته تاوارس خودروسازان برای آزمودن و اطمینان از عملکرد درست فناوری به‌زمان احتیاج دارند. به‌باور او اصرار برای سرعت بخشیدن به‌این فرآیند زمان‌بر تنها می‌تواند اثری مخرب داشته باشد. «می‌تواند به‌مشکلات کیفی بیانجامد و همه‌جور مشکلی را برای ما به‌وجود آورد.»

تاوارس درمصاحبه خود گفت که استلانتیس درتلاش است با افزایش بهره‌وری با شتابی بالاتر از نرم صنعت‌خودرو از تعدیل نیرو و پایین آمدن کیفیت محصولات خود جلوگیری کند. او دراین‌باره گفت: «ظرف پنج سال آینده ما باید به‌طور سالانه بهره‌وری خود را 10 درصد ارتقا دهیم؛ آن هم درصنعتی که به‌رقم بهره‌وری دو تا سه‌درصدی عادت دارد.»

او درادامه گفت: «آینده به‌ما خواهد گفت که چه‌کسی از پس چنین کاری برخواهد آمد و چه‌کسی شکست خواهد خورد. ما درحال سوق دادن صنعت‌خودرو به‌سمت مرزها و محدوده‌هایش هستیم.»

رقابت با تازه‌واردها

این انتظار وجود دارد که به‌مرور زمان هزینه‌های تولید خودروهای الکتریکی کاهش یابد و تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند خودروهای برقی و مدل‌های درون‌سوز تا نیمه دوم دهه کنونی بتوانند به‌یکسانی قیمت دست پیدا کنند. استلانتیس نیز مانند سایر خودروسازانی که سود خود را از خودروهای درون‌سوز به‌دست می‌آورند، از طرف تولیدکنندگان خودروهای برقی مانند تسلا و همچنین استارت‌آپ‌هایی مانند ریویان تحت‌فشاری فزاینده قرار گرفته است.

کمپانی‌های تولید خودروهای برقی به‌لحاظ فروش خودرو و اشتغال‌زایی بسیار کوچک‌تر از هم‌قطاران سنتی‌تر خود هستند. اما درمقایسه با مالکان برندهایی مانند جیپ و رم، سرمایه‌گذاران برای شرکت‌هایی مثل تسلا و ریویان ارزش بالاتری را ایجاد کرده‌اند.

فشارهای ناکارآمد؟

فشار سرمایه‌گذاران درکنار سیاست‌های دولتی قرار گرفته که با هدف پایین آوردن گازهای گلخانه‌ای به‌تصویب رسیده‌اند. اتحادیه اروپا، ایالت کالیفرنیا و سایر حوزه‌های قانون‌گذار دراین خصوص اهدافی سخت‌گیرانه را برای پایان دادن به‌فروش خودروهای درون‌سوز تا سال 2035 به‌تصویب رسانده‌اند. در انگلستان نیز سال 2030 به‌عنوان فرجه نهایی الکتریکی‌ شدن تمام خودروهای موجود در بازار درنظر گرفته شده است. تاوارس دراین‌باره گفته است که دولت‌ها باید تمرکز خود را به‌جای این محدودیت‌ها روی پاکسازی صنعت نیرو و توسعه زیرساخت‌های شارژ خودروهای برقی بگذارند.

سرمایه‌گذاری برای فردا

استلانتیس درتلاش است به‌کمک کارآمدتر کردن عملیات‌ها و فرآیندهای تولیدش بتواند پنج میلیارد یورو درهزینه‌های خود صرفه‌جویی کند. درعین ‌حال تاوارس توسعه خودروهای برقی استلانتیس را شتاب بخشیده و متعهد شده که تا سال 2025، 30 میلیارد یورو را صرف توسعه سازه‌های جدید خودروهای برقی، راه‌اندازی کارخانه‌های تولید باتری و سرمایه‌گذاری روی مواداولیه و فناوری‌های جدید کند. روز پنجشنبه استلانتیس اعلام کرد که به‌اتفاق دایملر روی استارت‌آپ تولید باتری «فاکتوریال» سرمایه‌گذاری کرده است.

تاوارس گفت: «ما می‌توانیم بیش‌تر سرمایه‌گذاری کنیم و درزنجیره ارزش به‌جایگاه برسیم. شاید درآینده نزدیک سرمایه‌گذاری‌های مشابه دیگری را نیز انجام دادیم.»

واضح است که تمام خودروسازان بزرگ جهان مانند استلانتیس باید درمدتی بسیار کوتاه خود را برای انجام شتابان تغییرات آماده کنند و دراین میان این به‌هیچ‌عنوان بعید نیست که در راستای پایین نگه داشتن هزینه‌های تولید، (دست‌کم در کوتاه‌مدت و تا زمانی که فناوری‌های جدید باتری‌ها از راه برسند) شاهد افت کیفی خودروهای برقی و همچنین تعدیل نیروی گسترده در صنعت‌خودرو جهان باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =