کامیون‌های بنز

عمر حمل‌ونقل و کامیون‌های لجستیکی پرسروصدا و گازوئیل‌سوز و آلاینده به شماره افتاده است. کشورهای بسیاری به‌ویژه در قاره سبز برنامه‌هایی را به منظور خداحافظی با این خودروها و جایگزینی آن‌ها با مدل‌های پاک اعلام کرده‌اند.

به گزارش «اخبار خودرو»، عمر حمل‌ونقل و کامیون‌های لجستیکی پرسروصدا و گازوئیل‌سوز و آلاینده به شماره افتاده است. کشورهای بسیاری به‌ویژه در قاره سبز برنامه‌هایی را به منظور خداحافظی با این خودروها و جایگزینی آن‌ها با مدل‌های پاک اعلام کرده‌اند. به منظور توافق کشورهای این قاره، نشست‌های مختلفی برگزار و در آخرین نشست این کشورها متعهد شده‌اند تا 2035 استفاده از خودروهای پاک را جایگزین سوخت‌های فسیلی در کشورهای اروپایی کنند و این موضوع را 2040 به تمام کشورها تعمیم دهند. در همین راستا بریتانیا به‌تازگی اعلام کرد نخستین کشور جهان خواهد بود که متعهد به حذف تدریجی خودروهای باری فعال در ناوگان لجستیکی خود شده است.

تعهد 32 کشور جهان برای دستیابی به ناوگان پاک

گروهی از وزرا و رهبران صنعت از 32 کشور در این کشور متعهد شده‌اند تا سال 2040 یا قبل از آن برای فروش خودروهای جدید صددرصد بدون آلایندگی همکاری کنند. این گروه شامل 6 تولیدکننده بزرگ (فورد، جی‌ام، مرسدس‌بنز، بی‌وای‌دی، JLR، ولوو)، 39 شهر ایالت و منطقه، 28 ناوگان و 13سرمایه‌گذار به طور مشترک تصمیم خود را برای فروش همه خودروهای سواری و باری و مسافری اعلام کردند تا سال 2035 به انتشار صفر در بازارهای پیشرو و تا 2040 به انتشار صفر در سطح جهانی دست یابند.


ممنوعیت تردد تجاری‌های آلاینده در اروپا از 2035
اروپایی‌ها در نظر دارند فروش خودروهای بنزینی و گازوئیلی را از سال 2035 ممنوع و در همین راستا، تا سال ۲۰۲۵ در فواصل ۶۰ کیلومتری در جاده‌های اصلی، ایستگاه‌های شارژ عمومی خودروهای الکتریکی را احداث کنند. کمیسیون اروپا به تازگی از ارائه یک طرح زیست‌محیطی خبر داده که بر پایه آن فروش خودروهای بنزینی و دیزلی به ویژه کامیون‌های سنگین و نیمه‌سنگین در کشورهای عضو این اتحادیه از سال ۲۰۳۵ ممنوع می‌شود. البته طرح پیشنهادی کمیسیون اروپا باید پس از بحث و بررسی لازم به تصویب کشورهای عضو اتحادیه و پارلمان اروپا برسد؛ روندی که ممکن است تا دو سال به طول بینجامد. کمیسیون اروپا همچنین در طرح تازه خود برای مقابله با گرم شدن کره زمین و تغییرات اقلیمی، پیشنهاد کرده است انتشار گاز دی‌اکسید کربن ناشی‌از تردد خودروهای غیرالکتریکی تا سال ۲۰۳۰ نیز ۵۵ درصد در مقایسه با سال جاری میلادی کاهش یابد.

صفر شدن انتشار گاز دی‌اکسید کربن

بروکسل هدف از اجرای این ممنوعیت را به صفر رساندن انتشار گاز دی‌اکسید کربنِ حاصل از مصرف سوخت‌های فسیلی در خودروهای درحال تردد در اتحادیه اروپا اعلام کرد. اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای که به همین منظور منتشر شده است، تاکید کرد: «این اقدام به تحقق اهداف زیست‌محیطی اتحادیه اروپا کمک می‌کند. کاهش هزینه سوخت و بهبود کیفیت هوا ازجمله مزایای مستقیمی است که نصیب شهروندان این اتحادیه خواهد شد.»

بریتانیا نخستین کشور با ناوگان لجستیکی

در همین راستا بریتانیا اعلام کرد نخستین کشوری خواهد بود که به منظور دستیابی به اهداف این طرح، تردد خودروهای آلاینده لجستیکی سنگین و نیمه‌سنگین خود را تا سال 2040 ممنوع خواهد کرد. به همین منظور تمام وسایل نقلیه سنگین جدید که به منظور حمل کالا در این کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند، تا سال 2040 آلایندگی صفر خواهند داشت. وسایل نقلیه وزن 26 تن و کمتر تا سال 2035 و سایر خودروهای لجستیکی این کشور تا سال 2040 آلایندگی صفر خواهند داشت. این امر همراه با خروجی تدریجی سواری‌ها و تجاری‌های بنزینی و دیزلی در بریتانیا تا سال 2030، نشان‌دهنده تعهد برای پایان فروش تمام وسایل نقلیه جاده‌ای آلاینده در دو دهه آینده است.

استقبال از پیشگامی بریتانیا

جان لاوس، مدیرعامل یکی از شرکت‌های هیتاچی در این خصوص اعلام کرد: «از اینکه بریتانیا نخستین کشور متعهد به حذف تدریجی خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین آلاینده در دو دهه آینده باشد، استقبال می‌کنیم. نقشه‌راه کربن‌زدایی این خودروها نشان‌دهنده یک تغییر واقعی است. با این حال گذر از این خودروها و دستیابی به مدل‌های پاک نیازمند توسعه فناوری‌، سوخت‌های جایگزین و زیرساخت‌های سوخت‌گیری است. همان‌طور که پیش از این در کربن‌زدایی خودروها گام‌های مهمی برداشته‌ایم، حالا نیز باید شاهد گردهم‌آمدن دولت و صنعت حمل‌ونقل برای تسریع انتقال لجستیک آلاینده به منظور دستیابی به شبکه حمل‌ونقل جاده‌ای پاک‌تر و جامع‌تر باشیم.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =