اپتیما JF هیبرید

اما از آنجا که اپتیما از محصولات محبوب و موفق کیاموتورز در ایران به‌شمار می‌رود، این روزها با قیمت نه‌چندان معقولی در بازار حضور دارد و از کاستی‌های بسیاری نسبت به‌رقبایش برخوردار است. در این مطلب به‌بررسی کیا اپتیمای هیبرید خواهیم پرداخت تا بدانیم ارزش خرید آن تا چه‌حد است.   

به گزارش «اخبار خودرو»،حدود چهار سال است واردات خودرو به‌کشور ممنوع شده است. اما پیش از این‌که واردات خودرو به‌صورت کامل به‌ایران ممنوع شود، شاهد حضور محصولات هیبرید در بازار کشور بودیم.
طرح ارائه‌شده مبنی‌بر واردات خودروهای هیبرید با تعرفه کم‌تر بود و همین مساله سبب شد نخست شاهد حضور محصولات هیبرید کمپانی تویوتا و پس از آن در سال 97 شاهد ورود سدان محبوب هیبرید هیوندای یعنی سوناتا باشیم. درهمان سال بود که در نمایشگاه خودرویی شهر آفتاب، خبر ورود اپتیمای هیبرید به‌ایران اعلام شد. اما بعد از ممنوعیت واردات خودرو به‌ایران و اعمال تحریم‌هــای شدید و عدم‌همکاری کمپانی‌هــــــــــای مطرح خودروساز با شرکای ایرانی، موقعیتی فراهم شد که برخی نمایندگی‌ها از عمل کردن به‌تعهــــــــدات خود نسبت به‌مشتریان شانه خالی کنند.
اما از آنجا که اپتیما از محصولات محبوب و موفق کیاموتورز در ایران به‌شمار می‌رود، این روزها با قیمت نه‌چندان معقولی در بازار حضور دارد و از کاستی‌های بسیاری نسبت به‌رقبایش برخوردار است. در این مطلب به‌بررسی کیا اپتیمای هیبرید خواهیم پرداخت تا بدانیم ارزش خرید آن تا چه‌حد است.

نقدی کوتاه بر اپتیمای هیبرید
اپتیمای زیبا و خوشنام، سدان محبوب کیاموتورز است که در بازار سدان‌های سایز متوسط خانوادگی طرفداران بسیاری دارد. اگرچه این خودرو در نسل‌های اول و دوم چندان موفق ظاهر نشد، اما پس از ورود طراح سرشناس و معروف گروه فولکس‌واگن یعنی پیتر شرایر به‌کیاموتورز، طراحی محصولات این خودروساز کره‌ای دگرگون شد. نسل سوم اپتیما موسوم به TF یکی از محبوب‌ترین نسل‌های این خودرو میان‌سایز خانوادگی به‌شمار می‌رود و اپتیما TF در بازار ایران نیز از جایگاه ویژه‌ای درکلاس سدان‌ها برخوردار است. این نسل به‌صورت هیبرید برای نخستین‌بار در نمایشگاه خودرویی لس‌آنجلس 2010 به‌نمایش درآمد. اما اپتیما TF هیبرید هرگز به‌ایران نیامد. پس از گذشت پنج سال یعنی درسال 2015 نسل چهارم اپتیما موسوم به JF با تغییراتی اندک در ظاهر و نسبتا گسترده در کابین به‌جهان معرفی شد. همان سال بود که اپتیما JF به‌بازار کشورمان آمد که پس از گذشت تقریبا دو سال نسخه هیبرید آن توسط اطلس‌خودرو به‌بازار عرضه شد. اما نسخه اپتیمای هیبرید به‌صورت محدود به‌ایران آمد.

رقابت نفس‌گیر هیبریدی‌ها در بازار ایران


ظاهر اسپرت کره‌ای مدعی
اپتیما JF نسبت به‌اپتیما TF تفاوت چندانی به‌لحاظ ظاهری ندارد. زیرا فرمت چراغ‌های جلو و عقب مشابه یکدیگر هستند و تنها تغییرات اساسی در نسل چهارم یا همان JF به‌لچکی عقب منتهی می‌شود. اپتیما JF نیز همانند TF شاهکار پیتر شرایر است و این خودرو در نسل چهارم با رشد ابعادی مواجه شده است؛ فاصله محوری، طول، عرض و ارتفاع خودرو به‌ترتیب 2805 میلی‌متر (15میلی‌متر بیش‌تر از TF)، 4855 میلی‌متر (10میلی‌متر بیش‌تر از TF)،1860میلی‌متر (25 میلی‌متر بیش‌تر از TF) و 1465 میلی‌متر (10میلی‌متر بیش‌تر از TF) فضای جادارتر و مناسب‌تری را دراختیار سرنشینان می‌گذارد. اما استفاده از خطوط به‌اصطلاح اتوکشیده و سطوح تخت همانند نسل سوم در JF به‌خوبی دیده می‌شود. درواقع پیتر شرایر درطراحی نسل چهارم محافظه‌کارانه عمل کرده و بیش‌ترین تغییرات درطراحی لچکی عقب لحاظ شده است. پروفیل خودرو همانند نسل سوم با خط‌شانه نرم و سطوح تخت همراه است که دیگر همانند TF در JF شاهد لچکی یکپارچه با درهای عقب نیستیم. در این خودرو ستون C با فرمی جداشونده با لچکی عقب طراحی شده که نمای جدیدتری به‌این سدان میان‌سایز خانوادگی می‌بخشد. چهره اپتیما JF همانند TF است؛ با این تفاوت که به‌خوبی از اِلِمان زبان جدید طراحی کیاموتورز موسوم به‌پوزه‌ببری «TIGER NOSE» پیروی می‌کند. درنمای جلو چراغ‌ها مشابه TF بوده؛ با این تفاوت که فرم منحنی پیدا کرده که در امتداد چراغ، جلوپنجره باریک پوزه‌ببری طراحی شده تا نمای جذابی به‌اپتیما JF ببخشد. از آنجا که این مدل هیبرید است، جلوپنجره در قسمت بالایی و میانی خود به‌اصطلاح بسته است و به‌خوبی می‌توان آن را مشاهده کرد. از سوی دیگر در نمای عقب چراغ‌های کشیده اپتیما TF حفظ شده است؛ با این تفاوت که در زاویه مشخصی قرار گرفته و حجم برآمده روی درِ صندوق، نمای شیکی به‌این سدان هیبرید می‌دهد.

رقابت نفس‌گیر هیبریدی‌ها در بازار ایران


کابینی که کامل نیست!
درزمان ورود به‌کابین اپتیما JF هیبرید، برخلاف ظاهر آن شاهد فضایی کاملا اقتصادی هستیم. زیرا مدل پایه این خودرو به بازار ایران آمد. درنسخه‌های فول‌آپشن اپتیمای هیبرید، نمایشگر هفت‌اینچی لمسی درکنسول میانی تعبیه شده که در اپتیمای هیبرید با یک نمایشگر پنج‌اینچی جایگزین شده است. فارغ از نقدهای منفی که به‌کابین اپتیما JF وارد است، این خودرو نسبت به‌نسل قبلی خود یعنی TF با داشبورد خلوت و مینیمال‌تری به‌بازار عرضه شده است. زیرا قرارگیری نمایشگر پنج‌اینچی لمسی دربالاترین بخش داشبورد و دریچه‌های افقی سیستم تهویه‌مطبوع مستطیل‌شکل دربخش مرکزی داشبورد، تنظیمات الکترونیکی سیستم تهویه‌مطبوع در زیر آن و حذف دکمه‌های فیزیکی، داشبورد خلوتی را به‌وجود آورده است. فارغ از کلاستر (مجموعه پشت آمپر) که با نمایشگر 4.5 اینچی TFT همراه است، اِلِمان دیگری به‌چشم نمی‌خورد که کابین اپتیما هیبرید را مانند رقبای سرسختش یعنی تویوتا کمری هیبرید یا پسرعمویش، هیوندای سوناتای هیبرید مدرن به‌نمایش بگذارد. درعین حال استفاده از روکش پارچه‌ای صندلی‌ها و پلاستیک خشک غربیلک‌فرمان و طراحی ساده آن چنگی به‌دل نمی‌زند و اگرچه درنسخه‌های بنزینی اپتیما JF سقف پانورامیک و اِلِمان‌های جدید طراحی کیاموتورز چشم‌نوازی می‌کند، اما کیفیت عایق‌بندی، کیفیت قطعات داخلی و راحتی سرنشینان از جمله موارد مثبت فضای داخلی اپتیمای هیبرید به‌شمار می‌رود.
از مهم‌ترین آپشن‌های اپتیما JF هیبرید می‌توان به‌کروزکنترل، سانروف، نمایشگر پنج اینچی لمسی، سیستم تهویه‌مطبوع دوگانه اتوماتیک و برای سرنشینان عقب مجزا، سیستم تصیفه هوای کابین، ورود بدون کلید (کی‌لس)، استارت دکمه‌ای، هفت ایربگ، سیستم‌های کنترلی ترمز ABS، EBD، ESC ، تنظیم صندلی راننده در هشت جهت، تنظیم صندلی سرنشین جلو در شش جهت، کامپیوتر سفری و سیستم صوتی هارمن کاردون و... اشاره کرد.
زیر پوسته این کره‌ای هیبرید چه‌می‌گذرد؟
برخلاف اپتیما JF های بنزینی که دارای پیشرانه چهارسیلندر 2.4 لیتری معروف تتا 2 هستند، اپتیما هیبرید با پیشرانه تنفس‌طبیعی چهارسیلندر دولیتری موسوم به Nu با پاشش سوخت مستقیم و یک موتور الکتریکی قدرتمند هماهنگ شده تا قلب تپنده این سدان میان‌سایز هیبرید را تشکیل دهد. این موتور احتراق‌داخلی بنزینی با موتور الکتریکی حداکثر می‌تواند 202 اسب‌بخار قدرت و 357 نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. درحقیقت این همان پیشرانه هیوندای سوناتای هیبرید است. این قدرت و گشتاور توسط گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک به‌چرخ‌های جلو منتقل می‌شود و نکته بسیار مهم در اپتیمای هیبرید، کیفیت ساخت بالای قطعات موتور و قطعات الکترونیکی است. براساس آنچه کمپانی کیاموتورز اعلام کرده بود، در اپتیما JF هیبرید برای دوام بیش‌تر و استفاده در بلندمدت، از قطعات نسل جدید ارتقایافته استفاده شده تا میزان استهلاک موتور به‌حداقل برسد. تنها مشکل اپتیمای هیبرید در ایران عدم‌تامین قطعات اصلی مانند کانکتور جداشونده برق ولتاژ بالاست که به‌اصطلاح به‌آن فیوز گفته می‌شود و در زمینه ایمنی قطعه بسیار مهمی به‌شمار می‌رود. باتری‌های لیتیوم-پلیمر با ظرفیت 1.62 کیلووات-ساعت برای منبع تغذیه موتورالکتریکی استفاده شده است و این باتری که تحت مهندسی و سرپرستی کمپانی ال‌جی ساخته شده، حداکثر تا هشت سال عمرمفید و گارانتی دارد. اپتیمای هیبرید نیز همانند سوناتای هیبرید قابلیت حرکت تمام‌الکتریکی را ندارد؛ اما در زمان نیاز به‌گشتاور بیش‌تری ECU موتور الکتریکی را فعال کرده و این موتور به‌کمک خودرو آمده تا گشتاور بیش‌تری را اعمال کند. این سیستم در زمان سبقت بسیار موثر است و گشتاور بالایی را به‌چرخ‌ها انتقال می‌دهد.
رقابتی که برای اپتیما سخت است!
باتوجه به‌دو رقیب سرسخت، یکی تویوتا کمری هیبرید که کارنامه درخشانی در زمینه کیفیت و ایمنی دارد و دیگری پسرعموی اپتیما یعنی هیوندای سوناتای هیبرید در ایران، اپتیما هیبرید به‌لحاظ تامین قطعات و خدمات کار سختی را پیش رو دارد. زیرا ایرتویا (نمایندگی انحصاری تویوتا در ایران) با سرمایه‌گذاری در بخش تامین قطعات خودروهای الکتریکی و از سوی دیگر ارائه خدمات پس از فروش نسبتا مناسب‌تر، توانسته طی شش سال اخیر عملکرد خوبی داشته باشد و مالکان کمری‌های هیبرید را راضی نگه دارد.
همچنین از طرفی پاکرو (نمایندگی انحصاری محصولات هیبرید هیوندای در ایران) با خدمات پس از فروش مناسب که طی سه‌سال پی‌درپی رتبه‌ای بالای ISQI را کسب کرده است و همچنین تامین قطعات الکترونیکی برای سوناتای هیبرید توانسته در این زمینه یکه‌تاز باشد.
جایگاه واقعی اپتیمای هیبرید در بازار کجاست؟
اپتیمای هیبرید در بازار در حال حاضر در بازه قیمتی دو میلیارد تومان قرار دارد و این درحالی است که مجله «اتوکار» در سال 2018 اپتیمای هیبرید را در فهرست بهترین خودروهای اروپا به‌لحاظ ارزش‌یابی قیمت و کیفیت قرار داده بود.
کیا اپتیمای هیبرید مدل 2018 با کارکرد 55 هزار کیلومتر در کشور امارات‌متحده‌عربی با قیمت 39 هزار درهم با نرخ ارز روز 291 میلیون و 96 هزار تومان قیمت دارد که با تعرفه واردات 86 درصد 541 میلیون‌تومان ارزش دارد. این درحالی است که با واردات محدود اپتیمای هیبرید، قیمت این مدل به دو میلیارد تومان رسیده است! با صرف این هزینه می‌توان هیوندای سوناتای هیبرید 2018 با پنج‌هزار کیلومتر کارکرد، نسخه GLS پلاس تیپ 3 یا تویوتا کمری هیبرید XLE با کارکرد 45 هزار کیلومتر مدل 2016 خرید. همچنین رینگ‌های 17 اینچی برای کاهش استهلاک سیستم تعلیق درنظر گرفته شده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کیا دوست IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    0 0
    اپتیما کلا ماشین خوبیه اما هیبریدی مفتش گرونه
  • واقع بین IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    0 0
    خدایش تویوتا کمری و سوناتا هیبرید خیلی سرترن دمتون گرم مطلب درجه یک
  • Eng00 IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    0 0
    سلام آقا بنده شش سال تو امارات دارم زندگی میکنم ماشین زیر پام تویوتا پریوس2018 خدایش ازش راضیم به قول معروف ما که راضییم خدام راضی باشه ملت ما خدایش دارن ماشین رو گرون میخرن من کلا 16 هزار درهم پول دادم این رو خریدم ای کاش ایران هم اینطور بشه از هرچی آشغال فرانسوی و چینی راحت شیم به امید آینده بهتر برای ایران

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =