تویوتا کمری هیبرید

متاسفانه توقف واردات، مجال چندانی به‌آن‌ها برای اثبات خود به‌خریداران ایرانی نداد.البته برخی هیبریدها به‌دلیل خوشنامی برادران بنزینی خود در ایران، توانستند موفق‌تر از سایر مدل‌ها ظاهر شوند.

به گزارش «اخبار خودرو»، بیش از دو دهه است خودروهای هیبرید در دنیا فراگیر شده‌اند و به‌لطف مصرف سوخت کم و آلایندگی بسیار پایین، طرفداران پرشماری را برای خود دست‌وپا کرده‌اند. اما حضور این خودروهای پاک در کشور ما، محدود به‌همین سال‌های اخیر است که متاسفانه توقف واردات، مجال چندانی به‌آن‌ها برای اثبات خود به‌خریداران ایرانی نداد.البته برخی هیبریدها به‌دلیل خوشنامی برادران بنزینی خود در ایران، توانستند موفق‌تر از سایر مدل‌ها ظاهر شوند. «دنیای‌خودرو» قصد دارد دو مدل از همین خودروهای هیبرید را درمقابل یکدیگر قرار دهد و کسانی که قصد خرید خودروهای هیبرید را دارند می‌توانند مقایسه سوناتا هیبرید و کمری هیبرید را دنبال کنند.

معرفی تویوتا کمری هیبرید و هیوندای سوناتا هیبرید
تویوتا کمری هیبرید نخستین‌بار در قامت نسل هفتم این خودرو و با مدل 2007 عرضه شد؛ اما عرضه این خودرو در بازار ایران، به‌سال 2015 و نسخه فیس‌لیفت نسل هشتم تویوتا کمری برمی‌گردد. تویوتا کمری هیبرید، حدود یک سال در بازار کشور ما عرضه و در این مدت، با استقبال نسبتا خوبی نیز مواجه شد و حتی تعداد قابل‌ توجهی از آن، به‌عنوان تاکسی فرودگاه مورد استفاده قرار گرفت؛ اما به‌رغم این استقبال مناسب، شرکت ایرتویا ترجیح داد مدل‌های 2017 و 2018 این خودرو را عرضه نکند و تمرکز خود را روی واردات کراس‌اوورهایی همچون تویوتا راو 4 و لکسوس NX بگذارد. قیمت کمری هیبرید حدود یک‌میلیارد و 700 میلیون‌تومان است.
در سمت دیگر، هیوندای سوناتا هیبرید را داریم که نخستین‌بار در سال 2011 و هم‌زمان با شروع عرضه نسل ششم هیوندای سوناتا (سوناتا YF) معرفی و در بازارهای جهانی عرضه شد. هیوندای سوناتا هیبرید، تنها درنسل دوم خود (نسل هفتم هیوندای سوناتا، موسوم به‌سوناتا LF) و در دو نسخه قبل از فیس‌لیفت (2017) و فیس‌لیفت (2018) به‌ایران وارد شد و در سبد خرید خودروهای هیوندای قرار گرفت و آمار فروش قابل ‌قبولی را ثبت کرد. البته ما برای رعایت هرچه‌بیش‌تر عدالت و نزدیک ‌بودن سن دو خودرو به‌یکدیگر، نسخه قبل از فیس‌لیفت این خودرو را به‌عنوان معیار مقایسه با تویوتا کمری هیبرید درنظر داریم. قیمت سوناتا هیبرید نیز از یک‌میلیارد و 400 میلیون‌تومان تا دو میلیارد و 400 میلیاردتومان است.

مقایسه طراحی تویوتا کمری هیبرید و هیوندای سوناتا هیبرید
نسل هشتم تویوتا کمری از نظر ظاهری در نسخه‌های متفاوتی برای بازار آسیا و آمریکای شمالی تولید می‌شد که نمونه‌های موجود در بازار کشور ما، از نسخه‌های فیس‌لیفت و با ظاهر مربوط به‌بازار آمریکای شمالی هستند. این نسخه از تویوتا کمری هیبرید، به‌لطف تغییرات گسترده در فیس‌لیفت، از ظاهر سردرگم و اقتصادی نسخه قبلی فاصله گرفته است و چهره‌ای هماهنگ‌تر و شکیل‌تر را به‌نمایش می‌گذارد. این خودرو در نمای جلو، با وجود ورودی هوای بزرگ روی سپر و چراغ‌های نسبتا باریک، چهره‌ای نافذ و تاحدودی اسپرت دارد. تویوتا کمری هیبرید درنماهای جانبی و عقب، نکته خاص و هیجان‌انگیزی ندارد؛ اما به‌لطف هماهنگی بسیار خوب میان اجزا، چشم‌نواز به‌نظر می‌رسد.
این خودرو از نظر ظاهری، تفاوت بارزی با برادران بنزینی خود ندارد و تنها می‌توان از روی جزئیاتی مثل وجود یک خروجی اگزوز (نسخه‌های بنزینی مجهز به‌دو عدد خروجی اگزوز هستند) و هاله آبی‌رنگ دور لوگو تویوتا به‌باطن آن پی برد. کابین تویوتا کمری هیبرید نیز با وجود متریال باکیفیت و دکمه‌های متعدد، از ذات اقتصادی تویوتا فاصله گرفته است و خودرو را لوکس‌تر از آن‌چه که هست، نشان می‌دهد.
هیوندای سوناتا هیبرید نیز از نظر سبک طراحی، تاحدودی شبیه به‌رقیب ژاپنی خود است؛ چراکه دماغه این خودرو نیز خشن و اسپرت طراحی شده است؛ اما اثر چندانی از این خشونت در نماهای جانبی و عقب دیده نمی‌شود. البته درمجموع، مواردی همچون جلوپنجره لانه‌زنبوری، خطوط برجسته بدنه و اسپویلر قرارگرفته روی لبه صندوق ‌بار، هیوندای سوناتا هیبرید را به‌روزتر و اسپرت‌تر از تویوتا کمری هیبرید نشان می‌دهند.
هیوندای سوناتا هیبرید از نظر ظاهری، تفاوت‌های نسبتا آشکاری با نسخه بنزینی دارد و از روی طرح متفاوت سپرها، جلوپنجره، رینگ‌ها، گرافیک چراغ‌ها و خروجی اگزوز مخفی، به‌راحتی از برادران بنزینی خود متمایز می‌شود. طراحی داشبورد هیوندای سوناتا هیبرید نیز شکیل و لوکس انجام شده است و جای گله چندانی را باقی نمی‌گذارد؛ اما متریال استفاده‌شده به‌اندازه متریال داشبورد تویوتا کمری باکیفیت نیست.

مقایسه فنی تویوتا کمری هیبرید و هیوندای سوناتا هیبرید
قوای محرکه تویوتا کمری هیبرید شامل یک پیشرانه 2.5 لیتری بنزینی و یک پیشرانه الکتریکی است. این دو پیشرانه درکنار یکدیگر، قادر به‌تولید حداکثر قدرت 203 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 230 نیوتون‌متر هستند که این میزان از قدرت و گشتاور، توسط یک گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر الکترونیکی (E-CVT) روانه محور جلو این ژاپنی خوشنام می‌شود. مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفر تا صد رسمی تویوتا کمری هیبرید نیز به‌ترتیب برابر با 5.7 لیتر در صد کیلومتر و 7.8 ثانیه است که اعداد قابل‌قبولی برای یک سدان متوسط خانوادگی محسوب می‌شوند.
هیوندای سوناتا هیبرید نیز از ترکیب یک پیشرانه دو لیتری بنزینی GDI و یک پیشرانه الکتریکی درکنار یک گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک بهره می‌برد. این مجموعه فنی، حداکثر قدرت 193 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 209 نیوتون‌متر را به‌چرخ‌های جلو این سدان کُره‌ای منتقل می‌کند. هیوندای سوناتا هیبرید با مصرف سوخت ترکیبی 5.6 لیتر در صد کیلومتر، اندکی اقتصادی‌تر از رقیب خود عمل می‌کند؛ اما شتاب صفر تا صد 9.3 ثانیه‌ای آن در برابر تویوتا کمری هیبرید، حرفی برای گفتن ندارد.
نکته‌ای که بد نیست در این قسمت به آن اشاره داشته باشیم، این است که در تویوتا کمری هیبرید، یک حالت رانندگی به‌نام EV Mode تعریف شده است که با فعال‌کردن آن، درصورتی که باتری‌ها شارژ کافی داشته باشند، می‌توان مسافت خیلی کوتاهی را درحالت تمام‌برقی طی کرد؛ اما این حالت درهیوندای سوناتا هیبرید وجود ندارد.
مقایسه امکانات رفاهی هیوندای سوناتا هیبرید و تویوتا کمری هیبرید
تویوتا کمری هیبرید در دو تیپ LE (پایه) و XLE (فول‌آپشن) در بازار کشور ما عرضه شده است که نسخه‌های LE بیش‌تر در ناوگان تاکسی‌رانی استفاده شدند و اکثر نمونه‌های شخصی، از تیپ XLE هستند؛ البته برخی از آپشن‌ها در تیپ XLE به‌صورت سفارشی نصب می‌شدند و به‌همین دلیل است که تمام نمونه‌های این تیپ، آپشن‌های یکسانی ندارند. فول‌ترین نسخه‌های تیپ XLE تویوتا کمری هیبرید، امکاناتی همچون کروزکنترل هوشمند، شارژر وایرلس تلفن‌همراه، سانروف، سیستم صوتی JBL با 10 بلندگو، صندلی‌های جلو با تنظیم برقی و گرم‌کن، درایومد دوحالته و… را به‌همراه دارند که درنوع خود، آپشن‌هایی مناسب و رقابتی محسوب می‌شوند.
هیوندای سوناتا نیز در سه‌رده تجهیزاتی GL (پایه)، GLS (رده میانی) و GLS+ (فول‌آپشن) به‌بازار ایران راه پیدا کرده است که نسخه‌های GLS+ آن، در بازار پرتعدادتر و البته پرطرف‌دارتر هستند. هرچند هیوندای سوناتا هیبرید GLS پلاس، کروزکنترل هوشمند را درمقایسه با تویوتا کمری هیبرید XLE فول‌آپشن کم دارد؛ اما آپشن‌هایی مثل چراغ‌های جلو زنون مجهز به‌چراغ‌شور، گرم‌کن صندلی‌های عقب، سردکن صندلی‌های جلو، سقف پانوراما و گرم‌کن غربیلک‌فرمان، آن را از رقیب ژاپنی جلو می‌اندازد.

مقایسه ایمنی هیوندای سوناتا هیبرید و تویوتا کمری هیبرید
هر دو خودرو مورد بحث با وجود امکاناتی مثل سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم کنترل کشش، سیستم هشداردهنده نقاط کور، ایربگ‌های جلو و جانبی ردیف جلو و پرده‌ای ایمنی بسیار مناسبی دارند؛ اما در این بخش برخلاف بخش امکانات رفاهی، این تویوتا کمری هیبرید XLE فول‌آپشن است که با تجهیز به‌سیستم هشدار تصادف جلو و عقب، سیستم هشدار تغییر لاین، ایربگ‌های جانبی ردیف عقب و ایربگ محافظ زانوی راننده، گوی سبقت را از رقیب کُره‌ای می‌رباید.
هر دو خودرو نیز موفق شده‌اند درتست‌های ایمنی موسسه NHTSA آمریکا، بالاترین امتیاز ممکن (پنج‌ستاره) را کسب کنند که مهر تایید محکمی بر ایمنی بالای این سدان‌های پاک خانوادگی است.

تفاوت شرایط بازار و خدمات پس‌ازفروش
چندسالی است که محصولات هیوندای و تویوتا به‌خوبی خود را در بازار ایران جا انداخته‌اند و در هر شرایطی، خریدار برای آن‌ها وجود دارد. تویوتا کمری هیبرید و هیوندای سوناتا هیبرید نیز از این قاعده مستثنی نیستند و جزو خودروهای نسبتا خوش‎‌فروش بازار محسوب می‌شوند. اما خودروهای هیبرید در بازار ایران چندان پرطرفدار نیستند و اگر به‌دنبال تجربه‌ای کوتاه‌مدت هستید، بهتر است به‌سراغ برادران بنزینی این خودروها بروید.
اما اگر بخواهیم صرفا راجع‌به همین نسخه‌های هیبرید صحبت کنیم، باید بگوییم که درشرایط فعلی، هیوندای سوناتا هیبرید به‌لطف آمار واردات بیش‌تر، ظاهر به‌روزتر و آپشن‌های بیش‌تر خود، بازار خریدوفروش داغ‌تری نسبت به‌تویوتا کمری هیبرید دارد؛ اما تجربه نشان داده است که در درازمدت، نسخه‌های کارکرده محصولات تویوتا در بازار ایران، پرطرفدارتر از هم‌سن‌وسال‌های کُره‌ای خود خواهند بود. از نظر خدمات پس‌ازفروش نیز هرچند جای نگرانی چندانی برای تویوتا کمری هیبرید وجود ندارد، اما هیوندای سوناتا هیبرید، علاوه‌بر خدمات پس‌ازفروش گسترده‌تر، قطعات یدکی فراوان‌تر و ارزان‌تری نیز نسبت به‌رقیب ژاپنی دارد. البته تویوتا کمری هیبرید، خودرویی کم‌استهلاک‌تر از هیوندای سوناتا هیبرید است و در درازمدت، هزینه‌های نگهداری فنی کم‌تری را به مالک خود تحمیل می‌کند.

جمع‌بندی
در پایان مقایسه کمری هیبرید و سوناتا هیبرید و با نگاهی به‌ویژگی‌های هریک از این دو خودرو و با توجه به‌قیمت محصولات هیوندای و بهای خودروهای تویوتا در بازار ایران، باید امتیاز برتر بخش‌های طراحی ظاهری، امکانات رفاهی، خدمات پس‌ازفروش و بازار فروش را به‌هیوندای سوناتا هیبرید اختصاص دهیم؛ اما تویوتا کمری هیبرید نیز امتیازهای عملکرد فنی، ایمنی و کیفیت ساخت را به‌نفع خود جمع‌آوری می‌کند. از نظر کیفیت سواری، مصرف سوخت و فضای کابین نیز می‌توانیم هر دو خودرو را در یک سطح ارزیابی کنیم. به‌عنوان کلام آخر می‌توان گفت که اگر به‌دنبال یک خودرو خانوادگی کم‌مصرف با ظاهر جذاب و آپشن‌های مناسب هستید و درشهری غیر از پایتخت زندگی می‌کنید، هیوندای سوناتا هیبرید گزینه مناسب‌تری برای شما محسوب می‌شود؛ اما اگر دید بلندمدت‌تری دارید و برای اعتبار برند و ایمنی بالا اعتبار بیش‌تری قائل هستید، تویوتا کمری هیبرید را انتخاب کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =