خودروسازان آمریکایی

درحالی ‌که وضعیت موجودی خودرو تا حد اندکی نسبت به‌ماه نوامبر بهبود یافته، اما سطح عرضه همچنان پایین‌تر از میزانی است که تقاضای مشتریان را برای خودروهای جدید برآورده کند.

به گزارش «اخبار خودرو»،بازار سرد دسامبر می‌تواند خبر از تعطیلاتی ناراحت‌کننده برای خودروسازان داشته باشد؛ اما نتیجه فروش هرچه باشد خرده‌فروش‌ها در بازار آمریکا توانسته‌اند رکورد جدیدی را در قیمت فروش به‌ثبت برسانند. این موضوعی است که می‌توان آن را از دو گزارش جدید موسسه‌های «جی‌.دی‌پاور» و «تروکار» متوجه شد. برخلاف سال‌های دیگر فروش تعداد زیاد خودروها نبوده که درآمد نسبتا بالایی را برای فروشندگان به‌ارمغان آورده و نیک وولارد، تحلیل‌گر صنعت‌خودرو درموسسه تروکار دراین‌باره گفته است: «به‌طور معمول دسامبر برای صنعت‌خودرو ماه مهمی است؛ زیرا در این ماه تولیدکنندگان و فروشندگان تلاش می‌کنند سال خود را با فروشی بالا به‌پایان برسانند. آخرین هفته ماه هم از نظر حجم فروش، به‌طور معمول مهم‌ترین هفته سال شناخته می‌شود؛ اما به‌خاطر کمبود موجودی انبارها و کاهش مشوق‌های مالی بعید است که امسال چنین اتفاقی بیفتد.» یک پیش‌بینی مشترک از سوی جی‌.دی‌پاور و ال‌ام‌سی‌اتوموتیو حاکی از آن است که فروش خودروهای جدید در ماه جاری در بازار آمریکا به‌یک‌میلیون و 105 هزار و 800 دستگاه خواهد رسید. این رقم 17/4 درصد کم‌تر از دسامبر سال 2020 است و به‌طور مشابه موسسه تروکار نیز پیش‌بینی کرده که میزان تحویل خودروهای سواری و وانت‌های پیکاپ در این ماه به‌یک‌میلیون و 24 هزار و 263 دستگاه برسد که این رقم نسبت به‌نوامبر سال جاری نشان‌گر 27 درصد افت فروش است.

موجودی کم و افزایش قیمت
کاهش عرضه خودروهای جدید منجر به‌بالا رفتن متوسط قیمت فروش خودروها شده است. تامس کینگ، رئیس بخش تحلیل داده‌های موسسه جی‌.دی‌پاور دراین‌باره گفته است: «درحالی ‌که وضعیت موجودی خودرو تا حد اندکی نسبت به‌ماه نوامبر بهبود یافته، اما سطح عرضه همچنان پایین‌تر از میزانی است که تقاضای مشتریان را برای خودروهای جدید برآورده کند. تقاضای شدید با عرضه محدود به‌ادامه روند افزایشی قیمت‌ها منجر شده است.» کینگ به‌این نکته اشاره کرده که انتظار می‌رود قیمت متوسط خودروها در این ماه به‌رکورد 45 هزار و 742 دلار برسد که این 20 درصد بیش‌تر از رقم مشابه در دسامبر سال 2020 است و نخستین‌باری است که متوسط قیمت خودرو در آمریکا از 45 هزار دلار فراتر می‌رود. قیمت‌های بالاتر نتیجه کاهش مشوق‌ها از سوی تولیدکنندگان هستند و به‌طور متوسط مشوق‌های تولیدکنندگان برای هر دستگاه خودرو به‌یک‌هزار و 598 دلار رسیده که نسبت به‌دو هزار و 291 دلار سال قبل کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است. طبق گفته‌های کینگ این رقم معادل 3.5 درصد از متوسط قیمت خرده‌فروشی پیشنهادی خودروسازان است؛ درحالی که سال گذشته مشوق‌ها 5.5 درصد از قیمت خرده‌فروشی پیشنهادی خودروسازان را تشکیل می‌دادند. پیش‌بینی تروکار نیز از پیش‌بینی جی.‌دی‌پاور دور نیست و به‌باور این موسسه نیز میزان مشوق‌های خودروسازان به‌میزان 55 درصد کاهش یافته است. این به‌افزایش 7.5 درصدی متوسط قیمت خرده‌فروشی نسبت به‌دسامبر 2020 و افزایش 2.5 درصدی نسبت به‌نوامبر سال جاری منجر شده است. براساس گزارش تروکار پرداخت مشوق‌ها از سوی خودروسازان درحال رنگ باختن است. به‌عنوان مثال جنرال‌موتورز به‌مرور سال‌ها مشوق‌هایش را تا 64.7 درصد کاهش داده که این بیش‌ترین کاهش در میان خودروسازان است. درهمین مدت نیسان، تویوتا، هیوندای، گروه فولکس‌واگن، ب‌ام‌و، استلانتیس، فورد، کیا، هوندا، دایملر و سوبارو به‌ترتیب 57، 54، 53.5، 51.35، 47.3، 46.5، 41.8، 41.6، 40.9، 37 و 31.9 درصد پرداخت مشوق‌های مالی خود را به‌خریداران کاهش داده‌اند. به‌لحاظ ارزش دلاری سوبارو با کاهش یک‌هزار و شش دلاری کم‌ترین میزان کاهش و دایملر با کاهش دو هزار و 738 دلاری بیش‌ترین میزان کاهش را ثبت کرده‌اند.

سود خرده‌فروشان
اما خرده‌فروشان از وضعیت کنونی بازار درحال سود بردن هستند و با این‌که حجم فروش پایین آمده، سود نمایندگی‌های فروش به‌ازای هر واحد فروش از سه‌هزار و 277 دلار در سال گذشته به‌پنج‌هزار و 258 دلار افزایش یافته است. این به‌رکورد جدیدی در سودآوری نمایندگی‌های فروش منجر شده و نسبت به‌دسامبر 2019 رقم سود آن‌ها 254 درصد افزایش یافته و عایدی متوسط صنعت‌خودرو آمریکا را به 5.8 میلیارد دلار رسانده که رکوردی تاریخی در صنعت‌خودرو محسوب می‌شود. تقاضای بالا برای خودروهای جدید نیز از سوی دیگر بر افزایش قیمت خودروهای کارکرده تاثیر گذاشته و ارزش خالص آن‌ها را از چهار هزار و 632 دلار در دسامبر سال گذشته به 10 هزار و 199 دلار افزایش داده است.

2022 سالی بهتر از 2021
به‌رغم تمام این حرف‌ها وقتی پای بررسی کل عملکرد بازار در سال به‌میان می‌آید، به‌نظر می‌رسد همچنان در سال جاری وضعیت از سال 2020 بهتر بوده است. به‌گفته کینگ در سال 2021 همچنان ما شاهد افزایش قابل ملاحظه در فروش بوده‌ایم و کاهش ماه به‌ماه فروش خودرو در نیمه دوم سال آن‌قدر نبوده که رکورد فروش در نیمه نخست را تحت‌تاثیر قرار دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =