در خودروهای انژکتوری اگر بعد از روشن شدن موتور، چراغ‌چک به‌صورت چشمک‌زن روشن و خاموش شود، تنها دو علت دارد.

به گزارش «اخبار خودرو»،خودرو پژو 206 SD V8 مدل 93 دارم و بیش از یک هفته است چراغ‌چک آن در پشت آمپر به‌صورت ناپیوسته یعنی به‌حالت چشمک‌زن خاموش و روشن می‌شود. حتی با برداشتن سرباتری مثبت نیز این مشکل رفع نشد. از طرفی اگر بخواهم دورموتور را بالا ببرم، خودرو به‌صورت ناگهانی خاموش می‌شود. علاوه‌بر این حدود دو ماه است موقع ایستادن و توقف کردن با موتور روشن، چراغ Stop و چراغ ترمز هم‌زمان روشن می‌شود. علت چیست؟

در خودروهای انژکتوری اگر بعد از روشن شدن موتور، چراغ‌چک به‌صورت چشمک‌زن روشن و خاموش شود، تنها دو علت دارد.
1- انژکتورهای موتور معیوب شده یا به‌اصطلاح به‌دلیل کارکرد خودرو و دارا بودن عمر مفید برای این قطعات الکترومکانیکی گرفته است. درواقع باتوجه به‌این‌که انژکتور وظیفه پاشش سوخت را برعهده دارد و سوخت بنزین نیز همراه با رسوبات است، این رسوبات و جرم‌های داخل سوخت پس از مدتی روزنه‌های بسیار کوچک انژکتور را مسدود می‌کند و همین مساله منجر به‌نرسیدن سوخت کافی یا حتی کاهش فشار مناسب برای پاشش سوخت می‌شود. در این حالت باید انژکتورها توسط مکانیک بررسی و درصورت نیاز شست‌وشو داده شود.
2- روند کاری سیستم جرقه‌زنی موتور دچار اختلال شده و با توجه به‌این‌که پیشرانه خودرو شما تی‌یو 5 بوده و دارای کویل کتابی است، بنابراین این امکان وجود دارد که وایرهای کویل باتوجه به‌کارکردشان یا حتی عدم‌نگهداری صحیح از خودرو خراب شده یا به‌اصطلاح در آن اتصالی کوتاه ایجاد شده است. این موضوع قدرت جرقه‌زنی شمع را کاهش می‌دهد و سبب روشن شدن چراغ‌چک به‌صورت ناپیوسته می‌شود.
اما درنظر داشته باشید که باتوجه به‌این‌که یکی از ضعف‌های مهم در موتور تی‌یو 5 پس از مدتی کارکرد خرابی واشر قالپاق سوپاپ است، اگر این واشر الاستیکی معیوب شده باشد، خاصیت آب‌بندی خود را از دست می‌دهد.
دراین حالت روغن موجود در ناحیه فوقانی موتور یا همان سرسیلندر روی کویل نشت می‌کند و منجر به‌سولفاته شدن آن می‌شود. بنابراین برای رفع این مشکل باید واشر قالپاق سوپاپ و درصورت نیاز کویل کتابی تعویض شود.
همچنین باتوجه به‌این‌که موتور تی‌یو 5 دارای پتانسیومتر برای دریچه‌گاز است، درصورت خرابی این قطعه الکترونیکی بسیار مهم در تثبیت روند کاری دریچه‌گاز و دور آرام مشکل ایجاد می‌شود که یکی از بارزترین آن‌ها خاموش شدن خودرو هنگام گاز دادن است.
در این حالت با اتصال دستگاه عیب‌یاب به ECU موتور این اشکال مشخص خواهد شد. بنابراین با پاک کردن این خطا درحافظه ECU و تعویض این قطعه مشکل برطرف خواهد شد.
اما درنظر داشته باشید که گاهی با تعویض پتانسیومتر دریچه‌گاز نیز مشکل رفع نمی‌شود و در این حالت باید پمپ‌بنزین بررسی شود. زیرا درصـــــورت خرابی این قطعه فشار سوخت ارسالی به‌سیـــــلندرها کاهش می‌یابد. این کاهش فشار درسوخت سبب ایجاد این اشکال می‌شود.
اما درپاسخ به‌بخش پایانی سوال شما باید گفت روشن شدن چراغ استپ و ترمز می‌تواند ناشی از کیفیت پایین روغن‌ترمز استفاده‌شده باشد.
چراکه باتوجه به‌کارکرد خودرو شما، سطح روغن‌ترمز کاهش یافته و در زمان توقف چراغ استپ و ترمز را روشن می‌کند. زیرا روشن شدن این دو چراغ به‌معنای افت فشار درسیستم ترمز است و با اضافه کردن روغن‌ترمز به‌مدار مشکل رفع می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =