براساس باورهای نسبتا قدیمی موتور بخشی از فرآیند کشش حرکتی خودرو درسربالایی را تشکیل می‌دهد و به‌عبارت دیگر در علم مکانیک همواره سه‌موضوع حجم موتور، تعداد سیلندر و نسبت تراکم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گزارش «اخبار خودرو»،چندی پیش در پیج‌های اینستاگرامی ویدئو کوتاهی منتشر شد با این محتوا که در آن درگ هایما S5 و جک S3 در یک مسافت کوتاه به‌چشم می‌خورد و این درحالی بود که هایما S5 حین حرکت در سربالایی به‌رغم ‌برخورداری از سیستم توربوشارژ کشش خوبی مانند S3 نداشت. آیا این شامل تمام خودروهای مجهز به‌توربوشارژ می‌شود و درکل علت آن چیست؟

براساس باورهای نسبتا قدیمی موتور بخشی از فرآیند کشش حرکتی خودرو درسربالایی را تشکیل می‌دهد و به‌عبارت دیگر در علم مکانیک همواره سه‌موضوع حجم موتور، تعداد سیلندر و نسبت تراکم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و با این تفاصیل کشش خودرویی با پیشرانه 3500 سی‌سی از ‌خودرویی با موتور 2700 سی‌سی بیش‌تر و بهتر است و این یک موضوع منطقی و معقول است؛ چراکه به‌هرمیزان حجم موتور افزایش یابد، شاهد قدرت و گشتاور خروجی بیش‌تری نیز خواهیم بود.
اما بیش از یک دهه است که سیاست کمپانی‌های خودروسازی به‌دلیل افزایش گازهای آلاینده خروجی از موتور به‌سمت کاهش حجم موتور و نهایتا استفاده از سیستم‌های پرخوران مانند توربوشارژ و سوپرشارژ رفته است.
اگرچه حجم موتور پایین قدرت و گشتاور مطلوبی نمی‌تواند تولید کند، اما استفاده از توربوشارژ و سوپرشارژ این مهم را فراهم می‌کند. اما برخلاف آنچه به‌اشتباه نشر داده می‌شود، دراین‌باره مهم‌ترین بخش پس از قوای محرکه سیستم انتقال قدرت است و منظور از این سیستم مجموعه‌ گیربکس و دیفرانسیل است که اگر از طراحی ایده‌آل برخوردار باشند به‌راحتی قدرت و گشتاور مطلوب را به‌چرخ‌ها منتقل می‌کنند و به‌عنوان مثال هایما S5 با وجود موتور 1.5 لیتری توربو 161 اسب‌بخاری با پیروی از همین اصل به‌راحتی جک S3 با موتور 1.6 لیتری 107 اسب‌بخاری را مغلوب می‌کند.
درواقع گیربکس متناسب با شرایط حرکتی خودرو، میزان قدرت و سرعت را افزایش یا کاهش می‌دهد و این نکته را فراموش نکنید که هنگام حرکت در سربالایی‌ها تکنولوژی ساخت موتور و سیستم پرخوران نصب‌شده در موتور اهمیت چندانی نخواهد داشت و این تنها گیربکس است که به‌کمک خودرو می‌آید تا شتاب بیش‌تر و بهتری داشته باشد؛ زیرا درزمان حرکت در سربالایی‌ها قدرت تاثیرگذارتر خواهد بود تا سرعت! هایما S5 توربو دارای گیربکس CVT بوده و از سوی دیگر رقیب آن یعنی جک S3 نیز از چنین گیربکسی برخوردار است؛ اما طراحی دیفرانسیل و قطعات آن مانند پینیون و کرانویل نقش بسیار مهمی را در حرکت خودرو درسربالایی‌ها ایفا می‌کند؛ چراکه این دیفرانسیل و هوزینگ آن است که به‌عنوان آخرین زنجیره انتقال قدرت، کشش حرکتی را بهبود می‌بخشد. برهمین اساس جک S3 فاقد توربوشارژ بوده و حدود 54 اسب‌بخار کم‌تر از موتور هایما S5 توربو قدرت تولید می‌کند. اما نکته مهم یعنی طراحی گیربکس و ضریب دنده پینیون و کرانویل را فراموش نکنید که سبب انتقال قدرت و گشتاور مطلوب و مناسب‌تری خواهد شد و درنهایت کشش بهتری را هنگام حرکت در سربالایی‌ها ایجاد می‌کند.
همچنین باید به‌این نکته توجه داشت که به‌هرمیزان توان موتور افزایش می‌یابد، باید سیستم انتقال قدرت نیز بهبود یابد. زیرا اگر سیستم انتقال قدرت متناسب با قدرت موتور طراحی نشده باشد، خودرو کشش کمتری خواهد داشت. مثال بارز این مساله پژو 206 با پیشرانه تی‌یو 5 است که با پیشرانه کم‌حجم اما سیستم انتقال قدرت بهتر، کشش مطلوبی دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =