فورد موستانگ

خودروها و وسایل نقلیه برقی از انرژی الکتریکی برای حرکت بهره می‌گیرند و مهم‌ترین فاکتور در این دسته از وسایل نقلیه، باتری و پس از آن میزان انرژی لازم برای پیمایش حداکثر مسافت است.

به گزارش «اخبار خودرو»،خودروها و وسایل نقلیه برقی از انرژی الکتریکی برای حرکت بهره می‌گیرند و مهم‌ترین فاکتور در این دسته از وسایل نقلیه، باتری و پس از آن میزان انرژی لازم برای پیمایش حداکثر مسافت است. زیرا با توجه به‌این مساله میزان کاربردی بودن این دسته از خودروها مشخص می‌شود. از آنجا که سال 2021 شاهد غافلگیری‌های ویژه از سوی خودروسازان مطرح و حتی خودروسازان نوپا بودیم، در این مطلب به‌انتخاب تیم خودرو روزنامه «دنیای‌خودرو» پنج مدل خودرو بردبلند الکتریکی سال را بررسی خواهیم کرد.

لوسید ایر؛ تعریفی دیگر از دنیای الکتریکی
لوسید ایر به عنوان یکی از جدیدترین و نوآورانه‌ترین خودروهای الکتریکی معرفی می‌شـــــــود. سبک طراحی این خـــــــودرو همان استایل کوپه و عضلانی خودروهای آمریکایی را به خود گرفــــــته تا باوقار به چشم آید.
این خودرو با مجموعه سطوح تخت، خطوط نرم ، سیال و تناسباتی به مراتب عالی نسبت به رقیب هموطن خود یعنی تسلا، کاراکتر نافذ و چهره زیبا و چشم‌نوازی دارد.
پهن‌پیکر بودن استایل و پیوستگی چراغ‌ها در جلو و عقب طراحی لوسیدایر را نسبت به خودروهای الکتریکی متمایز می‌کند. استفاده از دستگیره‌های مخفی i شکل و عدم وجود حجم های برجسته روی بدنه خودرو سبب شده تا ضریب درگ این خودرو به 0.21 برسد و این عدد برای این خودرو تمام الکتریکی بی‌نظیر است.
کابین لوسید ایر یکی از چشم‌نوازترین و البته پیشرفته‌ترین کابین‌های حاضر در صنعت خودرو است. زیرا یک نمایشگر 34 اینچی منحنی که شامل کلاستر(مجموعه پشت آمپر) و سیستم اطلاعات-سرگرمی می‌شود، در آن طراحی شده تا با یک نمایشگر عمودی زاویه‌دار 11.2 اینچی کنسول مرکزی کاملا مدرن به نظر آید.
مهم‌ترین بخش فناوری‌های نوین این خودرو سیستم ارتباط خودرو با خودرو Car-to-X و خودران ارتقایافته سطح سه است . لوسیدایر در پنج نسخه Air Pure، Air Touring، Air Grand Touring، Air Dream Edition Range و Air Dream Edition Performance عرضه شده است و به‌جز نسخه Air Pure سایر نسخه‌ها براساس دو موتور چهارچرخ‌محرک طراحی و تولید شده‌اند.
گران‌ترین نسخه لوسید ایر نسخه Air Dream Edition Range و Air Dream Edition Performance است که 169 هزار دلار ارزش دارند.

نیو ET7؛ مهندسی نوین به‌سبک چینی

9 ژانویه سال جاری میلادی بود که کمپانی نیو از سدان فول‌سایز جدید خود با نام ET7 رونمایی کرد. نیو با عرضه چندین خودرو الکتریکی مهندسی خود را در این زمینه ثابت کرده است و ET7 براساس کانسپت ET Preview شکل گرفته که ظاهری جذاب و زیبا دارد. از نظر ظاهری مشابه یک خودرو فست‌بک است که زاویه بیشتر ستون C و انحنای سقف این حس را به‌خوبی تداعی می‌کند. تناسبات بدنه نیز عالی به‌نظر می‌رسد؛ زیرا رینگ‌های 19 و 20 اینچی کاراکتر خاصی را به‌این سدان الکتریکی قدرتمند چینی می‌بخشند. کابین نیو ET7 کاملا مدرن و زیبا به‌نظر می‌رسد؛ زیرا دو نمایشگر 10.2 اینچی افقی مقابل راننده تعبیه شده تا با نمایشگر 12.8 اینچی AMOLED لمسی عمودی که در کنسول میانی طراحی شده، فضای کاملا خلوت و مدرنی را به‌وجود آورند. استفاده از LED های نواری داخل کابین با نورپردازی و سقف بزرگ پانوراما و استفاده از چرم باکیفیت برای روکش صندلی‌ها و غربیلک‌فرمان، فضای کاملا لوکسی را در این خودرو ایجاد کرده است. نیو ET7 به‌عنوان قوی‌ترین سدان نیو شناخته می‌شود؛ زیرا این سدان تمام‌الکتریکی چینی در سه‌نسخه با باتری‌های 70، 100 و 150 کیلووات-ساعتی لیتیوم-یونی به‌بازار عرضه شده است. قوی‌ترین نسخه این خودرو پریمیر ادیشن است که با باتری‌های 150 کیلووات-ساعتی لیتیوم-یونی انرژی لازم را برای دو موتور الکتریکی (یکی در محور جلو و دیگری در محور عقب) تامین می‌کند؛ در این صورت حداکثر قدرت ترکیبی 644 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 850 نیوتون‌متری به‌صورت ترکیبی تولید می‌شود. این سدان شتاب صفر تا 100 کیلومتر برساعت 3.9 ثانیه‌ای دارد و براساس ادعای کمپانی نیو میزان ظرفیت چگالی باتری‌های لیتیوم-یونی جدید افزایش یافته تا راندمان بالاتری داشته باشند. بنابراین درنسخه پریمیر با یک بار شارژ کامل حداکثر تا یک‌هزار کیلومتر را می‌توان پیمود. نسخه پریمیر ادیشن این خودرو 81 هزار و 400 دلار ارزش دارد.

مرسدس‌بنز EQS؛ اوج لوکس بودن
لوکس‌ترین و گران‌قیمت‌ترین خودرو تمام‌الکتریکی مرسدس‌بنز که با نام EQS معرفی می‌شود، در سپتامبر سال جاری میلادی رونمایی شد و این خودرو درحقیقت نسخه تمام‌الکتریکی S کلاس است که با استایلی متفاوت‌تر (دو جعبه‌ای) و با اِلِمان‌های زبان جدید طراحی مرسدس‌بنز تولید شد. کابین این خودرو با نمایشگر قدرتمند و نوین موسوم به‌هایپراسپکرین، مزین به هشت هسته و 24 گیگابایت حافظه است و برای این مجموعه نمایشگر 12.3 اینچی کلاستر (مقابل راننده)، 17.7 اینچی میانی یا 12.3 اینچی برای کنسول میانی درنظر گرفته شده است. برای این خودرو قابلیت‌هایی مانند باز و بسته شدن درهای خودرو به‌صورت برقی و روی صفحه‌نمایشگر، نورپردازی LED داخلی، ماساژورهای صندلی‌، نسل جدید هداپ‌دیسپلی و فناوری جدید خودران ارتقایافته مرسدس‌بنز در نظر گرفته شده است. EQS در سه‌نسخه EQS450 پلاس، EQS580 فورماتیک و AMG EQS53 فورماتیک پلاس عرضه شده است. درنسخه EQS450 پلاس یک موتور الکتریکی در محور عقب تعیبه شده و با باتری 107 کیلووات-ساعتی لیتیوم-یونی حداکثر 329 اسب‌بخار قدرت و 568 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. این خودرو شتاب صفر تا 100 کیلومتربرساعت 6.2 ثانیه‌ای دارد و EQS450 پلاس با یک بار شارژ می‌تواند 785 کیلومتر را بپیماید. از سوی دیگر نسخه EQS 580 فورماتیک با دو موتور الکتریکی و باتری 107.8 کیلووات-ساعتی لیتیوم-یونی حداکثر به‌صورت ترکیبی 516 اسب‌بخار قدرت و حداکثر 855 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند تا با یک بار شارژ 676 کیلومتر را بپیماید. همچنین نسخه قدرتمند EQS که همان AMG EQS53 فورماتیک پلاس است، با این پک باتری 649 تا 751 اسب‌بخار قدرت و حداکثر به‌صورت ترکیبی 949 نیوتون‌متر گشتاور به‌ارمغان می‌آورد. EQS450 پلاس 102 هزار و 310 دلار ارزش دارد و قیمت نسخه AMG EQS53 به‌بیش از 110 هزار دلار می‌رسد.

تسلا مدل اس؛ مدعی همیشگی
تسلا مدل اس به‌عنوان نخستین سدان تولیدی تمام‌الکتریکی از سال 2012 روی خط‌تولید قرار گرفته است و این خودرو چندسال پی‌درپی عنوان آیرودینامیک‌ترین خودرو جهان را با خود یدک می‌کشید و ضریب درگ 0.208 دارد. استفاده از خطوط تیز و سطوح تخت روی بدنه، استایلی اسپرت و قابل قبول را به‌تسلا مدل اس بخشیده است؛ تغییراتی که در سال 2021 روی این خودرو اعمال شده به‌گرافیک چراغ‌های جلو و عقب و طراحی داشبورد منتهی می‌شود و کابین این خودرو نیز نسبت به‌قبل مدرن‌تر و جذاب‌تر شده است؛ زیرا طراحی غربیلک‌فرمان تسلا مدل اس بسیار مورد توجه قرار گرفته است. غربیلک‌فرمان مشابه صورت کوآلا و موسوم به‌یوک‌دیزاین است. همچنین یک نمایشگر 12.3 اینچی مقابل راننده و یک نمایشگر فوق عریض افقی 17 اینچی در کنسول میانی تعبیه شده است. تسلا مدل اس در نسخه استاندارد خود دارای دو موتور برقی با باتری 90 کیلووات-ساعتی است که توانایی تولید 670 اسب‌بخار قدرت را دارد و با یک بار شارژ 651 کیلومتر را می‌پیماید. از طرفی مدل اس پلید با سه‌موتور الکتریکی و باتری 100 کیلووات-ساعتی لیتیوم-یونی می‌تواند 1020 اسب‌بخار قدرت تولید کند و با یک بار شارژ 593 کیلومتر را می‌پیماید و شتاب صفر تا 100 کیلومتر 1.9 ثانیه‌ای را دراختیار شما می‌گذارد. این خودرو 119 هزار و 990 دلار ارزش دارد.

فورد موستانگ مک-ای؛ اسپرت اما آرام!
موستانگ برای دنیای اسپرت‌ها مملو از شور و هیجان است و حال تصور کنید این خودرو به‌دنیای بلندقامتان بپیوندد؛ آن‌وقت تمام معادلات را برهم می‌زند! موستانگ مک-ای در 17 نوامبر سال 2019 به‌جهان معرفی شد و در اکتبر سال 2020 به‌بازار عرضه شد. موستانگ مک-ای یکی از خاص‌ترین گزینه‌های اسپرت در دنیای آرام الکتریکی‌هاست؛ زیرا نوع طراحی تهاجمی با استفاده از خطوط تیز و منقطع روی بدنه و فرمت کوپه استایل، جذابیت این خودرو را دوچندان می‌کند. در نمای عقب این خودرو نیز شاهد چراغ‌هایی مشابه نسخه کوپه موستانگ هستیم که با حجم‌پردازی خاص در این نما زیبا و چشم‌نواز به‌نظر می‌رسد. نمایشگر 10.2 اینچی افقی درمقابل راننده و 15.5 اینچی لمسی که کلید روتاری در میان آن طراحی شده، فضای مدرن و جالب توجهی را برای موستانگ مک-ای ایجاد می‌کند. این اس‌یووی کراس‌اوور کوپه فورد در 9 نسخه به‌بازار عرضه شده و برد بلندترین موستانگ مک-ای، پریمیوم تک‌موتور محور محرک عقب با 290 اسب‌بخار قدرت و 430 نیوتون‌متر گشتاور با باتری 88 کیلووات-ساعتی لیتیوم-یونی است که با یک بار شارژ کامل 610 کیلومتر مسافت را طی می‌کند. همچنین سه‌نسخه قدرتمند موستانگ مک-ای پریمیوم، فرست‌ادیشن و جی‌تی است که با باتری‌های 88 کیلووات-ساعتی لیتیوم-یونی با دو موتور الکتریکی حداکثر قدرت 346 تا 480 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 580 تا 860 نیوتون‌متری تولید می‌کنند. نسخه‌های پریمیوم و فرست‌ادیشن با یک بار شارژ کامل 540 کیلومتر مسافت و نسخه‌های جی‌تی و جی‌تی پرفورمنس ادیشن 500 کیلومتر مسافت را می‌پیمایند. موستانگ مک-ای پریمیوم، جی‌تی و جی‌تی پرفورمنس ادیشن به‌ترتیب 54، 57 هزار و 880 و 61 هزار و 995 دلار ارزش دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =