بازار خودرو

موج جدید گرانی در بازار خودروهای داخلی و وارداتی به‌دلیل تداوم سیاست‌های نادرست گذشته به راه افتاده است و افزایش بهای دلار و باقی ماندن قیمت آن در حاشیه 30 هزارتومان، عدم‌نهایی شدن واردات خودرو و عدم‌افزایش قیمت کارخانه درحد لازم و ضروری سبب شده است بازار خودرو در مسیر مبهمی قرار بگیرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،درشرایطی که خودرو هر روز با چالش‌های قیمت‌گذاری از سوی نهادهای ذیربط مواجه است، بازار آزاد مسیر خود را می‌پیماید و قیمت‌ها در آن براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. قیمت خودروهای داخلی روز گذشته با افزایش همراه بود؛ به‌طوری که دوباره در برخی از محصولات دو شرکت سایپا و ایران‌خودرو شاهد تغییرات قیمتی بودیم. این درشرایطی است که چیزی به‌روزهای پایانی سال نمانده است و همه نگران قیمت‌های شب عید هستند و فروشندگان نیز نگران رونق بازار در روزهای پایانی سال.
موج جدید گرانی در بازار خودروهای داخلی و وارداتی به‌دلیل تداوم سیاست‌های نادرست گذشته به راه افتاده است و افزایش بهای دلار و باقی ماندن قیمت آن در حاشیه 30 هزارتومان، عدم‌نهایی شدن واردات خودرو و عدم‌افزایش قیمت کارخانه درحد لازم و ضروری سبب شده است بازار خودرو در مسیر مبهمی قرار بگیرد. درعین حال سردرگمی مسئولان در اتخاذ سیاست منطقی در بازار خودرو سبب شده است شاهد هیچ تصمیم مشخصی با اثرات مثبت و به نفع مشتری در بازار نباشیم. گفته می‌شود درصورتی که وزارت صمت نرخ خودروهای داخلی را به‌بهای حاشیه بازار برساند، قیمت بازار و کارخانه در دامنه کمتر از پنج درصد یکی شده و آشفته‌بازار کنونی جمع می‌شود. در روزهای آغازین هفته، غیر از رنو پارس تندر، قیمت سایر مدل‌های ایران‌خودرو و سایپا ثابت یا افزایشی بودند و در بازار خودروهای خارجی نیز وضعیت مشابهی حاکم است و طولانی شدن (چهار ساله) مدت‌زمان عدم‌واردات خودرو سبب شده است قیمت‌ها در این بازار تا 10 برابر بهای جهانی نیز معامله شود و با وضعیت عجیبی دراین بخش مواجه باشیم.
بازار خودرو ایران درحالی راکد است که مشاغل دیگر نیز از وضعیت موجود چندان راضی نیستند و در سال‌های گذشته در ماه‌های پایانی سال بازار خودرو با رونق همراه بود و این درحالی است که رکود نه‌تنها در صنعت‌خودرو بلکه در اکثر صنایع از جمله ساخت‌وساز و ... نیز به‌چشم می‌خورد. روند کیفی وضعیت بازار خودرو در شب عید به‌حجم معاملات در ماه‌های پایانی سال ارتباط دارد و باید دید در این ماه حجم معاملات چقدر افزایش پیدا می‌کند؟ نوسان در بازار خودرو هر چه‌کمتر باشد رونق زودتر به‌بازار بازمی‌گردد و مردم به‌راحتی می‌توانند خودرو مورد نظر خود را خریداری کنند.
این‌که قیمت‌ها همچنان ‌روند صعودی داشته باشند یا سر به‌زیر شوند، تا حد زیادی وابسته به‌سرنوشت مذاکرات برجام است و باید دید بازار ارز به‌کدام ‌سو می‌رود. هرچند برخی معتقدند اثرات برجام درصورت احیا شدن این‌بار هم موقت خواهد بود؛ با این حال اکثر کارشناسان بر این باور هستند که زنده شدن برجام می‌تواند انتظارات تورمی و قیمت ارز را کاهش دهد. این درحالی است که به بن‌بست رسیدن مذاکرات و احیا نشدن برجام نیز می‌تواند زمینه‌ساز رشد بیش‌تر انتظارات تورمی و قیمت ارز شود و این یعنی خودرو نیز گران‌تر خواهد شد. در این میان البته باز هم نمی‌توان از نقش افزایش عرضه درکنترل قیمت خودرو در بازار غافل شد.
قیمت خودروها در هفته منتهی به دهم دی‌ماه سال جاری افت و خیز زیادی را به‌خود دید و در میان محصولات پرتیراژ شرکت‌های خودروساز درحالی ‌که قیمت دو خانواده کوییک و ساینا نسبت به‌هفته گذشته تغییری را به خود نمی‌بیند و خانواده‌های دنا و پژو 207 نیز تغییرات قیمتی خاصی را تجربه نکردند، شاهدیم که پژو 405 SLX و همچنین پراید 131 در جاده افزایش قیمت با هم کورس گذاشتند. پژو 405 مدل SLX در هفته‌ای که گذشته به‌نسبت هفته پیش از آن رشد 2.8 درصدی را تجربه کرد و پراید 131 نیز پشت سر پژو 405 افزایش قیمت 1.8 درصدی را در بازه زمانی یادشده تجربه کرده است.
به‌نظر می‌رسد متقاضیان بازار بار دیگر خودروهای محبوب سالیان پیش را برای خرید انتخاب کرده‌اند و همین مساله نمودار قیمت آن‌ها را در بازار صعودی کرده است. البته نمی‌توان به‌راحتی از کنار عامل کاهش عرضه دو خودرو یادشده نیز گذشت. درعین حال متقاضیان برای پیدا کردن نسخه صفرکیلومتر پراید 131 باید زمان بیشتری را صرف کنند؛ زیرا نزدیک به‌یک‌سال‌ونیم است که تولید آن متوقف شده است. پژو 405 مدل SLX نیز به‌رغم حضور در کارخانه به‌نوعی قطره‌چکانی عرضه می‌شود. این محصول پرطرفدار که روزگاری گل سرسبد محصولات ایران‌خودرو بود، طی مدت‌زمانی که از سال جاری گذشته در هیچ‌یک از طرح‌های فروش ایران‌خودرویی‌ها حضور نداشته است. درگزارش میدانی «دنیای‌خودرو» از بازار خودروهای داخلی افت‌وخیز قیمت خودروها بررسی می‌شود.
بررسی قیمت محصولات تولیدی ایران‌خودرو در هفته منتهی به دهم دی‌ماه امسال نشان می‌دهد درحالی ‌که خانواده پژو 206 به‌صورت دسته‌جمعی رشد قیمت را تجربه کردند، اما محصولاتی مانند پژو 207 معمولی، پژو 207 با سقف پانوراما، پژو پارس معمولی، دنا معمولی، دنا با موتور توربوشارژ و گیربکس اتوماتیک، سمند LX و سمند سورن پلاس با همان قیمت‌های هفته گذشته در بازار داد و ستد شدند. درمیان اعضای خانواده 206، تیپ 5 این محصول بیش‌ترین رشد قیمت هفتگی را در کارنامه خود ثبت کرد و این خودرو در هفته‌ای که گذشت به‌نسبت هفته گذشته با قیمت 333 میلیون‌تومان داد و ستد شد. قیمت تیپ 2 آن نیز حدود 1.1 درصد رشد را به‌خود دید و با قیمتی حدود 275 میلیون‌تومان خرید و فروش شد. 206 صندوقدار نیز به‌رغم دارا بودن بیشترین قیمت اما کمترین رشد هفتگی را تجربه کرد و قیمت این خودرو تقریبا ثابت مانده و با قیمتی حدود 338 میلیون‌تومان از سوی فروشندگان عرضه شد.
در خانواده دنا تنها دنا پلاس توربو بدون تغییر قیمت به‌ارزش 497 میلیون‌تومان در بازار معامله شد و دنا پلاس نیز رشد چهار میلیون‌تومانی داشت و به 412 میلیون‌تومان رسید. دنا معمولی نیز به‌قیمت 363 میلیون‌تومان در بازار عرضه شد.
درگروه پژو 207 علاوه‌بر مدل معمولی این خودرو، دو مدل پژو 207 با سقف پانوراما نیز تغییر قیمتی را به‌خود ندیدند. اما پژو 207 با فرمان برقی رشد حدود 0.5 درصدی را تجربه کرد و با بهای 368‌ میلیون‌تومان در بازار حضور دارد. پژو 207 با سقف پانوراما 382‌ میلیون‌تومان در دسترس خریداران قرار دارد و پارس معمولی نیز درجاده ثبات قیمت حرکت کرد و همچنان با قیمتی حدود 283‌ میلیون‌تومان به‌متقاضیان عرضه شد. اما پارس LX رشد قیمتی نداشته و قیمت این محصول حدود 343‌ میلیون‌تومان بوده است.
از بازار سمند نیز خبر می‌رسد درحالی ‌که سمند با موتور EF7 با رشد 1.1 درصد قیمت در بازار به‌حدود 278 میلیون‌تومان رسیده، اما دو عضو دیگر این خانواده یعنی سمند سورن پلاس و سمند LX درکنار افزایش بها به‌ترتیب با قیمت‌های 310 و 259 میلیون‌تومان در بازار حضور دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =