بازار خودرو

خودروسازی کشور درزمستان سال‌ جاری به‌نسبت سه‌فصل گذشته با سرعت بیشتری در راه تولید و عرضه حرکت خواهد کرد، وجود دارد و افزایش تولید در آذرماه، بهبود وضعیت عرضه به‌واسطه افزایش قیمت و تکمیل خودروهای ناقص، سه‌شاخصه‌ای است که براساس آن‌ها می‌توان پیش‌بینی کرد وزارت صمت و شرکت‌های خودروساز درفصل زمستان تا حدودی به‌وعده‌های خود جامه عمل بپوشانند.

به گزارش «اخبار خودرو»،رشد کمی و کیفی خودرو و به‌دنبال آن ساماندهی بازار از جمله وعده‌هایی است که قرار است کلید اجرای آن در زمستان امسال زده شود؛ هرچند که مقدمات آن از آذرماه چیده شده است. اما دراینجا این سوال مطرح می‌شود که وضعیت صنعت‌خودرو زمستان امسال چگونه خواهد بود و آیا با عملی شدن وعده‌های خودروسازان اوضاع بازار خودرو در زمستان بهتر خواهد شد؟
دراین زمینه نشانه‌هایی مبنی‌بر این‌که خودروسازی کشور درزمستان سال‌ جاری به‌نسبت سه‌فصل گذشته با سرعت بیشتری در راه تولید و عرضه حرکت خواهد کرد، وجود دارد و افزایش تولید در آذرماه، بهبود وضعیت عرضه به‌واسطه افزایش قیمت و تکمیل خودروهای ناقص، سه‌شاخصه‌ای است که براساس آن‌ها می‌توان پیش‌بینی کرد وزارت صمت و شرکت‌های خودروساز درفصل زمستان تا حدودی به‌وعده‌های خود جامه عمل بپوشانند. به‌نظر می‌رسد ریشه این افزایش تولید را باید درافزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو که مجوز آن در نیمه آذرماه صادر شد، جست‌وجو کرد. درست است که طبق اطلاعیه‌ای که از سوی خودروسازان منتشر شد آن‌ها این امکان را دراختیار داشتند که مجوز افزایش قیمت یادشده را از ابتدای آذرماه روی محصولات خود اعمال کنند، اما به‌نظر می‌رسد تاثیر این مجوز افزایش قیمت به‌صورت کلی در وضعیت تولید و عرضه زمستانه خودروسازان به‌چشم خواهد خورد. شرکت‌های خودروساز از دو مسیر این امکان را دارند که سر و سامانی به‌وضعیت عرضه خود در سه‌ماه فصل زمستان سال‌ جاری بدهند. راه نخست مربوط به‌افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو است و خودروسازان مجوز افزایش قیمت خود را در نیمه آذرماه دریافت کردند، اما به‌رغم این‌که این مجوز افزایش قیمت تاثیر خود را روی تولید گذاشت، بررسی اطلاعات منتشرشده در ارتباط با آمارهای فروش خودروسازان نشان می‌دهد این اتفاق نتوانست آن‌طور که باید و شاید بر وضعیت عرضه شرکت‌های خودروساز بزرگ کشور تاثیرگذار باشد.
با توجه به‌این‌که خودروسازان فصل زمستان را طوری آغاز کردند که مجوز افزایش قیمت را در دست داشتند، این مساله می‌تواند سبب شارژ مالی آن‌ها در آخرین فصل از سال 1400 شود و جاده عرضه خودروسازان را درزمستان پهن‌تر کند. اما راه دیگری که می‌تواند روی نمودار عرضه خودرو اثر مثبت داشته باشد، بحث تکمیل خودروهای ناقص مانده در پارکینگ‌هاست. شرکت‌های خودروساز در گذشته و درمهرماه از برنامه خود برای تکمیل محصولات ناقص تا پایان آبان‌ماه سال‌ جاری رونمایی کردند. اما به‌نظر می‌رسد این برنامه به‌نوعی با افزایش قیمت‌های کارخانه‌ای خودرو گره خورده بود. افزایش قیمت آبان‌ماه خودروها در کارخانه و لغو آن توسط رئیس‌جمهور، برنامه خودروسازان را برای تکمیل خودروهای ناقص در موعد مقرر به‌هم ریخت؛ اما حالا که بار دیگر مجوز افزایش قیمت برای خودروسازان صادر شده و خبری از لغو آن نیست، این اتفاق می‌تواند کمک کند خودروسازان بار دیگر به‌فکر خلوت کردن پارکینگ‌های خود از محصولات ناقص بیفتند. چنانچه خودروسازان بتوانند از مسیر افزایش قیمت خودروهای ناقص خود را تکمیل کنند، این مساله می‌تواند شرایطی را فراهم کند تا این خودروها هرچه‌زودتر برای مشتریان فاکتور شوند. بنابراین بخش عرضه نیز مانند تولید با افزیش قیمت از دو راه یادشده شارژ خواهد شد.
به‌این ترتیب رشد 18‌ درصدی قیمت‌ها از یک طرف انگیزه تکمیل خودروهای ناقص را به‌خودروسازان خواهد داد که تاثیر آن در آمارهای زمستانه نمودار خواهد شد و از سوی دیگر رشد تولید را که حرکت آن از آذرماه آغاز شده است، تداوم خواهد بخشید. همچنین به‌دنبال تکمیل خودروهای ناقص و رشد تولید، فروش نیز روند صعودی به‌خود خواهد گرفت. بنابراین همان‌طور که زمستان سال گذشته به‌واسطه انتخابات آمریکا، بازار خودرو پس از مدت‌ها روی خوش به‌خود دید در سال 1400 نیز صنعت‌خودرو وضعیت بهتری پیدا می‌کند. خودروسازان براساس پیش‌بینی‌ها از دو راه افزایش درآمد و تکمیل خودروهای ناقص می‌توانند سر و سامانی به‌عرضه خود بدهند.
درحال حاضر عرضه خودروسازان درپایان آذرماه آن‌طور که باید و شاید رشد نکرده و دلیل آن هم این است که خودروسازان هنوز نتوانسته‌اند قیمت‌های جدید را به‌صورت کامل در فروش‌های خود اعمال کنند. افزایش درآمد خودروسازی سبب عریض شدن جاده نقدینگی می‌شود که این اتفاق می‌تواند روند تکمیل و عرضه خودروهای ناقص را نیز تحت‌تاثیر قرار دهد. افزایش درآمد در پایان آذرماه سال‌جاری به‌نسبت مدت مشابه سال گذشته اتفاق افتاده است. سه‌خودروساز بزرگ کشور طبق گزارش‌های منتشرشده در سایت کدال، سال گذشته و در پایان فصل پاییز درمجموع بیش از 38‌ هزار و 600‌ میلیاردتومان درآمد را درصورت‌های مالی خود ثبت کردند. غول‌های جاده مخصوص درپایان آذرماه امسال توانستند بیش از 34‌ هزار و 200‌ میلیاردتومان به‌درآمد سال گذشته خود اضافه کنند و حدود 72‌ هزار و 900‌ میلیارد تومان را در صورت‌های مالی خود تا پایان فصل پاییز 1400 درج کنند. بنابراین خودروسازان از ناحیه فروش محصولات تولیدی رشد بیش از 88‌ درصدی را تجربه کردند. آن‌ها در پایان آذرماه درمجموع بیش از 627‌ هزار و 100 دستگاه از محصولات حاضر درسبد محصولاتی خود را برای مشتریان فاکتور کردند. مقایسه این تعداد فروش با فروش سال گذشته خودروسازان درهمین بازه زمانی از افت فروش حدود 10‌ درصدی حکایت دارد. ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو سال گذشته حدود 696‌ هزار و 100 دستگاه خودرو فروختند. اما چطور خودروسازان با افت 10‌ درصدی فروش توانسته‌اند درآمد خود را حدود 88‌ درصد افزایش دهند؟ دلیل این مساله را باید در کسب دو مجوز افزایش قیمت درسال‌ جاری و همچنین تغییر مسیر خودروسازی در تولید محصولات جست‌وجو کرد.
از طرفی عضو هیات‌رئیسه کمیسیون صنایع‌ومعادن مجلس شورای‌اسلامی در گفت‌وگو با یکی از برنامه‌های شبکه‌های رسانه ملی اعلام کرد که برای تنظیم بازار خودرو چاره‌ای جز واردات نداریم و متاسفانه امروز قطعه‌سازان به‌خودروسازی ورود کرده‌اند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدجواد حسینی‌کیا در این برنامه اظهار کرد: «اگر بخواهیم در عرصه خودروسازی رو به‌جلو برویم چاره‌ای نداریم که یک خودرو ارزان‌قیمت و رقابت‌پذیر و صادرات‌محور تولید کنیم و اگر نتوانیم جا می‌مانیم و خودرو ما جایگاه واقعی خود را پیدا نمی‌کند. مردم و خودروساز ناراضی هستند و کسی نیست که از شرایط کنونی راضی باشد. همچنین دولت بنگاه‌دار نیست و باید سیاستگزار باشد و تعرفه واردات بهترین عامل برای سیاستگزاری دولت در عرصه خودرو است و هرجا خودروساز داخلی به‌مردم اجحاف کند، دولت می‌تواند با تعرفه پایین، واردات را آزاد کند و هرجا خودرو با کیفیت و ارزان‌قیمت داشتیم دولت می‌تواند تعرفه را بالا ببرد.» این پایه و اساسی است که در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما امروز در کشور ما عکس این ماجرا رخ می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =