تقویت تایر

عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران در حالی از زیان‌ده شدن صنعت تایر ایران در بخش تولیدات رادیال سواری خبر داد که نه بازار این محصول کشش بالا رفتن دوباره قیمت‌ها را دارد و نه صنعت می‌تواند بدون افزایش قیمت به فعالیت خود ادامه دهد. 

به گزارش «اخبار خودرو»،تولیدکنندگان تایرهای رادیال سواری در ایران زیان‌ده شدند. به گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» دکتر محمدرضا گنجی، عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران در حالی از زیان‌ده شدن صنعت تایر ایران در بخش تولیدات رادیال سواری خبر داد که نه بازار این محصول کشش بالا رفتن دوباره قیمت‌ها را دارد و نه صنعت می‌تواند بدون افزایش قیمت به فعالیت خود ادامه دهد.
به‌گفته گنجی تولیدکنندگان تایرهای رادیال سواری از آذرماه وارد فاز زیان شده‌اند و درحال‌حاضر کارخانه‌هایی که تنها به تولید این محصول می‌پردازند، بدون احتساب سود فعالیت می‌کنند. شرکت‌هایی مانند یزدتایر، ‌بارز کردستان و کویرتایر که باتصمیم سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان موفق به دریافت مجوز افزایش قیمت محصولات خود نشدند. دکتر گنجی با تکیه بر محاسبات صورت گرفته و بررسی بازار فروش مواد اولیه تایرسازی و کشش بازار تایر در داخل کشور از پیش بینی زیان 17درصدی این صنعت در بخش رادیال سواری تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: «این صنعت استراتژیک بر سر سه‌راهی عبور از بحران قرار دارند و دولت برای نجات آن و عدم وابستگی به خارج کشور در آینده باید به فکر حمایت از تایرسازان باشد.»
وی یکی از راهکارها را کاهش نرخ ارز دانست هرچند باتوجه به سیاست‌های ارزی دولت بعید است اجرایی شود. راه دیگر برداشتن مانعی به نام قیمت‌گذاری تثبیتی سازمان حمایت از تایر است زیرا در صورت اجرا، قیمت فروش انواع محصولات رادیال سواری بالا خواهد رفت. اتفاقی که به‌گفته عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران دردی از تولیدکنندگان دوا نخواهد کرد و علت آن‌هم عدم کشش بازار برای خرید تایر با قیمتی بیش‌از نرخ‌های فعلی است. وی راه‌حل سومی را هم پیش‌بینی کرد و آن؛ باز کردن دروازه‌های صادراتی برای ارسال تایرهای تولید ایران به کشورهای همسایه است.
گنجی در این باره گفت: «متاسفانه با وجود اینکه ستاد تنظیم بازار سه ماه قبل با صادرات بخشی از تولیدات تایرسازان موافقت کرده اما هنوز این قانون توسط وزارت صنعت‌، معدن و تجارت به گمرک‌های کشور ابلاغ نشده است.»
وی در حالی از زیان 1.5تا 2درصدی تایرسازان خبر داد که براساس قانون سازمان حمایت، این صنعت باید بین 15تا 17درصد سود خالص داشته باشد. سودی که به گفته این عضو انجمن صنفی صنعت تایر ایران کمتر از سود 18درصدی بانکی است و برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد. حال باید دید دولتمردان برای سرپا نگه‌داشتن تایرسازان داخلی چه تمهیداتی خواهند اندیشید تا شاهد وابستگی کشور به تولیدات خارجی نباشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =