در خودروهایی با سیستم سوخت‌رسانی انژکتور وقتی دورموتور خودرو کاهش یا افزایش می‌یابد و خودرو به‌صورت ناگهانی گاز می‌خورد، این مساله به‌معنای خرابی سیستم‌های الکترونیکی خودرو است که به‌صورت کلی باید چهار علت را برای آن برشمرد. 

خودرو پراید 151 مدل 98 دارم و بیش از چهار روز است پس از استارت زدن، عقربه دورموتور خودرو در جای ثابتی قرار ندارد و یا به‌حدی افزایش می‌یابد که ناچار به‌خاموش کردن آن می‌شوم یا به‌قدری کم می‌شود که خودرو خودبه‌خود خاموش می‌شود. علاوه‌بر این خودرویم به‌طور ناگهانی گاز می‌خورد و این درحالی است که روی پدال گاز فشاری وارد نمی‌کنم. علت چیست؟

به گزارش «اخبار خودرو»،در خودروهایی با سیستم سوخت‌رسانی انژکتور وقتی دورموتور خودرو کاهش یا افزایش می‌یابد و خودرو به‌صورت ناگهانی گاز می‌خورد، این مساله به‌معنای خرابی سیستم‌های الکترونیکی خودرو است که به‌صورت کلی باید چهار علت را برای آن برشمرد.
البته همواره توصیه می‌شود برای عیب‌یابی دقیق و درست خودرو به‌نمایندگی‌ها مراجعه کنید یا از شخص مکانیک کمک بگیرید و به‌صورت مستقیم خودتان عیب‌یابی نکنید؛ زیرا ممکن است نه‌تنها مشکل برطرف نشود، بلکه به‌خرابی‌های خودرو اضافه شود. همان‌طور که گفته شد دراین رابطه باید چهار پارامتر بررسی شود.
1- درنظر داشته باشید در سیستم‌ سوخت‌رسانی انژکتوری سنسورهای بسیاری برای عملکرد دقیق و روند کاری بهتر وجود دارد و درخودرو سنسوری تعبیه شده تا میزان باز بودن و موقعیت دریچه‌گاز را به ECM گزارش دهد و براســـــاس آن، مقدار باز بودن دریچه‌گاز تنظـــــیم شود.
درواقع اگر سنسور دریچه‌گاز معیوب شده باشد یا بنابه‌دلیلی به‌درستی کار نکند، در گاز خوردن خـــــودرو تاثیر زیادی دارد. درچنین حالتی باید با دستگاه عیب‌یاب، خطای مربوطه در واحد پردازشگر الکترونیکی پاک شود. بنابراین ممکن است این ایراد به‌دلیل خرابی سنسور دریچه‌گاز باشد که با تعویض این سنسور مشـــــکل مرتفع خواهد شد.
2- باتوجه به‌این‌که افزایش دورموتور بی‌دلیل می‌تواند به‌ایراد در سیم‌ گاز، پدال یا حتی دریچه‌گاز نیز مربوط باشد، بنابراین برای عیب‌یابی صحیح باید به‌نمایندگی مراجعه و هر سه‌قطعه مذکور توسط کارشناس فنی تست و بررسی شود و درصورت نیاز برای رفع مشکل سیم‌گاز، پدال و دریچه‌گاز تعویض شود.
3- اگر یکی از سنسورهای موتور معیوب شده باشد، در روند کاری موتور بسیار تاثیرگذار است و در این صورت کارکرد موتور را با اختلال مواجه می‌کند.
یکی از عواملی که سبب گاز خوردن بی‌مورد درخودروهایی می‌شود که دارای سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری هستند، مپ‌سنسور (سنسور فشار هوای ورودی) است. درچنین حالتی وقتی دستگاه‌عیب‌یاب به ECM متصل شود، خطای سنسور مپ را نشان می‌دهد که پس از تعویض این سنسور و پاک کردن خطای مربوطه در واحد پردازشگر مرکزی، مشکل برطرف خواهد شد.
4- اما در نظر داشته باشید که درصورت تعویض سنسور دریچه‌گاز، ممکن است ایراد همچنان وجود داشته باشد و با توجه به‌این مساله، استپرموتور که قطــــعه‌ای الکترومکانیکی است، باید مورد بررسی قرار گیـــــرد و درصورت نیاز تعویض شود. زیرا در زمان خرابی استپرموتور، هوای مورد نیاز سیلندرها به‌درستی تامین نمی‌شود و همین امر منجر به‌بروز ایرادی همچون افزایش دورموتور می‌شود.
از آنجا که استپرموتور باتوجه به‌ماهیتی که دارد در بلندمدت به‌اصطلاح کثیف می‌شود، اغلب مالکان خودروها این قطعه را با اسپری‌های مخصوص شست‌وشو می‌دهند که این موضوع اشتباه است. بنابراین برای رفع چنین اشکالی باید استپرموتور تعویض شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =