خودروسازان

چندسال پیش کمپانی فورد اعلام کرد که توانسته به‌دستاورد جدیدی در زمینه بازیافت دست پیدا کند. این خودروساز آمریکایی مدعی ابداع شیوه‌ای شد که به‌وسیله آن می‌توان از CO2 بازیافتی فوم و پلاستیک تولید کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»، حامیان محیط‌زیست برای بازیافت به‌دلایل بسیاری اشاره می‌کنند. با بازیافت می‌توان از مصرف بی‌رویه مواداولیه جلوگیری کرد و مقداری از موهبت‌های زمین را برای نسل‌های آینده نگه داشت. از طرفی استفاده از قطعات بازیافتی به‌میزان انرژی (سوخت) بسیار کمتری نسبت به‌تولید و استخراج آن‌ها نیاز دارد و بازیافت همچنین نیاز به‌استخراج و معدن‌کاری را کاهش می‌دهد و به‌این ترتیب نقش موثری در کاهش آلودگی هوا و آب ایفا می‌کند. در اینجا به‌برخی نمونه‌های کنونی بازیافت در این صنعت نگاه می‌کنیم.

شیوه‌ فورد در بازیافت
چندسال پیش کمپانی فورد اعلام کرد که توانسته به‌دستاورد جدیدی در زمینه بازیافت دست پیدا کند. این خودروساز آمریکایی مدعی ابداع شیوه‌ای شد که به‌وسیله آن می‌توان از CO2 بازیافتی فوم و پلاستیک تولید کرد. به‌لطف این شیوه فورد می‌تواند سالانه مصرف نفت خام خود را تا 300 هزار تن کاهش دهد. درحال حاضر فوم‌های تولیدی فورد به‌این شیوه، شامل 50 درصد پلی‌اُل‌ها ساخته‌شده با CO2 می‌شود. پلی‌اُل نوعی الکل است که بسته به‌صنایع مختلف کاربردهای گوناگونی پیدا می‌کند. مواداولیه ابداعی توسط فورد از دی‌اکسیدکربن به‌عنوان نوعی ماده خام استفاده می‌کنند و در دسته‌بندی بیوماده‌ها قرار می‌گیرند. درحال حاضر فورد تنها خودروسازی است که فومی را تولید کرده که از قابلیت استفاده در صنعت‌خودرو برخوردار است. با توجه به‌گفته‌های این شرکت این ماده‌اولیه جدید که جانشین محصولات نفتی خواهد شد، می‌تواند در صندلی‌ها و زیر کاپوت مورد استفاده قرار گیرد. درنتیجه فومی که برای کاهش سروصدای موتور ماشین‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، با نوآوری‌های فورد می‌تواند جای خود را به فوم‌های پلی‌اُل بدهد. براساس اعلام فدراسیون پلاستیک بریتانیا این ماده‌اولیه چهار درصد از مصرف جهانی نفت خام را تشکیل می‌دهد. متاسفانه پلاستیک ساخته‌شده از نفت به‌سختی قابلیت بازیافت شدن را دارد و درست همانند سوخت‌های فسیلی ماده‌ای دوام‌ناپذیر است. حدود دو دهه است پژوهشگران فورد درحال کار روی توسعه مواداولیه دوام‌پذیر برای محصولات خودرویی هستند. تمام خودروهای فورد فروخته‌شده در آمریکای‌شمالی از فوم‌های ساخته‌شده از سویا بهره می‌برند و در کفی صندوق‌عقب‌ آن‌ها نیز از فیبر نارگیل استفاده می‌شود. موکت‌های داخلی در خودروهای فورد هم از پیراهن‌ها و پارچه‌های کتانی بازیافت‌شده تولید می‌شوند؛ درحالی ‌که قالب آینه‌های آن‌ها نیز از تایرهای بازیافتی ساخته شده‌اند.

جنرال‌موتورز و بطری‌های بازیافتی
جنرال‌موتورز نیز از مدت‌ها پیش تلاش خود را در زمینه بازیافت آغاز کرده است. البته این بازیافت مستقیما به‌محصولات این شرکت مربوط نمی‌شود. درعوض این خودروساز آمریکایی بطری‌های پلاستیکی را که از شهر فلینت در ایالت میشیگان به‌دست آمده است، بازیافت می‌کند. به‌علت آلودگی آب لوله‌کشی این شهر به‌سرب، شهروندان فلینت درحال حاضر قادر به‌استفاده از شبکه آبرسانی خود نیستند و به‌عنوان یک راه‌حل موقت، همگی به‌استفاده از آب معدنی موجود در بطری‌های پلاستیکی رو آورده‌اند و درنتیجه مقدار زیادی بطری پلاستیکی در این شهر وجود دارد. جنرال‌موتورز نیز با در نظر گرفتن مشکلاتی که تولید و مصرف این همه بطری پلاستیکی می‌تواند در پی داشته باشد، دست به‌عمل شده و به ابتکارهای جدید رسیده است. جنرال‌موتورز برای آن‌که در راستای حل مشکلات مربوط به‌استفاده بیش از حد از بطری‌های پلاستیکی قدمی برداشته باشد، همکاری خود را با شرکتی به‌اسم شوپن آغاز کرد که به‌بازیافت بطری‌های جمع‌آوری‌شده در شهر فلینت می‌پردازد و بعد از رشته‌رشته کردن پلاستیک آن‌ها را به‌پوشال بدل می‌کند. جنرال‌موتورز هم پوشال به‌دست‌آمده از بطری‌های آب شهر فلینت را در پوشش موتور V6 اکوئینکس شورولت، فیلترهای هوا و قطعات عایق‌ صدا مورد استفاده قرار می‌دهد.

آلومینیوم بازیافتی
پیش از این آلومینیوم به‌میزانی نسبتا اندک و تنها درخودروهای اسپرت و سدان‌های لوکس مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ اما به‌نظر می‌رسد خودروسازان در تلاش برای کاهش وزن محصولاتشان و بهبود کارایی سوخت، هرچه‌بیشتر به این ماده‌اولیه روی آورده‌اند. پیش از این جگوار از آلومینیوم درساخت مدل‌هایی مانند اف-تایپ و XJ استفاده می‌کرد؛ اما از چند سال پیش در تولید XE نیز که خودرویی به‌نسبت ارزان‌تر به‌شمار می‌رود، از آلومنیوم بهره برده است. کمپانی فورد هم از سال 2015 برای تولید وانت پیکاپ F-150 به‌استفاده از آلومینیوم روی آورد. هر دو شرکت بر این باورند که استفاده از بدنه‌های آلومینیومی راهکار بسیار مناسبی برای کاهش مصرف سوخت است؛ اما تعهدات محیط‌زیستی این دو شرکت در اینجا به‌پایان نمی‌رسد و آن‌ها خود را برای ورود به‌کارزار بازیافت آماده کرده‌اند. جگوار و فورد هر دو ادعا می‌کنند که در مدل‌های آلومینیوم‌محور خود به‌میزان زیادی از آلومنیوم بازیافتی بهره می‌برند. F-150 پرفروش‌ترین خودرو در بازار آمریکاست و فورد ادعا می‌کند که بخش عمده‌ای از آلومینیوم مورد استفاده در این خودرو از طریق بازیافت به‌دست آمده است. اگرچه میزان فروش جگوار XE به‌پای F-150 نمی‌رسد، اما شاید بتوان گفت که این ماشین پرفروش‌ترین خودرو آلومینیومی ساخته‌شده توسط جگوار است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =