EQXX

بنز در هفته گذشته از خودرو کانسپت پروتوتایپ تمام‌الکتریکی خود با نام EQXX رونمایی کرد که دنیای خودرو را با تحولی بزرگ مواجه کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،در دنیای خودرو هر آنچه فراتر از ذهن باشد، مرسدس‌بنز آن را به‌دنیای واقعی می‌آورد. مرسدس‌بنز به‌معنای پیشرفت به‌سرعت نور در صنعت‌خودرو جهان است و بنز با تکیه بر سرمایه‌گذاری ثبت اختراعات و نوآوری‌های جدید بین سال‌های 2019 تا اواخر 2020، بیش از دوهزار و 100 ثبت اختراع را توسعه داده و روی آن سرمایه‌گذاری کرده است. اگر مرسدس‌بنز در یک عبارت خلاصه شود «بیگ‌بنگ دنیای خودرو» لقب خواهد گرفت که در تحول صنعت‌خودرو تاثیرگذار است. بنز در هفته گذشته از خودرو کانسپت پروتوتایپ تمام‌الکتریکی خود با نام EQXX رونمایی کرد که دنیای خودرو را با تحولی بزرگ مواجه کرد. EQXX شاهکار دنیای الکتریکی‌هاست؛ برای آن‌که درباره این خودرو بیشتر بدانید و نقد و دیدگاه منطقی به‌مرسدس‌بنز داشته باشید، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

وقتی مرسدس‌بنز با یک بار شارژ بیش از هزار کیلومتر را طی می‌کند


نقدی بر طراحی شاهکار مرسدس‌بنز

برخلاف مشخصات فنی و باتری فوق‌العاده جذاب، به‌نظر می‌رسد طراحان مرسدس‌بنز در خلق یک پیکره خاص، متفاوت و بدیع چندان موفق عمل نکرده‌اند. زیرا شباهت بسیار EQXX با برخی کانسپت‌های دیگر برندهای خودرویی از یک سو و شخصیت‌پردازی مبهم چهره خودرو که تقریبا هیچ نشانه‌ای از مرسدس‌بنز به‌جز لوگو آن را نمی‌توان در آن دید از سوی دیگر، موجب انتقاد کارشناسان خودرویی و کاربران شبکه‌‎های اجتماعی شده و بسیاری استایل کلی این خودرو را ترکیبی ضعیف از فولکس‌واگن، آئودی و پورشه، با نشان مرسدس‌بنز توصیف کرده‌اند. به‌عنوان مثال راجرز فرانک، جزو کارشناسان قدیمی مجله اتومبیل در نقدی کوتاه EQXX را خودرویی صرفا طراحی‌شده براساس آیرودینامیک عنوان کرده و تاکید داشته که شاخصه‌هایی همچون هویت برند و طراحی، زیبایی‌شناسی و جزئیات از اهمیت زیادی در این پروژه برخوردار نبوده است. از سوی دیگر خبر پرحاشیه‌ای منتشر شد مبنی بر اختلاف نظر گوردون واگنر، مدیر طراحی مرسدس‌بنز با تیم طراحی اسمارت درخصوص لزوم استفاده از هویت جدید محصولات اسمارت برای خودروهای برقی مرسدس‌بنز و عدم‌به‌کارگیری آن در خودروهای آینده اسمارت که چندی پیش توسط مجله «اتوبیلد» فاش شد. در این مدل به‌وضوح می‌توان اِلِمان‌ها و رگه‌هایی از طراحی کانپست NO.1 اسمارت را در EQXX مشاهده کرد. هرچند گوردون واگنر درباره طراحی EQXX می‌گوید: «طراحی و هویت جدید EQXX پیش‌نمایشی از آینده است که مرسدس‌بنز این روند را سریع طی کرده و آن را به‌شما نشان می‌دهد.» به‌نظر می‌رسد توصیف کارشناسان درخصوص «خلق مرسدس‌بنز EQXX صرفا بر اساس شاخصه‌های آیرودینامیکی» چندان هم عجیب نباشد. زیرا با ضریب درگ بسیار کم 0.18 که به‌لطف طراحی سیال و فرم اصطلاحا قطره‌اشکی بدنه حاصل شده، EQXX یکی از رکوردداران کمترین ضریب آیرودینامیک درجهان محسوب می‌شود. البته مرسدس‌بنز از فناوری‌های متعددی برای ساخت یک سدان آیرودینامیک استفاده کرده است. به‌عنوان مثال در این خودرو از ترکیب پره‌های هوای متحرک در سپر جلو و کاور رینگ‌ها استفاده شده که باعث بهبود چشمگیر آیرودینامیک و عبور بهتر هوا از روی سطح بدنه شده است. همچنین جالب است بدانید در این مدل از پره‌های کرکره‌ای‌شکل متحرک در جلوپنجره که تنها درصورت لزوم برای کاهش نیروی درگ باز می‌شوند، استفاده شده است. از طرفی در طراحی نمای عقب می‌توان به‌دیفیوزری که در سرعت‌ 60 کیلومتر برساعت فعال شده و در صورت عدم‌استفاده از آن به‌طور یکپارچه در بدنه مخفی می‌شود، اشاره کرد. براساس گفته‌های مرسدس‌بنز، این دیفیوزر فعال که در بدنه نیز مخفی می‌شود، تا حد بسیاری به‌کنترل نیروی دان‌‎فورس کمک کرده تا ضریب درگ 0.18 به‌دست آید. مهندسان مرسدس‌بنز حتی در طراحی تایرهای این مدل با تاکید بر مقاومت غلتشی فوق‌العاده کم از مهندسان کمپانی تایرسازی بریجستون کمک گرفته‌اند. بد نیست بدانید مرسدس‌بنز با عرضه CLA کلاس درسال 2013 برای نخستین‌بار سدان ساب‌کامپکت فوق آیرودینامیکی را به‌جهان معرفی کرد و بنابراین استفاده از جدیدترین فناوری‌ها در راستای کاهش ضریب درگ مهندسی خاص این کمپانی را نشان می‌دهد که برای نخستین‌بار از دیفیوزر فعال مخفی در بدنه EQXX استفاده شده است.

وقتی مرسدس‌بنز با یک بار شارژ بیش از هزار کیلومتر را طی می‌کند

کابین فوق مدرن و پیشرفته
درطراحی داخل کابین نیز همانند بدنه باز هم به‌نظر می‌رسد دغدغه اصلی بیشتر نمایش فناوری‌های پیشرفته بوده تا خلق فضایی خاص و نوآورانه. در این خودرو یک صفحه‌نمایش عریض مستطیلی 120.6 سانتی‌متری وجود دارد که فاصله بین دو ستون A جلو را پوشش داده و وضوح فوق‌العاده 8k دارد. این نمایشگر با بازبینی دربخش تجربه کاربری UX و رابط کاربری فوق‌العاده UI یکی از بهترین نمایشگرها را دراختیار سرنشینان می‌گذارد. این نمایشگر عریض به‌سامانه نویگیشن با گرافیک سه‌بعدی فوق‌العاده‌ای مجهز است که می‌تواند یک شهر را از نمای ماهواره‌ای تا ارتفاع 10 متری به‌تصویر بکشد. هرچند این حس بسیار جذاب است، اما حس‌وحالی مشابه سدان فول‌سایز لاکچری پرچمدار S کلاس را به‌شما منتقل می‌کند. هرچند نباید از این نکته غافل بود که درطراحی کابین از مواد پایدار و دوستدار محیط‌زیست و بازیافتی استفاده شده که شامل پارچه‌هایی از الیاف ابریشم مانند بیواستیل، چرم گیاهی و فرش‌های بامبو و متریال تجدیدپذیر مانند چرم مصنوعی از قارچ و کاکتوس می‌شود. گوردون واگنر درباره مشتریانی که چرم‌دوست هستند، گفت: «درحال جایگزینی متریالی جدید هستیم که بتوانیم مشتریان چرم‌دوست را نیز راضی نگه داریم؛ اما درحال حاضر متریال تجدیدپذیر در اولویت قرار گرفته ‌است.»
مهندسی

یعنی EQXX!
مهندسان مرسدس‌بنز با رسیدن به‌فرمول کاهش وزن و افزایش راندمان، EQXX را به‌یک خودرو شگفت‌انگیز بدل کرده‌اند. زیرا این سدان تمام‌الکتریکی تنها با یک بار شارژ می‌تواند مسافتی بیش از یک هزار کیلومتر را بپیماید. این مقوله به‌معنای مصرف انرژی کمتر از 10 کیلووات-ساعت در هر 100 کیلومتر است و این موضوع مهندسی مرسدس‌بنز را تحسین می‌کند. از طرفی آیرودینامیک با ضریب درگ پایین و عبور بهتر هوا روی سطح بدنه و کاهش اصطکاک توانسته به‌افزایش راندمان کمک بسزایی کند. همچنین مرسدس‌بنز اطلاعات دقیقی درمورد پلت‌فرم و نوع قرارگیری موتورهای EQXX اعجوبه منتشر نکرده است. اما براساس اطلاعات منتشرشده مرسدس‌بنز از قوای محرکه پرتوانی استفاده کرده که تکنولوژی فرمولا را به‌رخ می‌کشد. اگرچه موتورالکتریکی تعبیه‌شده برای EQXX 201 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند، اما این قدرت بسیار کارآمد خواهد بود. همچنین توان باتری‌ها نیز 200 وات-ساعت بر هر کیلومتر خواهد بود که ظرفیت ذخیره‌سازی بالایی دارد.

وقتی مرسدس‌بنز با یک بار شارژ بیش از هزار کیلومتر را طی می‌کند

جزئیاتی با نگاه دقیق

محصول جدید مرسدس‌بنز هرچند از منظر تکنولوژی ساخت، باتری و آیرودینامیک یک پرچمدار محسوب می‌شود، اما طراحی ظاهری و بدنه آن با حاشیه و نقدهای زیادی همراه بوده است. سرانجام پس از ماه‌ها انتظار، مرسدس‌بنز از جدیدترین محصول خود با نام ویژن EQXX رونمایی کرد. ویژن EQXX را می‌توان تجسمی کامل از یک خودرو برقی پرچمدار با نشان و لوگوی مرسدس‌بنز نامید. شاخصه‌های فنی چشمگیر و خیره‌کننده EQXX به‌آن اجازه می‌دهد تا مسافتی بیش از 621 مایل (1000 کیلومتر) را با یک بار شارژ کامل طی کند. البته بد نیست بدانید با چنین پیشرانه برقی با یک بار شارژ کامل می‌توان به‌راحتی از برلین (آلمان) به‌پاریس (فرانسه) سفر کرد. هرچند مرسدس‌بنز درباره ظرفیت باتری EQXX به‌جز این‌که شاخصی کمتر از 100 کیلووات-ساعت دارد، نکته دیگری را فاش نکرده است؛ با این حال، اعلام شده که باتری جدید به‌لحاظ حجمی 50 درصد کمتر (یا کوچکتر) و 30 درصد سبک‌تر از نسخه استفاده‌شده در سدان لوکس تمام‌برقی EQS است. حداکثر ولتاژ باتری 900 ولت بوده و وزن کل باتری و فریمی که آن را حمل می‌کند، حدود 499 کیلوگرم است. بخشی از قدرت لازم در این خودرو از یک موتور الکتریکی با قدرت 201 اسب‌بخار (150 کیلووات) تامین می‌شود که براساس ادعای مرسدس‌بنز، به‌حدی کارآمد است که تا 95 درصد انرژی به‌چرخ‌ها منتقل می‌شود. یک پنل خورشیدی با 117 سلول روی سقف خودرو تعبیه شده که از آن برای تامین انرژی بسیاری از سیستم‌های الکتریکی جانبی مانند تهویه‌داخلی خودرو HVAC، چراغ‌ها و سیستم اطلاعات-سرگرمی استفاده می‌شود. از نظر ابعادی EQXX با طولی معادل 4630 میلی‌متر و فاصله محوری 2800 میلی‌متری درمقایسه با نسل جدید سدان کامپکت این خودروساز یعنی C کلاس، با طول 4751 میلی‌متر و فاصله محوری 2865 میلی‌متر ‌چندان بزرگ به‌نظر نمی‌رسد. سدان EQXX همچنین براساس استانداردهای خودروهای الکتریکی EV با وزن کلی 3585 کیلوگرم، مدلی نسبتا سبک‌وزن بوده که تنها کمی از مرسدس‌بنز C300 سدان 2022 سنگین‌تر است. درحال حاضر اطلاعاتی دردسترس نیست که مرسدس‌بنز این خودرو را دقیقا چه‌سالی به‌بازار عرضه می‌کند؛ اما آن‌طور که مجله خودرو خبر داده EQXX قرار است از سال 2024 با اندکی تغییرات به‌عنوان پرچمدار مرسدس‌بنز در بازار الکتریکی‌ها به‌بازار عرضه شود.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بنز باز IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    0 0
    خب صد در صد مرسدس بنز همیشه عالیه ولی خدایش دمتون گرم که این مدل رو نوشتین خیلی حال کردم دمتون گرم آره بخدا مرسدس بنز همیشه ته همه چی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =