باتری خودروهای برقی

دومورد از نکات کلیدی برای فروش بهتر خودروهای هیبرید و الکتریکی این است که هر دو نسبت به‌خودروهای معمولی برخوردار از موتور احتراق‌داخلی از نظر انرژی کارآمدتر هستند و با گذشت زمان به‌تعمیر و هزینه نگهداری کمتری نیاز دارند. 

به گزارش «اخبار خودرو»،دومورد از نکات کلیدی برای فروش بهتر خودروهای هیبرید و الکتریکی این است که هر دو نسبت به‌خودروهای معمولی برخوردار از موتور احتراق‌داخلی از نظر انرژی کارآمدتر هستند و با گذشت زمان به‌تعمیر و هزینه نگهداری کمتری نیاز دارند.
البته ترمز احیاکننده نیز به‌مزیت آن‌ها می‌افزاید. درواقع ترمز احیاکننده از به‌هدر رفتن انرژی مصرف‌شده حین کاهش سرعت خودرو جلوگیری می‌کند تا به‌شارژ مجدد باتری‌ها کمک شود وهدف اصلی ترمز احیاکننده، کمک به‌باتری‌ها برای افزایش برد خودرو است. همچنین سایش لنت و از بین رفتن انرژی سیستم ترمز مکانیکی معمولی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و درنتیجه هزینه‌های تعمیر و نگهداری کاهش می‌یابد. درعین حال فرآیند ترمزگیری با موتورهای الکتریکی کاملا متفاوت از ترمزهای مکانیکی است و احساس متفاوتی نیز خواهد داشت.
ترمزهای معمولی درمقابل ترمز احیاکننده
در فرآیند ترمزگیری در یک وسیله نقلیه غیرالکتریکی، برای کند کردن شتاب چرخ‌ها از نیروی مکانیکی استفاده می‌شود و با فشردن روتور ترمز دیسکی یا فشاردادن به‌داخل ترمز درام این فرآیند شکل می‌گیرد. درهرصورت این فرآیند مقدار زیادی اصطکاک و البته گرما ایجاد می‌کند و این انرژی گرمایی هدر می‌رود؛ زیرا جایی برای ذخیره شدن ندارد و در هوا پخش می‌شود.
با این حال موتورهای الکتریکی می‌توانند از این انرژی برای یک هدف استفاده کنند. آن‌ها بیشتر از صرف چرخاندن چرخ‌های وسیله نقلیه کارایی دارند و می‌توانند معکوس عمل کنند تا به‌عنوان ژنراتور مورد استفاده قرار گیرند.
در یک سیستم ‌ترمز احیاکننده (که درتمام وسایل نقلیه برقی استفاده می‌شود) هنگامی که روی پدال ترمز فشار وارد می‌شود یا فشار از روی آن برداشته می‌شود، کامپیوتر مرکزی سیگنال دریافت می‌کند و این روند، پیامی را به‌بسته باتری ارسال می‌کند که ارسال جریان را به‌موتور الکتریکی متوقف کند و پیامی را به‌موتور برای تغییر حالت ژنراتور با استفاده از چرخش محور محرک ارسال می‌کند. موتور همچنان درحال تولید گشتاور است؛ اما این گشتاور درحال حاضر نوعی فشار برگشتی الکترومغناطیسی ایجاد می‌کند که چرخ‌های خودرو را کند می‌کند و این درحالی است که هنوز هم از ترمزهای مکانیکی کمک گرفته می‌شود.
درواقع موتور الکتریسیته را از انرژی جنبشی پرتاب‌شده توسط محور کندکننده دریافت می‌کند و این الکتریسیته به‌باتری‌های خودرو وارد می‌شود تا به‌شارژ مجدد آن‌ها کمک کند.
کامپیوتر مرکزی خودرو تصمیم می‌گیرد که چه‌مقدار فشار مکانیکی ترمز درهرمرحله از فرآیند مورد نیاز است؛ اما معمولا تا پایان کار (زمانی که خودرو نیاز به توقف کامل دارد) این فشار بسیار کم است. در آن زمان وسیله نقلیه به‌کندی حرکت می‌کند و درنتیجه سایش قطعات مکانیکی حتی کمتر از حد معمول است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =