ولستر 2018

سال 2018 واردات خودرو به‌کشور متوقف شد و از آن سال به‌بعد هیچ خودرو جدیدی به‌بازار ایران عرضه نشد. سه‌سال زمان کافی است تا بازار خودرو یک کشور از بازار جهانی آن عقب بماند و مطابق با یک قانون نانوشته، معمولا خودروها هر سه تا چهار سال یک‌بار به‌روز می‌شوند.

به گزارش «اخبار خودرو»،سال 2018 واردات خودرو به‌کشور متوقف شد و از آن سال به‌بعد هیچ خودرو جدیدی به‌بازار ایران عرضه نشد. سه‌سال زمان کافی است تا بازار خودرو یک کشور از بازار جهانی آن عقب بماند و مطابق با یک قانون نانوشته، معمولا خودروها هر سه تا چهار سال یک‌بار به‌روز می‌شوند. حال ممکن است این به‌روز شدن یک تغییر نسل اساسی باشد یا یک فیس‌لیفت برای بهبود بخش‌های مختلف خودرو. با توجه به‌این موضوع می‌توان گفت محصولات موجود در بازار خودرو ایران با معیارهای جهانی اکنون قدیمی به‌حساب می‌آیند. به‌عبارت دیگر تقریبا هیچ خودرو جدیدی که نمونه آن در بازار جهانی موجود باشد، در بازار داخلی به‌چشم نمی‌خورد. به‌همین بهانه تصمیم گرفته‌ایم خودروهای وارداتی موجود در بازار کشورمان را با نسخه جدیدتر آن در بازار جهانی مقایسه کنیم و ببینیم در طول این سه‌سال چه‌تغییراتی در آن‌ها رخ داده است. سال‌ها پیش نسل اول هیوندای ولستر به‌عنوان یکی از معدود هاچ‌بک‌های به‌ظاهر اسپرت و ارزان‌قیمت به‌بازار کشورمان عرضه شد. اما درحال حاضر هیوندای نسل دوم این هاچ‌بک را به‌بازار جهانی عرضه کرده که دیگر تنها در ظاهر هاچ‌بک اسپرت به‌حساب نمی‌آید؛ بلکه تغییرات رخداده در آن قابل توجه بوده که امروز قصد داریم این خودرو را به‌شما معرفی و آن را با نمونه موجود در کشور مقایسه کنیم.
معرفی هیوندای ولستر
هیوندای ولستر یکی از عجیب‌ترین مدل‌های هیوندای بوده و نمونه آن در بازار جهانی نیز کمتر یافت می‌شود. طراحی ظاهری ولستر تلفیقی از خودرو هاچ‌بک و کوپه است و سقف ولستر دارای شیبی از قسمت جلو تا انتهای خودرو بوده که در کنار درهای کشیده حس و حال خودروهای کوپه را به‌بیننده القا می‌کند. از سوی دیگر این خودرو فاقد صندوق بار برجسته بوده و طبق استانداردهای جهانی یک هاچ‌بک به‌حساب می‌آید. بهترین عبارت برای توصیف این خودرو کره‌ای عجیب، هاچ‌بک اسپرت است. البته این پایان ماجرای عجایب طراحی ولستر نیست و معمولا هاچ‌بک‌ها در دو مدل سه در و پنج در تولید می‌شوند که درِ صندوق بارشان نیز در شمارش تعداد درها لحاظ می‌شود. به‌عبارت دیگر هاچ‌بک سه‌در دارای دو در برای سرنشینان بوده و هاچ‌بک پنج در چهار در برای سرنشینان خودرو دارد. اما هیوندای ولستر دارای دو در، در ردیف جلو برای سرنشینان بوده و در ردیف عقب نیز یک درِ اضافه در سمت شاگرد برای ورود سرنشینان دارد. اگر با استاندارد نامگذاری رایج هاچ‌بک‌ها بخواهیم کلاس ولستر را مشخص کنیم، باید گفت این یک هاچ‌بک چهار در است. برخی ولستر را یک هاچ‌بک اسپرت می‌دانند که همچون خودروهای کوپه دارای دو در بوده که یک درِ اضافی برای سهولت سوار و پیاده شدن سرنشینان ردیف عقب دارد و برخی دیگر حذف درِ ردیف عقب سمت راننده را برای بالا بردن ایمنی سرنشینان عقب هنگام سوار و پیاده شدن می‌دانند. این محصول عجیب و غریب هیوندای برای نخستین‌بار در سال 2011 رونمایی و روانه بازار جهانی شد. برخلاف ظاهر اسپرت ولستر، اعداد و ارقام مربوط به‌باطن آن چندان شبیه به‌خودروهای اسپرت نیست. بیشتر مدل‌های این هاچ‌بک دارای شتاب بالای 10 ثانیه و قدرت زیر 200 اسب‌بخار هستند و نسل اول ولستر در قوی‌ترین حالت که به‌نسخه توربو معروف است، 201 اسب‌بخار قدرت دارد که تنها به‌مدت یک سال در بازه زمانی 2016 تا 2017 تولید شد و عمر آن دربازار بسیار کوتاه بود. شتاب این مدل که سریع‌ترین نسخه درآن زمان محسوب می‌شد، 7.4 ثانیه عنوان شده و در سال 2018 هیوندای نسل دوم ولستر را معرفی کرد که تولیدش تا به‌امروز ادامه داشته است.

مقایسه آخرین مدل از هیوندای ولستر موجود در بازار ایران با جدیدترین مدل آن در بازار جهانی

ولستر ما
ولستر ابتدا در سال 2013 با موتور معروف به MPi وارد بازار ایران شد و این نسخه به‌عنوان ضعیف‌ترین نسخه ممکن از ولستر، دارای یک موتور چهار سیلندر 1.6 لیتری تنفس‌طبیعی بود که 128 اسب‌بخار قدرت و 158 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کرد. با وجود این‌که ولستر یک هاچ‌بک سایز کامپکت به‌حساب می‌آید و کمتر از 1.3 تن وزن دارد اما باز هم موتور مورد نظر برایش ضعیف بود و ولستر را تبدیل به‌یک خودرو تنبل کرده بود. شاید برایتان عجیب باشد اما شتاب صفر تا صد کیلومتر برساعت ولستر مورد نظر 11.5 ثانیه اعلام شده که تقریبا برابر با پژو 206 تیپ 5 است! تصور کنید که شما به‌عنوان یک جوان علاقه‌مند به‌خودرو اسپرت با خرید ولستر صاحب یک هاچ‌بک اسپرت شده‌اید که در عمل قادر نیست از یک پژو 206 تیپ 5 با یک‌سوم قیمت پیشی بگیرد. ولستر یک خودرو دیفرانسیل‌جلو است که برای انتقال نیرو از گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک دوکلاچه بهره می‌برد. همچنین حداکثر سرعت مجاز ولستر 190 کیلومتر برساعت و مصرف سوخت آن در هر 100 کیلومتر 7.5 لیتر است. بالاخره بعد از دو سال عرضه ولستر به‌بازار ایران، نمایندگی هیوندای متوجه شتاب و قدرت افتضاح ولستر شد و برای سال 2016 که آخرین سال عرضه این هاچ‌بک در ایران به‌حساب می‌آید نسخه بهتری را با موتور GDi عرضه کرد. در این مدل جدید شاهد استفاده از همان موتور چهار سیلندر 1.6 لیتری تنفس‌طبیعی بودیم؛ با این تفاوت که قدرت تولیدی به 138 اسب‌بخار و گشتاور آن به 167 نیوتون‌متر افزایش یافته بود. این تغییر کوچک در موتور خودرو سبب شد شتاب ولستر تا 10.3 ثانیه کاهش یابد؛ اما همچنان ولستر یک هاچ‌بک تنبل به‌حساب می‌آمد. حداکثر سرعت مجاز آن نیز تا 200 کیلومتر بر ساعت افزایش یافت و مصرف سوخت این مدل نیز تا 6.4 لیتر در هر 100 کیلومتر بهبود یافت. جالب است بدانید ولستر 2016 درسال 1395 با قیمت تمام‌شده 125 میلیون‌تومان توسط نمایندگی به‌فروش می‌رسید.

مقایسه آخرین مدل از هیوندای ولستر موجود در بازار ایران با جدیدترین مدل آن در بازار جهانی

ولستر آن‌ها
در سال 2018 نسل جدید ولستر با ورود خود به‌ویترین محصولات برند هیوندای، یکی از مهم‌ترین تحولات را در میان خودروهای گروه هیوندای‌موتور رقم زد. این هاچ‌بک به‌ظاهر اسپرت در نسل جدید خود تبدیل به‌یک هاچ‌بک اسپرت واقعی شد که آن را قادر می‌ساخت با حریفان قدر اروپایی به‌رقابت بپردازد.
همچون نسل اول، نسل دوم ولستر هم با سه در برای سرنشینان و همان سبک طراحی عجیب که تلفیقی از خودروهای هاچ‌بک و کوپه بود طراحی و با ظاهری کاملا جدید معرفی شد. نسل جدید ولستر هم همچون گذشته تنها با موتورهای بنزینی، پلت‌فرم دیفرانسیل‌جلو و گیربکس‌های اتوماتیک و دستی قابل سفارش است.
با این تفاوت که موتورهای قابل سفارش برای آن بهبود یافته و اکنون به‌مراتب بهتر از نسل قبل هستند. شتاب صفر تا 100 کیلومتر تمام نسخه‌های ولستر اکنون دیگر زیر 10 ثانیه هستند که اقدامی مثبت از هیوندای برای این هاچ‌بک به‌حساب می‌آید. شتاب زیر 10 ثانیه حتی شامل حال ضعیف‌ترین نسخه با قدرتی مشابه نسل قبل نیز بوده که از بهبود دیگربخش‌های فنی این خودرو حکایت دارد.
هیوندای یک نسخه پرفورمنس از ولستر را نیز با پسوند N عرضه می‌کند که به‌عنوان قدرتمندترین نسخه از این هاچ‌بک اسپرت شناخته می‌شود. ولستر N مجهز به‌یک موتور چهارسیلندر دو لیتری توربو بوده که توان تولید 271 اسب‌بخار قدرت را دارد و شتاب آن 5.6 ثانیه است. برخلاف نسل اول که بیشتر مدل‌های ولستر را نسخه‌های مجهز به‌موتور تنفس‌طبیعی تشکیل می‌داد و تنها یک نمونه توربو برای سفارش وجود داشت، در نسل جدید اکثر مدل‌ها توربو بوده و تنها یک نمونه تنفس‌طبیعی برای خرید موجود است.
این کجا و آن کجا؟
اگر بخواهیم مقایسه منصفانه و درستی میان آخرین مدل از ولستر موجود در کشور و جدیدترین مدل آن در بازار جهانی داشته باشیم، باید تنها نسخه مجهز به‌موتور اتمسفریک را انتخاب کنیم. این موتور چهارسیلندر که از نوع MPi بوده، دارای دو لیتر حجم است. به‌عبارت دیگر اصلی‌ترین پیشرفت فنی ولستر نسل جدید در این نسخه نسبت به‌نسل قبلی افزایش حجم موتور به‌اندازه 0.4 لیتر بوده که نتیجه آن 9 اسب‌بخار قدرت و 13 نیوتون‌متر گشتاور بیشتر است. به‌عبارت دیگر قدرت و گشتاور ولستر درنسل جدید به 147 اسب‌بخار و 178 نیوتون‌متر رسیده که به‌وسیله یک گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک به‌چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.
تمام تغییرات اعمال‌شده در بخش فنی ولستر درکنار ثابت نگه داشتن وزن خودرو سبب شده است شتاب صفر تا 100 کیلومتربرساعت آن با 0.7 ثانیه کاهش به‌عدد 9.6 ثانیه برسد. حداکثر سرعت مجاز نیز 208 کیلومتر برساعت اعلام شده است. البته تمام اعداد و ارقام مربوط به‌ولستر جدید نیز با تغییرات مثبت همراه نبوده‌اند.
به‌عنوان مثال مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در هر 100 کیلومتر 7.8 لیتر عنوان شده که خبر از افزایش 1.4 لیتری مصرف سوخت دارد. علت بالا رفتن مصرف سوخت ولستر در نسل جدید افزایش حجم موتور آن است و درحال حاضر ولستر کارکرده مدل 2016 در بازار ایران در محدوده‌ 780 تا 920 میلیون‌تومان قیمت‌گذاری می‌شود.
به‌عبارت دیگر قیمت هیوندای ولستر با وجود شش سال کارکرد، هفت برابر شده است. این درحالی است که اگر همین خودرو را درخارج از کشور خریداری کنید، برایتان 231 تا 262 میلیون‌تومان آب می‌خورد. ماجرا زمانی عجیب‌تر می‌شود که بدانید ولستر 2022 صفرکیلومتر با قیمت پایه 579 میلیون‌تومان در بازار جهانی به‌فروش می‌رسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =