کد خبر: 238705
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵

چندی پیش سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تصمیمی جدید درحوزه قیمت‌گذاری کالاها گرفت؛ درج قیمت تولیدکننده روی کالاها برای حذف واسطه‌گری‌ها. 

به گزارش «اخبار خودرو»،تیرِ سازمان حمایت سرانجام به سوی بخشی از صنعت خودرو نیز نشانه رفت تا برخی قطعات خودرو نیز مشمول درج قیمت تولیدکننده شوند. چندی پیش سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تصمیمی جدید درحوزه قیمت‌گذاری کالاها گرفت؛ درج قیمت تولیدکننده روی کالاها برای حذف واسطه‌گری‌ها.
حالا این رویه به لنت کلاچ‌ترمز، روغن‌موتور و فیلترهای خودرو نیز رسیده است و تولیدکنندگان این کالاها به جای درج قیمت مصرف‌کننده باید قیمت تولیدکننده را بر کالاهای خود درج کنند.
اقدامی که بخش بزرگی از بازار و نقدینگی حاصل از گردش کالا در بازار را با چالش مواجه خواهد کرد. برای فهم بهتر این موضوع شاید لازم باشد با مثالی ساده‌تر به آن پرداخته شود. بی‌شک نیاز ماهانه بازار به این کالاهای مصرفی بسیار کمتر از موجودی بازار و تولید کارخانه‌هاست و سرریز تولید توسط بخش‌های مختلف بازار جذب می‌شود. همین موضوع موجب خوشاهد شد نقدینگی موردنیاز برای ادامه فعالیت کارخانه‌های تولیدی فراهم شود. حال تصور کنید مسیر فروش یک کالا فقط قرار است بین تولیدکننده،‌ عمده‌فروش و خرده‌فروش تعریف شود. در چنین حالتی عوامل توزیع‌ و فروش باید منتظر خریدار نهایی باشند و با خالی شدن انبارهایشان سراغ کارخانه‌ها بروند. اتفاقی که اگر رخ بدهد؛ خریدهای منظم از کارخانه‌ها را با مشکل روبه‌رو می‌کند و درآینده‌ای نزدیک واحدهای تولیدی با چالش تامین نقدینگی و فروش محصولات خود مواجه خواهند شد. اگرچه حذف عواملی تحت عنوان دلال فواید بسیاری برای ساماندهی اقتصاد و بازار دارد اما روند پیش‌گرفته‌شده بدون اصلاح زیرساخت‌های بازار نه‌تنها فایده‌ای برای تولید و کنترل بازار ندارد بلکه درنهایت کارگر و تولیدکننده را با مشکل مواجه می‌کند. شفاف‌سازی قیمت‌ها زمانی جواب خواهد داد که رقابتی سالم بین تولید،‌ واردات و صادرات وجود داشته باشد و پای انحصار و اداره واحدهای تولیدی با سرمایه بازاریان درمیان نباشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =