روانکار

بی‌شک همه‌گیری کرونا منجر به کمبودهایی در تامین مواد اولیه و ایجاد چالش‌های جدید در صنعت روانکار شده است. ازجمله این کمبودها می‌توان به نبود یا کمبود مواد اولیه به میزان مناسب اشاره کرد که درنهایت منجر به تکیه بیشتر بر طیف محدودی از تامین‌کننده‌ها می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،وابستگی تولیدکنندگان روانکار به تامین و تحویل به‌موقع روغن پایه، مواد افزودنی و مواد شیمیایی غیرقابل کتمان است. همچنین فرایند تولید نیز به‌خودی‌خود نیازمند انتخاب و ترکیب مواداولیه توسط تولیدکنندگان و آنالیز آنها به منظور مطابقت با الزاماتی است که توسط خودروسازان برای تولید کالاهای روتین و یا کالاهای سفارشی به اصطلاح (Made-Tailor ) درخواست می‌شود.
بی‌شک همه‌گیری کرونا منجر به کمبودهایی در تامین مواد اولیه و ایجاد چالش‌های جدید در صنعت روانکار شده است. ازجمله این کمبودها می‌توان به نبود یا کمبود مواد اولیه به میزان مناسب اشاره کرد که درنهایت منجر به تکیه بیشتر بر طیف محدودی از تامین‌کننده‌ها می‌شود. بر این اساس، سرویس مستقل پردازش اطلاعات کالاها یعنی «ICIS» به بررسی اجمالی وضعیت کنونی بازار روغن پایه پرداخته است. براساس یافته‌های این بررسی، دسترسی به روغن پایه‌ در سراسر اروپا و خاورمیانه با محدودیت جدی در سه ماه اول سال 2021 روبه‌رو شده بود. این کمبود به‌ویژه در مورد روغن‌پایه برایت استاک بیش‌از دیگر روغن‌پایه‌ها به‌چشم می‌خورد. البته این موضوع احتمالا تا سه ماه دوم سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت.
عوامل متعددی به طور مستقیم بر صنعت روانکار تاثیر گذاشته‌اند که ازجمله آنها می‌توان موارد ذیل را برشمرد: نخست آنکه ظرفیت حمل‌ونقل بار به‌ویژه در بخش هوایی با محدودیت بیشتری مواجه شده است. در گذشته حمل بعضی محموله‌ها توسط پروازهای مسافربری صورت می‌گرفت اما اکنون بخشی از آن به حمل‌ونقل دریایی واگذار شده‌ است.
در نتیجه هزینه‌های حمل کالا افزایش یافته، ضمن اینکه در برخی مواقع کشتی‌ها نیز ظرفیت اضافه برای حمل این محموله‌ها ندارند. افزایش تقاضا برای کالاهایی که منبع تامین آنها کشور چین بوده نیز چالش‌هایی را در زمینه ظرفیت حمل بار ایجاد کرده است. تا جایی که در سال 2020 این ظرفیت به طور کلی به میزان قابل‌توجهی کاهش یافت.
یکی از پیامدهای این کاهش ظرفیت؛ افزایش سه برابری قیمت‌ها در هزینه حمل بار دریایی از بندر شانگهای است. با کاهش تقاضا در بخش حمل‌ونقل عمومی، مصرف سوخت نیز کاهش یافت. از آنجاکه برخی روغن‌های پایه و پیش‌ماده‌های تولید هیدروکربن‌های سنتزی (مانند نفتا) در فرایند تولید سوخت، ایجاد می‌شوند، بنابراین با کاهش تولید سوخت، تولید این مواد نیز کاهش یافته است.
علاوه‌بر آن، پیش‌ماده‌های شیمیایی مانند اتیلن اکسید و پلی گلیکول که از نفت خام به‌دست می‌آیند نیز کمیاب شده‌اند. به همین دلیل تولیدکنندگان روانکار با کمبود مواد افزودنی بر پایه نفت خام و همچنین مظروفات پلاستیکی مواجه هستند. مورد بعد؛ تعطیلات سراسری در اروپا و سایر نقاط جهان بوده که باعث کاهش تعداد کارکنان شاغل در صنعت روانکار و ایجاد چالش در تولید و افزایش قیمت این محصولات شده است. ازسوی‌دیگر به‌دلیل دشواری سامان‌دهی کارکنان، تحویل و تولید به‌موقع سفارش‌ها و بسیاری از برنامه‌ریزی‌ها به درستی انجام نمی‌شوند.
روند جهانی شدن و افزایش قیمت بازار علاوه‌بر بیماری کویید-19، تولید روغن‌پایه و دیگر مواد اولیه صنعت روانکار را تحت تاثیر قرار داده است. زنجیره‌های تامین مواد اغلب قربانی رویدادهای غیرقابل پیش‌بینی مانند محدودیت‌های تجاری، حوادث طبیعی یا از بین رفتن
تولیدات شده‌اند.
به‌عنوان‌مثال به‌تازگی 27گزارش فورس‌ماژور از تولیدکنندگان مختلف مواد اولیه در ارتباط با مشکلات آب و هوایی مشابه آنچه در فوریه سال 2021 درتگزاس (سرمای بی‌سابقه) رخ داد، دریافت شده‌ که این تعداد گزارش بی‌سابقه است. ایجاد مشکل در یک کارخانه تولیدی می‌تواند به‌شکل قابل‌توجهی باعث محدود شدن موجودی مواد مشخص در مقیاس جهانی شود. به‌خصوص زمانی که، ظرفیت ذخیره‌سازی کارخانه‌ها به‌دلیل محدودیت‌های بودجه، کاهش می‌یابد.
برخی تنگناهای کوتاه‌مدت و تاثیرگذار بر تولید و تحویل کالا، متاثر از مواد اولیه‌ای است که در بخش بسته‌بندی و حمل‌ونقل مورد مصرف قرار می‌گیرند. به‌عنوان‌مثال کمیاب شدن استیل مورد استفاده در ساخت بشکه، منجر به کسری کلیه مواداولیه می‌شود. در گزارش فوق برحسب اولویت برخی فاکتورهای تاثیرگذار در کسری مواد اولیه در دنیا که متاثر از همه‌گیری کروناست، بررسی شدند. متاسفانه راهی برای پیش‌بینی آینده وجود ندارد تا بتوان برآورد مناسبی از زمان برطرف شدن این کمبودها ارائه داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =