آرتاویل‌تایر

قیمت‌گذاری اجباری تایر توسط سازمان حمایت از یک‌سو و عدم موافقت این سازمان با واقعی‌سازی قیمت‌ها علاوه‌بر زیان‌ده شدن کارخانه‌های تایرسازی،‌ باعث عدم تمایل بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ای این صنعت نیز شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،قیمت‌گذاری اجباری تایر توسط سازمان حمایت از یک‌سو و عدم موافقت این سازمان با واقعی‌سازی قیمت‌ها علاوه‌بر زیان‌ده شدن کارخانه‌های تایرسازی،‌ باعث عدم تمایل بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ای این صنعت نیز شده است. این را حمیدرضا عبدالمالکی، رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران در جمع خبرنگاران مطرح و با گلایه از عدم آینده‌نگری مسئولان در برخورد با صنعتی کاملا استراتژیک مانند تایرسازی از دخالت مستقیم دولت درقیمت‌گذاری این کالا به عنوان ترمز توسعه این صنعت یاد کرد. به‌گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» ‌رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران روز گذشته در یک نشست خبری از زیان‌ده شدن واحدهای تولید تایر به‌دلیل اجبار دولت در ثابت نگهداشتن قیمت‌ها به‌رغم افزایش میانگین 123درصدی قیمت مواداولیه تولید تایر طی یک‌سال اخیر خبر داد و گفت: «متاسفانه با وجود افزایش 123درصدی میانگین مواد اولیه تایرسازی طی یک سال اخیر، ‌سازمان حمایت به‌رغم اینکه سال قبل قیمت‌گذاری ؛ طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار به این انجمن واگذار شده بود اما جلوی واقعی‌سازی قیمت‌ها را گرفت و این صنعت را با چالش زیان‌ده شدن روبه‌رو کرد.»

قیمت‌گذاری کیلویی برای کالایی باتکنولوژی بالا!
دکتر اسکندر ستوده، مدیرعامل یزدتایر و عضو هیات‌مدیره صنعت تایر نیز در این جلسه با گلایه از شیوه قیمت‌گذاری سازمان حمایت که براساس هر کیلوگرم تایر انجام می‌شود، گفت: «با این شیوه هیچ سرمایه‌گذار و شرکت تولیدی تمایلی به انتقال تکنولوژی، ‌توسعه فناوری و بهبود کیفیت محصولات خود ندارد زیرا در صورت تولید محصول باکیفیت‌تر که با بهره‌گیری از تکنولوژی بالاتر وزن کمتری دارد و از مواداولیه کمتری نیز استفاده می‌کند اما قیمت محصول نسبت به دیگر کالاها کمتر کارشناسی می‌شود. این موضوع یعنی قیمت‌گذاری کیلویی مانعی برای پیشرفت صنعت تایر کشور است.»

با 500میلیون دلار سرمایه‌گذاری صادر کننده تایر می‌شویم
هنوز اهالی صنعت تایر از یاد نبرده‌اند که طی چند سال گذشته بیش‌از نیم‌میلیارد دلار ارز دولتی برای تامین تایرهای سنگین به واردکنندگان تخصیص پیدا کرد. منابعی که به‌گفته رئیس انجمن صنفی صنعت تایر کشور می‌توان با آن سه کارخانه تایرسازی تاسیس کرد و با تولید 150هزار تن تایر سنگین علاوه‌بر خودکفایی در این گروه محصول، به یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان منطقه‌ای نیز تبدیل شد. وی از اجرای طرح‌های توسعه‌ای در تایرسازی‌های کشور خبر داد و افزود: «گروه صنعتی بارز طرح توسعه 80هزار تنی تایر باری-اتوبوسی را در برنامه دارد و علاوه‌بر آن آرتاویل‌تایر نیز مراحل پایانی توسعه دراین گروه محصول را پشت سر می‌گذارد. ازسوی‌دیگر شرکت ایران‌تایر علاوه‌بر پروژه 25هزارتنی تولید تایرهای سواری در سمنان، ‌طرح توسعه 25هزار تنی تایرهای باری-اتوبوسی رادیال را نیز در دستور کار دارد. کویرتایر نیز در توسعه کارخانه خود تولید 15هزار تن تایر باری-اتوبوسی رادیال را در نظر گرفته است.» عبدالمالکی در ادامه نیاز کشور به تایرهای رادیال باری-اتوبوسی را یک‌میلیون و 600هزار حلقه در سال اعلام کرد که از این میزان تنها 400هزار حلقه توسط گروه صنعتی بارز تولید و تامین می‌شود. اما با اجرای طرح‌های توسعه‌ای این میزان به دو میلیون و 200هزار حلقه در سال خواهد رسید که مابقی آن راهی بازارهای صادراتی خواهد شد.»

بازار رقابتی قیمت هارا اصلاح می کند
رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران با گلایه از قیمت‌گذاری اجباری سازمان حمایت، تنها راه خروج از بحران این صنعت را رقابتی کردن بازار براساس کیفیت کالا، ‌برندینگ و تکنولوژی دانست و بیان کرد: «اگر وزارت صمت نسبت‌به آزادسازی قیمت‌ها اقدام کند، این بازار است که براساس عرضه و تقاضا قیمت ‌را تعیین می‌کند و علاوه‌بر سودده شدن کارخانه‌ها امکان توسعه بنگاه‌ها با سرمایه‌گذاری بانک‌ها نیز فراهم می‌شود.» وی تاکید کرد: «درحال‌حاضر هیچ بانکی برای سرمایه‌گذاری در یک کارخانه زیان‌ده تمایل ندارد.»
عبدالمالکی قیمت تمام‌شده تولید یک کیلوگرم تایر را 65هزار تومان اعلام کرد که براساس قیمت‌های سازمان حمایت باید با کیلویی 11هزارتومان زیان تنها کیلویی54هزارتومان به فروش برسد.

سامانه‌های موازی؛ ‌نظام توزیع تایر را فلج کرده است
یکی دیگر از مشکلات صنعت تایر ایران سامانه‌های موازی متعدد مانند سامانه جامع تجارت،‌ سامانه کالا، ‌بهین‌یاب و سامانه انبارهاست که شبکه توزیع تایرسازان را با مشکل مواجه کرده می‌کند. رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی صنعت تایر با تاکیدبر اینکه این سامانه‌ها باعث ایجاد سردرگمی در شبکه فروش شده‌اند از مسئولان دولتی خواست با بررسی دقیق‌تر نسبت به رفع مشکلات اقدام و تنها به عملیاتی ماندن سامانه جامع تجارت اکتفا کنند.
درخواست افزایش 40درصدی قیمت تایر
وی در ادامه با اشاره به عدم موافقت سازمان حمایت با افزایش 20درصدی قیمت تایر در مهرماه و به تناوب آن افزایش 10درصدی قیمت‌ها یک یا دوماه بعد از آن گفت: «درحال‌حاضر پیش‌بینی افزایش 40درصدی قیمت‌ها را داریم.
این واقعی‌سازی هرچه دیرتر انجام شود، به زیان مصرف‌کننده نهایی است. در همین رابطه باید گفت ارزان‌ترین تایر چینی در سایز پرایدی، ‌هر جفت یک میلیون و 200هزار تومان است ولی تایر ایرانی به ازای هر جفت 730هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.»

دولت چه یارانه‌ای می‌پردازد که جلوی واقعی‌سازی قیمت را می‌گیرد؟
مهندس محمدحسین زینلی، مدیرعامل کویرتایر و عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی صنعت تایر نیز در این نشست با ارائه آمار افزایش قیمت نهاده‌های تولید تایر گفت: «تمام مواداولیه تایرسازی از سال گذشته تا امروز به صورت میانگین 123درصد افزایش قیمت داشته‌اند.
به‌عنوان‌مثال کائوچو طبیعی 261درصد،‌ کائوچو مصنوعی 130درصد، ‌دوده 141درصد،‌ مواد شیمیایی صددرصد، ‌نخ 58درصد و سیم 90درصد گران‌ شده‌اند. با این وضعیت ادامه تولید با قیمت‌های قبلی واقعا نگران‌کننده است.» وی با تاکیدبر اینکه با کدام عقلانیت جلوی کار را می‌گیرند، ادامه داد: «از سازمان حمایت بپرسید برای ما چه کرده است که این صنعت را مجبور به قیمت‌گذاری اجباری می‌کند؟ آیا یارانه‌ای برای ما در نظر گرفته است یا ارز ارزان در اختیارمان می‌گذارد؟»

صرفه‌جویی 160میلیون دلاری در صورت توسعه بارز
دکتر محمد امیری، سرپرست گروه صنعتی بارز نیز در این جلسه به‌عنوان سرپرست بزرگ‌ترین تولیدکننده تایر کشور با در اختیار داشتن 45درصد تولیدات داخلی و یک‌سوم سهم بازار مصرفی؛ از عدم همراهی با این گروه صنعتی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای گلایه کرد و افزود: «درحال‌حاضر گروه صنعتی بارز 130هزار تن تولید دارد و در صورت اجرای طرح توسعه کرمان با ظرفیت 44هزار تن،‌ 30هزار تن به ظرفیت تولید تایر رادیال باری-اتوبوسی کشور اضافه می‌شود. علاوه‌بر آن در لرستان نیز ساخت کارخانه 50هزار تنی تولید تایرهای رادیال باری-اتوبوسی را در برنامه داریم که در صورت اجرا سالانه 80هزار تن به تولید این محصول در کشور افزوده می‌شود.»
وی اشاره‌ای به هزینه 4.5دلاری به ازای هر کیلوگرم تایر رادیال باری-اتوبوسی وارداتی کرد و ادامه داد: «ارز مصرفی برای تولید این تایر 2تا 2.2دلار است و در صورت تولید در داخل سالانه 160میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی صورت می‌گیرد. این درحالی است که برای احداث این دو مجموعه تنها به 200میلیون دلار سرمایه نیاز داریم و 160میلیون دلار آن طی یک سال برمی‌گردد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =