باتری

قیمت گذاری سرب در ایران باتری را طی هفته های اخیر 10تا 20درصدگران کرده است. فرمولی که قیمت سرب در ایران را حتی بالاتر از  بورس لندن به فروش می‌رساند.

به گزارش «اخبار خودرو»،قیمت گذاری سرب در ایران باتری را طی هفته های اخیر 10تا 20درصدگران کرده است. فرمولی که قیمت سرب در ایران را حتی بالاتر از بورس لندن به فروش می‌رساند. به گفته یکی از فعالان صنعت باتری،‌هماهنگی انجمن سرب ایران با سازمان بورس کالا و عرضه این ماده اولیه 10درصد گران‌تر از قیمت های جهانی مسبب اصلی گرانی های اخیر باتری در کشور است.
درهمین زمینه یک فعال حوزه باتری درخصوص قیمت سرب به‌روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «مطابق اعلام وزارت صمت کلیه تولیدکنندگان سرب که بخواهند این ماده‌اولیه را صــــــادر کنند باید محصول خود را دربورس عرضه کنند و ظاهرا طبق هماهنگی انجمن ســـرب با بـــــورس کالا درفرمول قیمت‌گذاری سرب نرخ ارز سنا و ضریب ۱۰ درصد بالاتر از قیمت جهانی گنجانده شده که این امر موجب آشفتگی بازار سرب و درادامه افزایش قیمت تمام‌شده باتری در بازار شده است.»
این فعال حوزه باتری درادامه تاکید می‌کند: «این سوال مطرح می‌شود که چگونه است در داخل کشور تولیدکنندگان سرب از انرژی ارزان و یارانه‌ای و دستمزد نیروی انسانی پایین استفاده می‌کنند، اما هنگام فروش محصولات تولیدی در بازار داخلی در پـــــی آن هستند که محصول ۱۰ درصد بالاتر و مطابق با نرخ ارز سنا به‌فروش برسد؟»
وی می‌افزاید: «لازم است سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده، وزارت صنعت، معدن و تجارت و بورس کالا وارد عمل شوند و جلو این‌گونه قیمت‌گذاری‌ها را بگیرند. از طرفــــی سرب محصول استراتژیک است و ۹۰ درصد آن از باتری فرسوده استحصال می‌شود و درصورت ادامه روند صادرات آن با کمبود شدید سرب مواجه می‌شویم.»
براساس ابلاغیه شرکت بورس کالای ایران که پانزدهم دی‌ماه منتشر شد، قرار بر این شد که از ۲۱ دی‌ماه قیمت پایه محصولات شمش، روی و شمش سرب به‌صورت دیگری محاسبه شود؛ به‌این صورت که قیمت پایه برابر است با میانگین هفتگی بورس فلزات لندن ( LME ) ضربدر میانگین هفتگی دلار حواله سامانه سنا ضربدر ۱/۱. برهمین اساس احمد رحیمی، مدیر عملیات عرضه بورس کالای ایران درنامه‌ای به‌کارگزاران و ذی‌نفعان بورس کالا از ابلاغیه نحوه محاسبه قیمت پایه شمش روی و سرب خبر داد.
به‌نظر می‌رسد روند تعیین قیمت محصول سرب و بسیاری دیگر از مواداولیه یا باید تغییر کند یا شرایط برای سایر تولیدکنندگان محصول نهایی تسهیل شود. چراکه درحال حاضر بسیاری از قطعه‌سازان معتقدند که براساس سازوکار بورس کالا قیمت مواداولیه داخلی را حتی بالاتر از نرخ‌های جهانی خریداری می‌کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =