کاوازاکی نینجا هیبرید 7  - Kawasaki NINJA 7 HYBRID

کاوازاکی نامی آشنا و مطرح در دنیای اسپرت موتورسیکلت‌هاست؛ اگرچه در این مسیر رقبای قدری همچون هوندا، یاماها، سوزوکی، دوکاتی، ب‌ام‌و، آپریلیا و ام‌وی آگوستا را در سر راه خود دارد. با این وجود می‌توان گفت این کاوازاکی است که همواره در بالاترین جایگاه قرار دارد.

این کمپانی صاحب‌نام و خوش‌آوازه در سال 2015 میلادی با طراحی و تولید مدل نینجا H2R برای نخستین‌بار سیستم پرخوران سوپرشارژ را به‌دنیای پرهیجان موتورسیکلت آورد. از آن‌جا که در صنعت‌خودرو هر روز شاهد پیشرفت و توسعه فناوری الکتریکی‌ها و هیبریدها هستیم، کاوازاکی نیز در جدیدترین اقدام خود در ششم اکتبر سال 2023 میلادی، یک اسپرت‌بایک پرفورمنسی را با پیشرانه هیبرید تولید کرد.

این اسپرت‌بایک با نام کاوازاکی نینجا 7 Hybrid معرفی می‌شود. هرچند که بسیاری بر این باور بودند که امکان تولید موتورسیکلت هیبرید در جهان وجود ندارد، اما کاوازاکی این مهم را به‌خوبی امکان‌پذیر کرد.

کاوازاکی؛ سلطان فناوری در صنعت موتورسیکلت‌

نگاهی به نخستین اسپرت‌بایک هیبرید جهان

نینجا 7 Hybrid در حقیقت از روی نینجا 650 الگو گرفته شده که با استایل اسپرت و تنومند خود می‌تواند همچنان به‌عنوان یک اسپرت‌بایک خاص در بازار حضور یابد. با نگاهی به‌پروفیل این اسپرت‌بایک هیبرید ژاپنی شاهد یک استایل تنومند و عضلانی هستیم.

فلاپ‌های بدنه به‌صورت حجیم طراحی شده‌اند تا با ورودی‌های هوا روی فلاپ، کاراکتر نافذ و خاصی را به‌این اسپرت‌بایک ببخشند. همچنین دماغه این اسپرت‌بایک تازه‌نفس ژاپنی با انحنای بیشتری طراحی شده که نوک دماغه به‌دلیل شکل طراحی چراغ‌ها، کمی باریک‌تر شده و ضریب درگ را به‌عدد 0.24 می‌رساند. این عدد برای کلاس اسپرت‌بایک بی‌نظیر است.

بر این اساس دماغه با انحنای بیشتری طراحی شده تا با نصب فلاپ‌های الحاقی که ورودی ‌هوا درون آن طراحی شده و حجم باک و فلاپ‌های تیز عقب و اسپایدر حجیم یکپارچه با بدنه، حس و حال نینجا 650 را به‌بیننده القا کند.

کاوازاکی درباره طراحی بدنه نخستین اسپرت‌بایک هیبرید جهان می‌گوید: «نینجا 7 Hybrid با استایل خاص و اسپرت خود مشابه یک اسپرت‌بایک 1000سی‌سی طراحی شده تا با همان حس اسپرت و هیجان، جسورانه با حریفان خود رقابت کند.»

در چهره کاوازاکی نیجا7 Hybrid به‌لطف اِلِمان‌های زبان جدید طراحی این کمپانی خوشنام ژاپنی، شاهد یک طراحی تهاجمی هستیم که بسیار جذاب است.

چراغ‌های ذوزنقه‌ای‌شکل که کمی فرم کشیده‌تر و بزرگ‌تری به‌خود گرفته‌اند، حالت مثلثی‌شکلی روی دماغه ایجاد کرده‌اند که با ورودی هوا زیر دماغه، چهره جسورانه‌ای به این اسپرت‌بایک هیبرید می‌بخشند.

در نمای عقب، چراغ مثلثی‌شکلی با زاویه بیشتر قرار گرفته است. همچنین ورودی ‌هوا درون فلاپ‌های عقب و قرارگیری جا پلاکی (که با فاصله از گل‌گیر عقب قرار گرفته)، حس هیجان بیشتری به نینجا 7 Hybrid می‌دهد.

ناگفته نماند که نوشته کاوازاکی روی فلاپ‌های جلو قرار گرفته و فلاپ‌های زیرین به‌رنگ برند کاوازاکی (سبز کم‌رنگ) است. این رنگ نشان‌دهنده هیبرید بودن این اسپرت‌بایک است.

کاوازاکی؛ سلطان فناوری در صنعت موتورسیکلت‌

سطح راحتی و ارگونومی بالا

در زمان سوار شدن و قرارگیری در پشت فرمان نینجا 7 Hybrid همان حس سوار شدن به‌نینجا 650 به‌راکب القا می‌شود. زاویه فرمان این اسپرت‌بایک نسبت به‌راکب 25 درجه است. این عدد برای راحت سوار شدن بر این اسپرت‌بایک هیبرید و تسهیل در زمان به‌حرکت در آوردن آن است.

همچنین ارتفاع صندلی نینجا 7 Hybrid، 792 میلی‌متر است که این ارتفاع به‌منظور بهبود آیرودینامیک و همچنین ارتقای ارگونومی برای راکب است. از سوی دیگر طراحان کمپانی کاوازاکی یک نمایشگر 4.2 اینچی TFT را برای کلاستر (مجموعه پشت آمپر) طراحی کرده‌اند که تمام اطلاعات شارژ باتری، میزان پیمایش حرکتی در حالت الکتریکی، دور موتور، میزان مصرف سوخت، میزان سوخت موجود در باک، سرعت، چراغ‌ چک، چراغ سرویس دوره‌ای، چراغ روغن‌موتور، چراغ ABS، چراغ سیستم کنترل کشش و تمام اطلاعات مورد نیاز این اسپرت‌بایک هیبرید را در اختیار راکب آن قرار می‌دهد.

مهندسی یعنی کاوازاکی

مهندسان کمپانی کاوازاکی برای اسپرت‌بایک هیبرید خود از یک سازه نوین و جدید بهره گرفته‌اند. این سازه شاسی از متریال فولاد بهینه‌سازی‌شده سبک‌وزن ساخته شده است که مطابق گفته‌های کمپانی کاوازاکی حدود 8 درصد سبک‌وزن‌تر از هم‌کلاس‌هایش و حدود 5 درصد نیز مستحکم‌تر از شاسی‌ اسپرت‌بایک‌های دیگر است.

بر این اساس فریم جلویی از جنس پلاستیک فشرده بوده و سعی شده است بلوک سیلندر و سرسیلندر نیز از متریال آلومینیوم ساخته شود. با در نظر گرفتن این دو پارامتر، مجموع وزن نینجا 7 Hybrid بدون سرنشین و وزن سوخت باک 14 لیتری 225.8 کیلوگرم است.

این وزن با در نظر گرفتن ماژول‌های الکترونیکی برای ساختار هیبرید و پیشرانه احتراق داخلی و موتور الکتریکی، عدد فوق‌العاده‌ای به‌نظر می‌رسد.

کاوازاکی؛ سلطان فناوری در صنعت موتورسیکلت‌

دو موتور در یک کالبد!

آن‌چه کاوازاکی نینجا 7 Hybrid را متمایز می‌سازد و آن را به نخستین اسپرت‌بایک خاص جهان بدل می‌کند، قلب تپنده آن است. یک پیشرانه 451 سی‌سی دوسیلندر موازی (Parallel twin) و هماهنگ با موتور الکتریکی مغناطیس دائم PMSM در تنه این اسپرت‌بایک جا خوش کرده است.

پارامترهای قابل مشاهده در این پیشرانه عبارتند از: قطر پیستون 70 میلی‌متر در کورس پیستون 58.6 میلی‌متر، کاهش فضای اتاق احتراق، نسبت تراکم 11.7 به یک، ساختار دو میل‌سوپاپ‌رو DOHC، طراحی چهارسوپاپ به ازای هر سیلندر و مجموع 8 سوپاپ در سرسیلندر، سیستم تایمینگ متغیرسوپاپ‌های هوشمند کاوازاکی و سیستم پاشش سوخت انژکتوری نسل جدید (که به ازای هر دریچه‌گاز دو انژکتوری تعبیه شده تا سوخت را اتمیزه کنند).

بر این اساس یک موتور مغناطیس دائم PMSM که با موتور احتراق‌داخلی به‌صورت کامل کوپل شده و در یک مجموعه قرار گرفته، حداکثر توان خروجی را به 68 اسب‌بخار در 10 هزار و 500 آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور خروجی را به 61 نیوتون‌متر می‌رساند.

از آن‌جا که یک موتور الکتریکی مغناطیس دائم PMSM با موتور بنزینی هماهنگ شده تا توان و گشتاور بیشتری را تولید کند، بر این اساس یک پک باتری 9 کیلووات-ساعتی 48 ولتی لیتیوم-یونی ساخت کمپانی پاناسونیک نیروی لازم جهت حرکت در حالت تمام‌الکتریکی را فراهم می‌کند.

کاوازاکی نینجا 7 Hybrid در زمان استفاده از حالت EV یا تمام‌الکتریکی می‌تواند 11.2 کیلومتر مسافت را بپیماید؛ اما در زمان استفاده از حالت هیبرید 381.4 کیلومتر را طی می‌کند.

همچنین گیربکس 6 سرعته اتوماتیک نسل جدید که با مکانیزم کنترل‌کننده الکترونیکی همراه است، می‌تواند به‌صورت اتوماتیک دنده را تعویض کند. البته امکان تعویض دنده به‌صورت دستی نیز وجود دارد. به بیان ساده‌تر، شیفتر تعویض دنده در این اسپرت‌بایک وجود دارد که در زمان فعال‌سازی تعویض دنده دستی MT راکب می‌تواند از آن استفاده کند.

پرفورمنس و ویژگی‌های منحصربه‌فرد

یکی از موارد مهم در طراحی و تولید کاوازاکی نینجا 7 Hybrid ویژگی‌های جدید سواری این اسپرت‌بایک هیبرید است که کاوازاکی این قول را به‌مشتریانش داده است که تجربه خاص و متفاوتی از سواری آن خواهند داشت.

بر این اساس چهار حالت برای نوع تعویض دنده وجود دارد؛ اتوماتیک AT، دستی MT، HEV هیبرید و EV الکتریکی. این نخستین‌بار است که چنین سیستمی برای یک اسپرت‌بایک در نظر گرفته می‌شود.

در انواع حالت‌های رانندگی، موتور و گیربکس با حالت مورد نظر تطبیق داده می‌شود. سه حالت اسپرت هیبرید، اکو هیبرید و سرعت‌پایین با حالت الکتریکی تعریف شده است.

با انتخاب حالت اسپرت هیبرید، هر دو موتور احتراق داخلی و بنزینی وارد مدار شده و شتاب فوق‌العاده‌ای را در اختیار راکب می‌گذارند. اما در حالت اکو هیبرید، دور موتور حداکثر تا 4 هزار آرپی‌ام (دور در دقیقه) محدود شده و همین امر سبب می‌شود یک پیشرانه 451 سی‌سی مطابق گفته‌های کاوازاکی بیشتر از پیشرانه 4 سیلندر 250 سی‌سی توان خروجی داشته و تنها به‌اندازه یک پیشرانه دوسیلندر 250 سی‌سی مصرف بنزین داشته باشد.

همین مساله سبب شده است کاوازاکی نینجا 7 Hybrid حداکثر در هر 100 کیلومتر 2.3 لیتر بنزین مصرف کند؛ البته این مصرف در زمان استفاده از حالت اسپرت هیبرید است.

سواری و هندلینگ

در این اسپرت‌بایک دامپرهای هیدرولیکی قابل تنظیم 41 میلی‌متری تلسکوپی در جلو استفاده شده و ساختار مونوشوک با دامپرهیدروپنوماتیکی 165 میلی‌متری در عقب تعبیه شده است.

همچنین فنر پیچشی و اهرم‌های وی‌شکل کامپکت آلومینیومی در طرفین وجود دارد. سایز تایر 60/160 در عقب با رینگ 17 اینچی آلومینیومی فورج شده و سایز تایر 70/120 با رینگ 17 اینچی آلومینیومی فورج‌شده در جلو، کیفیت بالای سواری را برای راکب این اسپرت‌بایک فراهم می‌سازد. از نظر هندلینگ به‌دلیل توزیع وزن و مرکز ثقل بالا، کاوازاکی نینجا 7 Hybrid عملکرد عالی در زمینه فرمان‌پذیری دارد.

نینجا 7 هیبرید چه امکاناتی دارد؟

از مهم‌ترین امکانات رفاهی نیجا 7 Hybrid می‌توان به: کروزکنترل، سیستم کنترل کشش، سیستم کمکی آغاز حرکت در سربالایی و سرپایینی، شیشه بزرگ به‌همراه سیستم برف‌‎پاکن به کمک نیروی بخار، متعادل‌کننده موتور در طرفین به کمک دو فریم آلومینیومی، خروجی تایپ C برای برق، سیستم انتخاب رانندگی هوشمند، سیستم انتخاب تعویض دنده هوشمند با کنترل‌کننده الکترونیکی، سیستم ترمز ABS و چراغ‌های مجهز به‌فناوری LED و چراغ‌های زنون و قابل تنظیم و سیستم تعلیق قابل تنظیم اشاره کرد.

ارزش نهایی دردانه تازه‌نفس کاوازاکی

در حال حاضر قیمت نهایی این اسپرت‌بایک از سوی کمپانی کاوازاکی اعلام نشده؛ اما نینجا 7 Hybrid در سه رنگ نقره‌ای متالیک روشن، سبز لیمویی متالیک مات و مشکی الماسی مات به‌تولید رسیده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =