کد خبر: 249022
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۴
خدمات پس از فروش خودرو

به گزارش « اخبار خودرو » ، علیرضا کافی در سرمقاله روز ( چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « خدمات پس از فروش و اعمال‌ سلیقه در آن» پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

اگرچه در تمام دنیا همیشه حق با مشتری است اما در کشور ما، چه‌بسا شرکت‌های خودروساز خارجی نیز حق‌انتخاب را از مشتری می‌گیرند و به اجبار کالای مورد نظر خود را حتی در شبکه خدمات پس از فروش با اجبار به مردم می‌فروشند.

برای فعالان صنعت خودرو این امری جاافتاده و واضح است که خودروساز در اقصی نقاط دنیا برای تامین قطعات و مواد مصرفی خود لیستی از تامین‌کنندگان گوناگون دارد و قطعات را براساس استانداردهای سختگیرانه خود از تامین‌کنندگان متعدد تهیه می‌کند.

در اینجا نکته مهم، استاندارد قطعه و مواد مصرفی است و چندان مهم نیست توسط کدام شرکت تولید شده باشد.

حتی مرسدس‌بنز آلمان برای اقلام مصرفی خود مانند انواع روانکارها سایتی مجزا به نام بِوو را طراحی کرده است که براساس استانداردهای تعیین‌شده توسط این کمپانی آلمانی می‌توانید روانکارهای موردتایید را از بین ده‌ها تامین‌کننده در سراسر دنیا تهیه کنید.

همین اتفاق برای سایر خودروسازان نیز افتاده و هر یک به تامین‌کنندگان خود تاییدیه داده‌اند. حال اما در بازار خدمات پس از فروش ایران، مشتری تنها یک حق انتخاب دارد و بس و آن‌هم محصولی است که توانسته با گذر از لایه‌های مختلف نظارتی خودروساز کمترین قیمت را داشته باشد و به شبکه خدمات راه پیدا کند.

تصور کنید شما از یک خودروساز فعال در ایران خودرویی را خریداری کرده‌اید اما اجازه استفاده از برترین برندهای دنیا را که موردتایید بزرگان خودروسازی جهان نیز هستند، ندارید! درحالی که علاقه دارید رسیدگی بیشتری به خودرویتان داشته باشید اما قوانین داخلی خودروسازان و خدمات پس از فروششان دست‌وپای شما را بسته است. این درحالی است که خودروساز می‌تواند در شبکه نمایندگی‌های خود گلچینی از چند برند را قرار دهد تا مشتری مجبور به استفاده از یک برند خاص نشود.

داستان برای تغییر سایز تایر و خارج شدن از گارانتی نیز موضوعی مشابه است. هرخودروساز هنگام طراحی خودرو، براساس محاسباتی که انجام می‌دهد، سایزهای بالاتر و پایین‌تر را به صورت استاندارد برای خودرو تعیین می‌کند که از قضا برخی سایت‌های معتبر خارجی این سایزها را در اختیار مصرف‌کنندگان می‌گذارند. اما متاسفانه خریدار داخلی محق به تغییر سایز تایر خود حتی براساس استانداردهای خودروساز هم نیست و مجبور است در طول دوران گارانتی تنها قوانین یک‌طرفه خدمات پس از فروش را رعایت کند.

به‌همین‌دلیل جا دارد شرکت‌های خودروساز داخلی و چینی تجدیدنظری در این زمینه داشته باشند و دست مشتری را برای استفاده از قطعات مصرفی باکیفیت‌تر بازبگذارند. آن‌هم برای مصرف‌کننده‌ای که در شرایط فعلی حق انتخابی غیر از خودروهای تولیدی این شرکت‌ها ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =