باتری خودرو برقی

 خودروهای برقی در سال‌های اخیر پیشرفت بسیاری داشته‌اند. باتری این مدل خودروها نیز از این پیشرفت بی‌نصیب نمانده و میزان خرابی آن‌ها سال به‌سال کمتر شده است.

براساس گزارش منتشرشده از سوی استارت‌آپ سلامت باتری «Recurrent» میزان خرابی باتری خودروهای برقی از سال ۲۰۱۵ به‌بعد به‌صورت چشمگیری کاهش یافته است. مطالعات جدید این استارت‌آپ با عنوان «باتری‌های خودروهای الکتریکی چقدر دوام می‌آورند؟» اخیرا توسط دفتر فناوری‌های خودرو وزارت انرژی ایالات‌متحده برجسته شده است. این تحقیقات نشان می‌دهد پس از چند سال تولید خودروهای برقی، پیشرفت قابل توجهی در تولید این خودروها حاصل شده است.

مهم‌ترین جزء وسیله‌نقلیه برقی پلاگین، باتری‌ آن است که معمولا از نوع لیتیوم-یونی است. خرابی باتری معمولا بر خروجی آن تاثیر می‌گذارد و می‌تواند مانع حرکت وسیله‌نقلیه شود و خطر آتش‌سوزی را نیز به‌همراه دارد.

داده‌های حدود ۱۵ هزار دستگاه خودرو قابل شارژ از مدل سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۳ نشان داد در ابتدا (۲۰۱۱-۲۰۱۵)، تعویض باتری به‌دلیل خرابی، خارج از فراخوان‌هایی مانند شورولت بولت EV، بسیار بیشتر از سال‌های بعد (۲۰۱۶-۲۰۲۳) بوده است.

بر این اساس در ابتدا (زمانی که تعداد محدودی از مدل‌ها در دسترس بود) درصد بالایی از خودروهای برقی به‌دلیل خرابی از کار می‌افتادند. براساس داده‌ها، بدترین سال تولید خودروهای برقی، سال ۲۰۱۱ با نرخ شکست ۷.۵ درصد (به غیر از فراخوان) بوده است.

براساس داده‌ها، نرخ خرابی در سال ۲۰۱۲ به ۳.۶ درصد کاهش یافته؛ اما در سال ۲۰۱۳ به ۴.۴ افزایش یافت. با این وجود میزان خرابی در سال ۲۰۱۵ به ۱.۶ درصد رسیده و در سال ۲۰۱۶ این روند باز هم کاهش یافته و به ۰.۳ درصد رسیده است. این روند تا سال ۲۰۲۳ نیز ادامه داشته و میزان خرابی باتری همواره کمتر از ۰۵/۰ درصد بوده است. طبق این مقاله، بیشترخرابی‌ها موارد تحت پوشش گارانتی سازنده بوده است.

نکته دیگری که قابل تامل است این‌که آیا نرخ خرابی ۰.۱ درصد (یا یک خودرو برقی در ازای یک هزار دستگاه) در سال ۲۰۲۳ قابل قبول است یا این‌که صنعت‌خودرو برقی باید سطح حتی پایین‌تر را تا سال ۲۰۳۰ هدف قرار دهد؟

بر اساس آمار بیشترین میزان خرابی باتری در خودروهای اولیه تسلا مدل اس و نیسان لیف مشاهده شده است. باتری تسلا مدل اس در سال ۲۰۱۳ بیش از ۸ درصد خرابی داشته و در سال ۲۰۱۵ این رقم به ۳ درصد رسیده است. باتری نیسان لیف نیز در سال ۲۰۱۱ بیش از ۸ درصد خرابی داشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =