کد خبر: 249363
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۶
مهدی ضیغمی

در حالی که آمار خودروهای وارداتی با سرعت کمی افزوده می‌شود اما وزارت صمت خبر از افزایش دوبرابری سهم ارزی خودروهای وارداتی می‌دهد. پس از آزادسازی واردات خودرو و طی یک‌سال‌ونیم گذشته بیش‌از ۲۲هزار دستگاه خودرو خارجی وارد کشور شده است. در ادامه مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت به بیان نظرات خود می‌پردازد.

سهم ارز واردات خودرو طی سال ۱۴۰۳ چه میزان در نظر گرفته شده است؟

برای امسال سهم ارز واردات خودرو دو میلیارد دلار پیش بینی شده، تاکنون حجم قابل‌توجهی خودرو وارداتی، هم وارد کشور شده و هم در منطقه وجود دارد که روزانه، براساس ثبت‌سفارشی که انجام می‌شود و تخصصی ارزی که که صورت می‌گیرد، وارد کشور می‌شود. حجم زیادی خودرو در گمرکات است و بیش از آن نیز خودرو در منطقه وجود دارد.

آنقدر حجم زیاد شده که شرکت‌ها گاه ترجیح می‌دهند خودروها را وارد بنادر کشور نکنند و سایر کشورهای منطقه فعلا نگهداری کنند تا از مسیری که در نظر گرفته می‌شود، وارد کشور شوند. به‌راحتی می‌توانیم تا انتهای تیرماه، خودروهای برند را به افرادی که در سامانه انتخاب خودرو کنند، تحویل دهیم.

آیا محصولاتی که به انبارهای گمرک رسیده‌اند، امکان عرضه در بازارهای حاشیه را دارند؟

احتمالا این گزارش و اطلاعیه اعلام می‌شود و مبنای تصمیم‌گیری قرار خواهد گرفت تا خودروهایی که متقاضی نداشته باشند، وارد چرخه عرضه مازاد برای مشتریان و متقاضیان جدید شوند. احتمالا هفته آینده عرضه‌ مازاد خواهیم داشت؛ بنابراین طبق قاعده شورای رقابت، حداقل سه‌بار خودرو به‌صورت عرضه عادی عرضه شود، چنانچه مشتری نداشت، می‌تواند وارد سامانه مازاد شود.

اینکه عرضه جدید به چه صورت خواهد بود هنوز مشخص نیست، اما قطعا سامانه برچیده نخواهد شد و احتمال آن بسیار ضعیف است، اما ممکن است مدل عرضه، تغییر کند یا شورای رقابت به برخی شرکت‌ها اجازه دهد که خارج سامانه، عرضه داشته باشند.

برخی واردکنندگان در مورد تخصیص ارز مشکلاتی داشتند، آیا این مشکلات برطرف شده است؟

به‌واسطه سامانه‌ها، با مشکل ارزی درگیر بودیم، اما از هفته گذشته (از پنجشنبه هفته گذشته)، این تخصیص آغاز شده و مشکلات به سمت حل شدن رفتند. از مسیری، تامین ارز خودروهای برقی و هیبرید درحال اقدام است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =