ساختمان جدید بورس تهران در سعادت آباد

در دادوستدهای روز چهارشنبه بازار سهام، نمادهای خودرویی یک‌دست سبزپوش شدند.این درحالی است که شاخص‌کل نیز سبز ماند.

ازسوی‌دیگر ‌نمادهای ایران‌خودرو، سایپا، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، گروه بهمن، زامیاد، سایپادیزل، ایران‌خودرودیزل، کرمان‌خودرو و بهمن‌دیزل مثبت شدند. همچنین روز چهارشنبه در گروه خودرویی طی 6 هزار نوبت معاملاتی 224 میلیون سهم به ارزش 75میلیارد تومان موردمعامله قرار گرفت که نسبت‌به روز سه‌شنبه با افت روبه‌رو شد. همچنین ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز شنبه بالغ‌بر 234 هزار میلیارد تومان شد.

بورس مثبت ماند!

روز در چهارشنبه و در جریان معاملات بازار سهام، شاخص‌کل بورس با رشد 16.205‌واحدی در محدوده دو میلیون و 86 هزار واحد قرار گرفت. شاخص‌کل ‌هم‌وزن نیز با افزایش 3.657 هزار واحدی در محدوده 685 هزار واحد ایستاد. در این بازار نیز 5.3میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از 4.4هزار میلیارد تومان معامله شد. شاخص فرابورس هم با رشد 199واحد در محدوده 22 هزار واحدی قرار گرفت.

در فرابورس نیز 8.8 میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از 9هزار میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. این درحالی است که بورس پس از چند هفته ریزش، طی روزهای اخیر بالاخره رنگ سبز را به خود دید.

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند رعایت نشدن سقف نرخ سود بانکی توسط بانک‌ها ‌یکی از عوامل ریزش بورس بوده اما رئیس‌کل بانک مرکزی معتقد است سیاست‌های این بانک اثر خاصی بر بازار سرمایه ندارد. البته هفته گذشته بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به سیستم‌ بانکی اخطار جدی بابت رعایت سقف نرخ سود داد. طبق آنچه در این بخشنامه آمده؛ برخورد با هیات‌مدیره بانک‌های متخلف در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته است.

ازسوی‌دیگر پس از انتشار صحبت‌های رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص اهمیت کنترل نرخ بهره و نامه بانک مرکزی، شاهد تغییر روند محسوس در بازار سهام و اوراق دولتی بودیم که این اتفاق مهر تاییدی بر اهمیت نوسانات نرخ بهره و تاثیر چشمگیر آن بر بازار سهام است.از دیگر سو، برخی کارشناسان نیز اعتقاد دارند نمی‌توان تاثیر نرخ بهره بر ارزش اوراق بهادار را انکار کرد. اما اینکه رشد بورس‌ را فقط به این عامل مرتبط بدانیم، درست نیست.

این کارشناسان معتقدند ارتباط نرخ سود با صعودی یا نزولی‌شدن بورس، به مثابه انکار چارچوب و مدل مفهومی همه روش های ارزش‌گذاری اوراق بهادار است. در صورتی که نرخ سود به درستی هدف‌گذاری شود، می‌تواند بازار سرمایه را متعادل کند. با این حال باید دید بورس در هفته پیش‌رو چه مسیری را طی خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =