بهروز محبی‌نجم‌آبادی

درحالی‌که برخی کارشناسان معتقد بودند خودروهای برقی اقبال بلندی در بازار خودرو نخواهند داشت اما این محصولات با استقبال بیش از ۱۰برابر عرضه مواجه شده‌اند.

بهروز محبی‌نجم‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در این خصوص معتقد است: «باتوجه به ۱۴۰هزار متقاضی برای ۱۰هزار دستگاه خودرو برقی عرضه شده در سامانه یکپارچه، قیمت‌گذاری خودروهای برقی نیز همچون خودروهای مونتاژی باید از شیوه مشخصی تبعیت کند.»

با توجه به محدودیت عرضه در نخستین طرح فروش خودروهای برقی، شیوه قیمت‌گذاری این خودروها چگونه خواهد بود؟

متاسفانه نبود رقابت در بازار خودرو موجب شده خودروهای برقی نیز مانند انواع دیگر خودرو به صورت انحصاری به فروش برسند. بنابراین وقتی بازار خودرو آزاد و رقابتی نیست، ورود شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودروهای برقی ضرورت دارد.

قیمت‌گذاری خودروهای برقی مبنای مشخصی ندارد، در شرایطی که بازار خودرو انحصاری است چگونه وزارت صمت به این نتیجه رسیده که خودروهای برقی شامل قوانین فروش و قیمت گذاری نمی شوند؟

۱۴۰هزار متقاضی برای ۱۰هزار دستگاه خودرو برقی عرضه‌شده در سامانه یکپارچه اعلام آمادگی کردند، آیا شیوه تعیین اولویت به‌گونه‌ای خواهد بود که همه متقاضیان در یک بازه زمانی به محصولات برقی دسترسی داشته باشند؟

واردات این تعداد خودرو برقی به کشور بعید به نظر می رسد، قیمت‌گذاری خودروهای برقی نیز همچون خودروهای مونتاژی باید از شیوه مشخصی تبعیت کند.

متقاضیان خرید خودروهای برقی نمی‌توانند به هر قیمت اعلامی ازسوی وزارت صمت تن دهند، مجلس به شفافیت در قیمت‌گذاری خودروهای برقی حساسیت داشته و باید مشخص شود قیمت این خودروها براساس فرمول شورای رقابت تعیین می شود یا مبنای دیگری دارد.

سازمان حمایت باید براساس اسناد حسابرسی به‌علاوه سود متعارف قیمت خودروهای برقی را تعیین کند و در شرایطی که عرضه و تقاضا برای خودروهای برقی همخوانی ندارد، تعیین قیمت ازسوی سازمان حمایت نیز شیوه مناسبی برای قیمت‌گذاری خودروهای برقی نخواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =