بورس

بر اساس گزارش معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، مبلغ درآمدهای عملیاتی یا همان فروش صنعت خودرو و ساخت قطعات در اردیبهشت‌ماه با رشد ۱۱۲درصدی بالغ‌بر ۴۷هزار میلیارد تومان شد. این در حالی است‌که این مبلغ در فروردین‌ماه حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان بود.

از سوی‌دیگر افزایش ۱۱۲درصدی مبلغ فروش صنعت خودرو و ساخت قطعات عمدتا ناشی‌از افزایش مبلغ فروش نمادهای ایران‌خودرو (افزایش مقدار و نرخ فروش داخلی گروه پژو به ترتیب به میزان ۱۷۴ و ۱۴درصد و همچنین افزایش درآمد ناشی‌از فروش قطعات ولوازم به میزان ۱۴۷درصد) سایپا (افزایش مقدار فروش داخلی خانواده ایکس ۲۰۰ «تیبا، کوئیک ساینا» به میزان ۸۰درصد و افزایش مقدار فروش داخلی شاهین به میزان ۲۳۸درصد) به ترتیب ۱۱۹درصد و ۱۱۶درصد است. البته می‌توان به کمتر بودن تعداد روزهای کاری در فروردین‌ماه ۱۴۰۳ به سبب تعطیلات نوروزی نسبت به اردیبهشت‌ماه اشاره کرد که این امر نیز منجر به افزایش میزان تولید مقدار و مبلغ فروش می‌شود.

جدا شدن راه نمادهای خودرویی از هم

در دادوستدهای روز ‌شنبه بازار سهام، نمادهای خودرویی راه خود را از هم جدا کردند. این درحالی ست که شاخص کل بورس مثبت بود. ازسوی‌دیگر نمادهای ایران‌خودرو، گسترش‌ سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، ایران‌خودرودیزل و پارس‌خودرو منفی و نمادهای سایپا، گروه بهمن و زامیاد نیز سبزپوش شدند.

همچنین روز شنبه در گروه خودرویی طی ۲۲هزار نوبت معاملاتی ۷۴۲ میلیون سهم به ارزش ۲۲۱میلیارد تومان موردمعامله قرار گرفت که نسبت‌به روز ‌چهارشنبه با نزول روبه‌رو شد. همچنین ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز شنبه بالغ‌بر ۲۲۹ هزار میلیارد تومان شد.

بورس صعودی ماند

روز شنبه و در جریان معاملات بازار سهام، شاخص کل بورس با صعود ۳.۶۷۰ واحدی در محدوده دومیلیون و ۴۷ هزار واحدی قرار گرفت.

شاخص کل‌ هم‌وزن نیز با رشد ۲۴۶ هزار واحدی در محدوده ۶۶۵ هزار واحد ایستاد.در این بازار نیز ۸میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از ۷.۱هزار ملیارد تومان معامله شد. شاخص فرابورس نیز با رشد ۶۵واحدی در محدوده ۲۱هزار واحد قرار گرفت.

در فرابورس نیز ۵.۳ میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۱۲ هزار میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. این درحالی است که کارشناسان بازار سرمایه معتقدند بازگشت دامنه نوسان به بازه ۶درصدی، تصمیم مثبتی از سوی سازمان بورس است و در همین ۲ روزی که از اعلام آن می‌گذرد، توانسته است تغییر در بورس ایجاد کند. همین خبر باعث شد بازار سرمایه در دو روز اخیر معاملاتی، شرایط بهتری را تجربه کند.

ارزش معاملات افزایش پیدا کند و حتی صف‌های خرید در صندوق‌های اهرمی و خیلی از سهام بزرگ، مشاهده شود. افزایش هزار میلیارد تومانی ارزش معاملات، این سیگنال را به بورسی‌ها مخابره کرده که بازار سرمایه می‌تواند در اولین هفته تابستان، حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد. ازسوی‌دیگر شرایط بازار به طور کلی بسیار بهتر شده و حجم مثبت‌های بازار بسیار بیشتر است. همچنین در حالی که حمایت کمی از بازار صورت می‌گیرد اما حجم و روند طبیعی معاملات باعث رشد نمادها و نماگرها شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =