توربین بادی

انرژی‌های تجدیدپذیر به منابعی گفته می‌شود که در محدوده عمر انسان قابل‌بازیابی و نو شدن هستند و می‌توانند در تامین انرژی بسیار کمک‌کننده باشند.

انرژی‌های تجدیدپذیر انواع مختلفی دارد که شامل انرژی خورشیدی، بادی، آبی، امواج دریا، زیست توده و زمین گرمایی است. اگر با دقت بیشتری به این دسته‌بندی نگاه کنیم، متوجه می‌شویم منشأ تمام آنها در واقع همان خورشید است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)، انرژی را شاید بتوان مهمترین رکن و شاخص توسعه یک کشور دانست. انرژی است که صنعت را به حرکت در می‌آورد و اقتصاد را توسعه می‌دهد به همین دلیل جست‌وجو برای یافتن منابع انرژی برای جوامع یک چالش است. این موضوع وقتی پررنگ‌تر می‌شود که یکی از منابع عمده انرژی یعنی سوخت‌های فسیلی دارای عواقب و پیامدهایی باشد که قابل جبران یا تحمل نباشد.

متاسفانه تغییرات اقلیمی و آب‌وهوایی ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی به اندازه‌ای در زندگی انسان‌ها تاثیرگذار شده‌اند که ادامه روند فعلی در مصرف سوخت‌های فسیلی امکان‌پذیر نیست.

هر جسم درحال حرکت دارای گونه‌ای از انرژی است که آن را انرژی جنبشی می‌نامند. جریان هوا نیز دارای انرژی جنبشی است و با توجه به حجم عظیم هوایی که در اطراف ما قرار دارد، می‌توان تصور کرد که چه مقدار انرژی بادی وجود دارد.

توربین‌های بادی، وسایلی هستند که می‌توانند با شکل هندسی خاص خود این انرژی را دریافت و به انرژی مکانیکی تبدیل کنند. آسیاب‌های بادی که در گذشته‌های دور مورد استفاده بودند، در واقع توربین‌های بادی هستند که انرژی تولیدی آنها صرف کارهایی مانند آسیاب گندم یا برش چوب می‌شده است.

باید بر این نکته تاکید کرد که اولین توربین‌های بادی (دارای مستند تاریخی) متعلق به ایرانیان باستان بوده که نمونه هایی از آن در منطقه سیستان موجود است. اولین سابقه استفاده از انرژی باد برای تولید برق در ایران به دهه ۷۰ شمسی برمی‌گردد که در آن زمان توربین‌های بادی با توان ۶۶۰ کیلووات در منطقه منجیل و بینالود نصب شد.

پس از آن، روند پیشرفت بسیار کند بود ولی اکنون با توجه ویژه اسناد بالادستی و وزارت نیرو، فرآیند طراحی، تولید و نصب توربین‌های بادی در ایران سرعت گرفته است. هم اکنون توربین بادی ملی ۲ مگاوات در پژوهشگاه نیرو طراحی شده است.

توربین بادی ۲.۵مگاوات در شرکت مپنا تولید می‌شود و آخرین نیروگاه بادی نیز با ظرفیت ۵۰مگاوات در منطقه میل نادر استان سیستان و بلوچستان در خرداد ۱۴۰۳ به بهره‌برداری رسید.

مطابق آمار سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا)، هم‌اکنون ۳۶۶ مگاوات برق از طریق توربین‌های بادی در ایران تولید می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =