هیوندای الانترا

الانترا، سدان کامپکت سگمنت C هیوندای است که از سال ۱۹۹۰ میلادی روی خط تولید این خودروساز کره‌ای قرار دارد. الانترا یکی از سدان‌های جمع‌وجور و موفق بازار جهانی است که تا به امروز هفت نسل از آن راهی بازار جهانی شده است.

در بازار خودرویی کشورمان، به‌دلیل عدم‌واردات خودرو در چند سال گذشته، تنها شاهد نسل‌های سوم و پنجم و درنهایت ششم این خودرو هستیم. با توجه به‌طراحی نسل پنجم الانترا، این سدان کره‌ای بسیار مورد توجه اسپرت‌دوستان و جوانان قرار دارد.

ظاهر اسپرت و جذاب

از سال ۲۰۱۰ میلادی به‌بعد زبان طراحی کمپانی هیوندای به‌طور کامل تغییر کرد. به‌بیان دیگر حدود یک دهه است زبان جدید طراحی هیوندای هر پنج سال یک‌بار، به‌روزرسانی شده است.

با ورود پیتر شرایر (طراح اسبق گروه فولکس‌واگن) این اتفاق به‌خوبی رخ داده و بازخوردهای بسیار خوبی را نیز برای کمپانی هیوندای و کیاموتورز داشته است. الانترا نسل پنجم برخلاف نسل قبلی، از خطوط تیز و سطوح تخت برخوردار است و کاراکتر کاملا اسپرتی دارد. نمای جانبی خودرو با رینگ‌های ۱۶ اینچی (به‌صورت استاندارد) و ۱۷ اینچی (در نسخه فول‌آپشن) با خط تیز افقی روی بدنه، خطوط تیز روی گل‌گیرها، پوزه کوتاه و فرم کمانی سقف، حس اسپرت بودن را به‌نمایش می‌گذارد. چهره الانترا با چراغ‌های کشیده و گرافیک خاص آن‌ها، جلوپنجره باریک افقی (که از فرم ۶ ضلعی برخوردار است) و خطوط تیز روی کاپوت، کاملا تهاجمی است.

الانترا نسل پنجم در سال ۲۰۱۳ دستخوش تغییرات طراحان قرار گرفت و فیس‌لیفت شد. در نمای عقب، چراغ‌های کشیده با حجم پردازی خاص و گرافیک زیبا، نمای جذابی از این خودرو را به‌نمایش می‌گذارند.

فضای داخلی الانترا

کابین هیوندای الانترا نسل پنجم کمی خلوت و البته ساده طراحی شده است. استفاده از یک نمایشگر ۷ اینچی در بخش میانی داشبورد، طراحی خلوتی را ایجاد کرده است. یک نمایشگر ۴ اینچی و یک نمایشگر ۲.۲ اینچی در پشت کلاستر حس مدرن بودن را به‌کابین این خودرو منتقل می‌کنند.

همچنین طراحان کمپانی هیوندای، تمام تنظیمات مربوط به‌سیستم تهویه‌مطبوع و نمایشگر سیستم اطلاعات- سرگرمی را در بخش میانی متمرکز کرده‌اند. دو رنگ بودن فضای داخلی و طراحی سانروف نیز فضای کاملا دلنشینی را به‌وجود آورده است.

از سوی دیگر طراحی غربیلک‌فرمان (مشابه برادر بزرگ‌تر این خودرو یعنی سوناتا) بوده و دسته‌دنده اسپرت، رانندگی با الانترا را جذاب می‌کند. کابین این سدان کامپکت هیوندای از نظر کیفیت در سطح قابل قبولی قرار دارد و عایق‌بندی نیز در سطح قابل قبولی ارزیابی می‌شود.

اما مهم‌ترین ضعف الانترا پس از کارکرد ۱۵۰ هزار کیلومتر، ایجاد سروصدای بسیار در اتاق است. با این همه، این خودرو چند سر و گردن نسبت به‌خودروهای چینی در سطح بالاتری ارزیابی می‌شود.

از مهم‌ترین آپشن‌های الانترا می‌توان به ۶ ایربگ، سیستم ترمز ABS، TCS، EBD و ESC، سیستم صوتی به‌همراه ۶ بلندگو، ورودی USB و AUX، نمایشگر ۷ اینچی لمسی، سیستم تشخیص صدا، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، کروزکنترل، سیستم نشانگر فشار باد تایرها، دوربین دنده‌عقب، سیستم استارت دکمه‌ای و ورود بدون کلید(کی‌لس)، روکش‌چرمی صندلی‌ها و سیستم تهویه‌مطبوع دوگانه و اتوماتیک اشاره کرد.

مختصات فنی

تمامی نسخه‌های هیوندا الانترا نسل پنجم واردشده به‌کشورمان از موتور ۴ سیلندر تنفس‌طبیعی ۱.۸ لیتری ۱۶ سوپاپ برخوردارند. این موتور که از خانواده Nu پیشرانه‌های هیوندای پاورتک است، با توجه به‌سیستم VVT (زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها) و پاشش سوخت مستقیم چندنقطه‌ای MPI می‌تواند حداکثر ۱۴۸ اسب‌بخار قدرت و ۱۷۷ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند.

این قدرت و گشتاور به‌وسیله گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونیک به‌چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. با توجه به‌کیفیت نسبتا بالای این پیشرانه، به‌جرأت می‌توان گفت در صورت نگهداری صحیح و کارکرد سالانه ۲۰ هزار کیلومتر و تعویض روغن به‌موقع، این خودرو حداکثر تا ۱۲۰ هزار کیلومتر کم‌استهلاک خواهد بود.

این روزها هیوندای الانترا مدل ۲۰۱۵ با کارکرد ۱۰۰ هزار کیلومتر و با وضعیت بدنه سالم و فاقد رنگ، در بازه قیمتی ۲ میلیارد تومان قرار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =