تولید خودرو بدون اسقاط فرسوده‌ ها

در غیاب آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، کارنامه تولید خودروسازان با استناد به‌گزارش‌های ارسالی آن‌ها به سامانه کدال بورس قابل بررسی است.

هفته جاری سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی برای آخرین‌بار جهت انتخاب خودرو ثبت‌نام‌کنندگان اسفند ۱۴۰۱ باز خواهد شد. اسفندماه سال ۱۴۰۱ نخستین ثبت‌نام از متقاضیان خودروهای وارداتی انجام شد. در شروع ثبت‌نام بیش از ۱۰۰ هزار نفر با بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون‌تومان در بانک‌ها در سامانه یکپارچه مشخصات خود را به‌ثبت رساندند؛ حال آن‌که وزارت صمت شرایط ۳۳ هزار متقاضی را برای خرید خودرو خارجی احراز کرد.

بر این اساس وزیر صمت وقت، وعده ورود ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو وارداتی را تا پایان سال ۱۴۰۲ داد؛ حال آن‌که با ترخیص قطعی کمتر از ۲۰ هزار خودرو از گمرکات کشور، هنوز ثبت‌نام‌کنندگان اسفند ۱۴۰۱ در انتظار دریافت خودروهای خارجی خود هستند. با این شرایط رئیس سازمان توسعه تجارت از بازگشایی سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی برای دارندگان اولویت اسفند ۱۴۰۱ آن هم برای آخرین‌بار در هفته جاری خبر داده است.

به‌گفته وی با پایان گزینش خودرو توسط آخرین متقاضیان اسفند ۱۴۰۱، دومین ثبت‌نام از متقاضیان خودروهای وارداتی آن هم با بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون‌تومان در بانک‌ها آغاز خواهد شد.

اوایل خردادماه نیز ثبت‌نامی در سامانه یکپارچه خودروهای برقی از متقاضیان انجام شد که با تفکیک این دو سامانه از یکدیگر (محصولات بنزین‌سوز و برقی)، اگر ثبت‌نام بعدی باز هم خودروهای احتراقی باشد، با این حساب دومین ثبت‌نام انجام خواهد شد.

بر این اساس پنجشنبه گذشته مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: «در هفته آینده (جاری) عرضه جدیدی در سامانه وارداتی انجام می‌شود که متفاوت از عرضه‌های قبلی است. این عرضه آخرین فرصت برای دارندگان اولویت خودروهای وارداتی (آن‌هایی که اسفند ۱۴۰۱ در سامانه ثبت‌نام کرده بودند) است و درصورتی که این افراد خودرو مورد نظر خود را انتخاب نکنند، دیگر هیچ اولویت خریدی نسبت به‌سایر افراد ندارند.»

ضیغمی در ادامه بیان کرد: «همچنین این امکان فراهم است که متقاضیان جدید خرید خودروهای وارداتی با بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون‌تومان در حساب وکالتی، در این دوره سامانه وارداتی‌ها شرکت و در کنار مشتریان قبلی، خودرو مورد نظر خود را برای خرید انتخاب کنند.»

از طرفی خودروسازان بزرگ کشور بهار امسال را در مقایسه با فصل مشابه سال گذشته، با افت تولید سپری کردند؛ با ‌این‌ حال تیراژ ماهانه آن‌ها افزایش یافت. غول‌های جاده‌مخصوص شامل ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در سه ماه ابتدایی امسال حدود ۲۱۳ هزار دستگاه انواع خودرو سواری را به‌تولید رساندند.

با توجه به آمار تولید حدودا ۲۳۶ هزار دستگاهی آن‌ها در فصل مشابه پارسال، تیراژشان حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است. در غیاب آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، کارنامه تولید خودروسازان با استناد به‌گزارش‌های ارسالی آن‌ها به سامانه کدال بورس قابل بررسی است.

با بررسی کارنامه تولید خودروسازان بزرگ کشور در سه ماه ابتدایی امسال مشخص می‌شود آن‌ها با وجود بهبود تیراژ ماهانه خود (خرداد به اردیبهشت)، بهار امسال را با افت به‌پایان رسانده و وارد تابستان شده‌اند.

طبق آن‌چه در صورت‌های مالی سه خودروساز اصلی آمده، ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو درمجموع حدود ۲۱۲ هزار و ۸۵۵ دستگاه انواع خودرو سواری را در بهار امسال تولید کرده‌اند. این درحالی است که در فصل مشابه پارسال مجموع تولید محصولات سواری آن‌ها ۲۳۵ هزار و ۸۱۷ دستگاه بود.

بنابراین غول‌های جاده‌مخصوص در فصل نخست امسال و نسبت به‌بازه زمانی مشابه سال قبل، ۹.۷ درصد افت تولید را تجربه کرده‌اند. در این بین، بیشترین تیراژ نصیب ایران‌خودرویی‌ها شده که توانسته‌اند ۱۱۹ هزار و ۱۲۸ دستگاه محصول را در سه ماه نخست امسال تولید کنند. بااین ‌حال این میزان تولید نه‌تنها منجر به‌رشد نشده، بلکه نسبت به‌بهار پارسال، افت بیش از ۸ ‌درصدی را به‌دنبال داشته است.

سایپایی‌ها نیز به‌کمک زیرمجموعه خود پارس‌خودرو، تولید حدود ۹۴ هزار دستگاهی را در فصل ابتدایی امسال ثبت کرده‌اند که نسبت به بهار پارسال، افت بیش از ۱۱ درصدی را نشان‌ می‌دهد.

خودروسازان بزرگ کشور سال گذشته نیز نتوانستند برنامه تولید مدنظر وزارت صنعت، معدن و تجارت را عملی کنند. خودروسازان به‌دلایلی که اصلی‌ترین آن فریز قیمت است، از نقدینگی لازم و کافی برای رشد و حتی ثبات تیراژ نسبت به‌پارسال برخوردار نیستند. ضمن آن‌که نمی‌توانند مطالبات قطعه‌سازان را سر وقت بپردازند.

کاهش قیمت ۱۱ میلیون‌تومانی پژو ۲۰۷ پانوراما

خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای یک تا ۱۱ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پژو ۲۰۷ پانوراما ارتقا یافته (۱۴۰۳) با ۱۱ میلیون‌تومان کاهش ۸۱۴ میلیون‌تومان، سورن پلاس با مانینتور بدون رینگ (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۷۳۰ میلیون‌تومان، تارا ۶ دنده V۱ پلاس (۱۴۰۳) با ۹ میلیون‌تومان کاهش ۸۰۰ میلیون‌تومان، دنا پلاس اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۸ میلیون‌تومان کاهش یک ‌میلیارد تومان، پژو پارس TU۵ (دریچه برقی) (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۸۸۱ میلیون‌تومان و کوییک SR (سفید مشکی) (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۴۲۰ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افت بهای ۳ تا ۳۵ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۳۵ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۴۲۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۷ پرو پریمیوم (۱۴۰۳) با ۲۵ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۸۵ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان، فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۲۶۵ میلیون‌تومان و هایما S۷ پلاس (۱۴۰۳) با ۱۲ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۶۷۵ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت جتا VS۷ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان، فیات ۵۰۰ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان، نیسان ایکس‌تریل با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان و تویوتا پریوس تیپ C با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان رسید.

از طرفی بازار خودروهای خارجی لوکس به‌دلیل عدم خرید و فروش بسیار راکد بوده و روز گذشته، نوسان قیمت بسیار ناچیزی را تجربه کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =