بازار خودرو

به‌گفته مدیر سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی مشتریان می‌توانند از مورخ ۱۸ تیر ۱۴۰۳ صرفا در بانک‌های مورد تایید این سامانه، مبلغ ۵۰۰ میلیون‌تومان را در حساب وکالتی قرار دهند.

مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی در گفت‌وگو با برخی رسانه‌ها برنامه عرضه برای مشتریان جدید را اعلام کرد.

تقدسی تاکید کرد: «مشتریان باید توجه داشته باشند که صرفا مبلغ ۵۰۰ میلیون‌تومان را در بانک‌های مورد تایید سامانه وکالتی کنند و برای این افراد تا روز پنجشنبه مهلت افتتاح حساب وکالتی در نظر گرفته شده است.»

وی در مورد فرآیند عرضه جدید خودروهای وارداتی گفت: «در این مرحله از عرضه خودروهای وارداتی، مشتریان جدید با افتتاح حساب وکالتی می‌توانند ثبت درخواست خرید خود را در سامانه انجام دهند. همچنین این مهلت پایانی برای مشتریان اسفند ۱۴۰۱ سامانه وارداتی‌هاست که بتوانند خودرو مورد نظر خود را ثبت سفارش کنند. در این عرضه اولویت اول با مشتریان قدیمی است؛ اما مشتریان جدید هم می‌توانند با افتتاح حساب وکالتی برای خرید خودروهای وارداتی اقدام کنند. با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، تیراژ خودروهای حاضر در این عرضه بیشتر از تعداد مشتریان باقیمانده از اسفند ۱۴۰۱ است.»

مهدی تقدسی در ادامه افزود: «در این عرضه محصولات نشان تویوتا، هونگچی، هوندا، سانگ‌یانگ، هاوال، سوزوکی، بستیون، نیسان، اشکودا و … در مدل‌های مختلف عرضه خواهد شد و مشتریانی که حساب وکالتی خود را افتتاح کنند، از روز سه‌شنبه مورخ ۱۹ تیر ۱۴۰۳ می‌توانند درخواست خود را در سامانه وارداتی‌ها ثبت کنند.»

رئیس سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی در پایان گفت: «باید به این مساله توجه داشت که پس از این دوره سامانه وارداتی‌ها مشتریان قدیمی دیگر اولویتی نسبت به سایرین نخواهند داشت. همچنین مشتریان جدیدی که حساب وکالتی افتتاح کرده‌اند و پس از اعلام نتایج، خودرویی به آن‌ها تخصیص داده نشود هم اولویت ماندگاری ندارند و برای دوره‌های بعدی سامانه وارداتی باید مجددا فرآیند ایجاد حساب وکالتی را طی کنند. این اقدام برای آن است که در هر دوره سامانه وارداتی‌ها مشتریان جدید بتوانند نسبت به‌خرید خودروهای خارجی اقدام کنند.»

لازم به‌ذکر است عرضه خودروهای وارداتی در سامانه SaleAuto.ir انجام خواهد شد.

بسیاری از دست‌اندرکاران صنعت‌خودرو همراه با پایان انتخابات به تجویز نسخه برای صنعت بحران‌زده خودرو پرداخته‌اند. فعالان این حوزه معتقدند بعد از حذف قیمت‌گذاری دستوری و واگذاری سهام دولت در خودروسازی‌ها، مشارکت‌های خارجی در دولت چهاردهم در زمره الزامات احیای این صنعت قرار دارد. دولت چهاردهم در شرایطی از چند هفته دیگر کار خود را آغاز خواهد کرد که نجات صنعت و بازار خودرو از وضع نابسامان فعلی، یکی از دغدغه‌های شهروندان است و رئیس‌جمهور منتخب نیز در تبلیغات انتخاباتی خود بر این موضوع تاکید کرد.

هرچند در وهله نخست، حذف قیمت‌گذاری دستوری و سپس واگذاری خودروسازان به‌ بخش‌خصوصی واقعی، دو اولویت و البته پیش‌نیاز انجام اصلاحات در بخش خودرو به‌شمار می‌روند، اما به‌نظر می‌رسد نسخه نجات‌بخش صنعت و بازار خودرو ایران در نهایت «مشارکت‌های خارجی» است.

حتی اگر لغو تحریم‌ها به این زودی‌ها رخ ندهد، باز هم در این‌که مشارکت‌های خارجی نسخه نجات‌بخش خودروسازی ایران است، تردیدی وجود ندارد؛ زیرا در این سال‌ها به‌دلیل نبود یا حداقل ضعف شدید همکاری‌های خارجی، خودروسازی کشور از تکنولوژی و فناوری روز دنیا عقب افتاده است.

ممکن است گفته شود در گذشته نیز که مشارکت‌های خارجی وجود داشت، چندان انتقال فناوری صورت نگرفت؛ درحالی ‌که اولا مثال نقض در این مورد وجود دارد و ثانیا اگر تکنولوژی و فناوری منتقل نشده، بیشتر ناشی از ضعف طرف‌های داخلی در امتیازگیری از خارجی‌ها تا حد امکان بوده است.

به‌عبارت بهتر، حتی اگر بپذیریم در دوران غیر تحریم، خودروسازی ایران از دل مشارکت‌های خارجی به‌فناوری و تکنولوژی روز دست پیدا نکرده، این موضوع نافی ضرورت این مشارکت‌ها برای توسعه و ارتقای صنعت‌خودرو و شکل‌گیری رقابت در بازار نیست.

کاهش قیمت 45 میلیون‌تومانی فونیکس تیگو 8 پرو مکس هیبرید

خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای یک تا 12 میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پژو 207 اتومات (85 گانه) (1403) با 12 میلیون‌تومان کاهش 902 میلیون‌تومان، تارا اتومات V4 ال ایکس (1402) با 12 میلیون‌تومان کاهش 998 میلیون‌تومان، سورن پلاس با مانینتور بدون رینگ (1403) با 7 میلیون‌تومان کاهش 721 میلیون‌تومان، پارس سال (دریچه برقی) (1403) با 6 میلیون‌تومان کاهش 683 میلیون‌تومان، پژو 207 دنده‌ای هیدرولیک (85گانه) (1403) با 5 میلیون‌تومان کاهش 753 میلیون‌تومان و کوییک GXL-R (سفید مشکی) (85گانه) (1403) با 4 میلیون‌تومان کاهش 426 میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افت بهای 2 تا 45 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت فونیکس تیگو 8 پرو مکس هیبرید (1403) با 45 میلیون‌تومان کاهش به 2 ‌میلیارد و 920 میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی J7 (1403) با 25 میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و 700 میلیون‌تومان، ام‌وی‌ام X55 پرو (1403) با 20 میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و 560 میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی X5 (1403) با 15 میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و 710 میلیون‌تومان و هایما S7 پلاس (1403) با 5 میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و 670 میلیون‌تومان رسید.

از طرفی در میان خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افت بهای 50 و 100 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که فیات 500 (2023) با 100 میلیون‌تومان کاهش 3 میلیارد و 100 میلیون‌تومان، هیوندای کرتا (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش 3 میلیارد و 200 میلیون‌تومان، جتا VS7 (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش 2 میلیارد و 650 میلیون‌تومان و نیسان ایکس‌تریل با 50 میلیون‌تومان کاهش 6 میلیارد و 100 میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی لوکس، بازار تحت‌تاثیر خودروهای وارداتی بوده و این مدل خودروها با ثبات قیمت بیشتری به نسبت گذشته به کار خود ادامه می‌دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =