کد خبر: 249911
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۹
علی زراندوز

علی زراندوز*

اوایل دهه ۸۰ شمسی که سوخت CNG به‌عنوان سوخت جایگزین وارد سبد سوختی کشور شد، قرار بود ضمن استفاده از منابع فوق‌العاده این سوخت در کشور، به نوعی شرایط برای کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف بنزین نیز فراهم شود. حالا که بیش‌از ۲۰سال از آن روزها می‌گذرد شاهد نوعی عقبگرد در این صنعت هستیم.

نه تنها خبری از افزایش سهم CNG در ناوگان حمل‌ونقل کشور نیست، بلکه آمارها از کاهش تقاضا در این حوزه خبر می‌دهند. این در حالی است که کشور با ناترازی شدید بنزین مواجه بوده و سایه آلودگی هوا نیز هرسال فشرده‌تر از سال قبل بر سر شهروندان کلانشهرها گسترده می‌شود.

بعضی کارشناسان با اشاره به برخی سیاست‌ها در زمینه گسترش استفاده از خودروهای برقی در کنار عدم توجه به ظرفیت خودروهای دوگانه‌سوز، این سوال را مطرح می‌کنند که تولید برق در کشور با تکیه بر چه سوختی انجام می‌شود؟

در پاسخ باید گفت برای کاهش آلودگی هوا می‌خواهیم از خودروهای برقی استفاده کنیم اما برای تولید برق آنها از سوخت‌های ناپاک استفاده می‌کنیم.

به‌گفته رئیس هیات مدیره انجمن CNG درحال‌حاضر به دلیل بهره‌وری پایین و همچنین استفاده از سوخت‌های آلاینده همچون مازوت، نیروگاه‌ها یکی از عوامل اصلی آلایندگی در کشور محسوب می‌شوند.

براساس آمار، درحال‌حاضر تولید خودروهای دوگانه‌سوز در کمترین حالت ممکن صورت می‌گیرد و جایگاه‌های سی‌ان‌جی با ۴۴درصد ظرفیت، مشغول کار هستند که به معنی هدر دادن سرمایه‌های ملی در این زمینه است.

حتی مدیرپروژه خودروهای برقی وزارت صمت نیز بر نقش مهم خودروهای دوگانه‌سوز در برطرف کردن ناترازی بنزین کشور در کنار استفاده از خودروهای برقی تاکید کرد و گفت: خودروهای دوگانه‌سوز هم می‌توانند به‌عنوان راهکاری برای رفع ناترازی بنزین باشند.

البته این مقام دولتی در ادامه می‌گوید گاز، هم آلودگی دارد و هم انرژی ارزشمندی است و کشور می‌تواند این انرژی را با قیمت مناسبی صادر کند.

مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صنعت همچنین عنوان می‌کند: اورهال و نگهداری خودروهای گازسوز خیلی مهم است، این خودروها اگر به‌درستی ایمن‌سازی نشوند، می‌توانند به عنوان منابع غیر ایمن در شهر درحال تردد باشند.

در اینجا به‌نظر می‌رسد غفلت از سرمایه‌های عظیم خودروهای دوگانه‌سوز و بی‌توجهی به استفاده از این ظرفیت در دوران گذر از خودروهای بنزینی به خودروهای هیبرید و برقی می‌تواند برای کشور و مردم هزینه‌زا باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =