بورس

در دادوستدهای روز ‌شنبه بازار سهام، در غیاب نمادهای بزرگ خودرویی شامل ایران‌خودرو، سایپا، ایران‌خودرودیزل و گروه بهمن که به منظور برگزاری مجامع سالانه خود متوقف شده‌اند، نمادهای دیگر این صنعت بورسی یک‌دست به رنگ سرخ درآمدند.

شاخص‌کل بورس نیز منفی شد. به‌نوعی می‌توان گفت معاملات کم‌رمقی در گروه خودرویی و در غیاب دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا انجام شد. همچنین روز ‌شنبه در گروه خودرویی طی ۱۹هزار نوبت معاملاتی ۴۲۲میلیون سهم به ارزش ۱۸۱میلیارد تومان موردمعامله قرار گرفت که نسبت‌به روز چهارشنبه با رشد روبه‌رو شد. ارزش بازار گروه خودرویی نیز تا پایان معاملات روزرشنبه بالغ‌بر ۲۳۹ هزار میلیارد تومان شد.

بورس منفی شد

روز شنبه و در جریان معاملات بازار سهام، شاخص‌کل بورس با افت ۱۰.۲۶۴واحدی در محدوده دو میلیون و ۱۹۲هزار واحد قرار گرفت. شاخص‌کل ‌هم‌وزن نیز با کاهش ۲.۴۵۹ واحدی در محدوده ۷۰۱ هزار واحد ایستاد. در این بازار هم ۵.۶ میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از ۵ هزار میلیارد تومان معامله شد.

شاخص فرابورس نیز با افت ۷۶واحدی در محدوده ۲۲ هزار واحد قرار گرفت. در فرابورس نیز ۴.۸ میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۸.۸ هزار میلیارد تومان دادوستد شد.

کارشناسان بازار سهام اعتقاد دارند بورس دیروز نیز روند منفی چند روز گذشته خود را تکرار کرد تا سهامداران بیش‌از پیش فرار را به قرار ترجیح دهند. بسته بودن بسیاری‌از نمادهای بورسی به دلیل برگزاری مجامع و کمبود پول در بازار به شدت در معاملات این روزها مشهود است. بورس این روزها رمقی برای ایجاد روندهای صعودی ندارد و منتظر است تکلیف کابینه دولت جدید مشخص شود.

کاهش قیمت‌ها در بازار ارز هم دلیل دیگری است که بورس را با کاهش روبه‌رو کرده است. تا زمانی که رویکرد اقتصادی دولت جدید مشخص نشود، سهامداران برای ورود به بورس رغبت نخواهند داشت و وضعیت معاملات به همین‌گونه خواهد بود. این درحالی است که روز شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی برای هشتمین روز متوالی منفی شد و ۲۰۸ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد که نسبت به روز چهارشنبه ۷‌برابر معادل ۶۱۷ درصد افزایش یافته است.

حال باید دید این وضعیت رخوت‌بار بورس تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد و برنامه متولیان بازار سرمایه برای برون‌رفت بورس از این وضعیت چیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =