کد خبر: 250254
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۵

اگر سیبک طبق خراب باشد چه می‌شود؟ | تعویض سیبک طبق خودرو چه قدر طول می‌کشد؟ | هزینه تعویض و خرید سیبک طبق خودرو چقدر است؟

سیبک طبق ماشین قطعه‌ای در سیستم تعلیق است که نقشی مهمل در هدایت چرخ‌ها و حرکتی نرم و بی‌صدا ایفا می‌کند. خرابی این قطعه می‌تواند علائمی ‌چون لرزش فرمان، کشش به یک سمت، ساییدگی نامنظم لاستیک و صداهای تق‌تق را به همراه داشته باشد. در این مقاله از دکترچینی، ابتدا به پرسش سیبک طبق خودرو چیست پاسخ داده و سپس به بررسی سیبک طبق، وظایف آن، علائم خرابی و قیمت سیبک طبق ماشین می‌پردازیم.

علائم خرابی سیبک طبق خودرو

سیبک طبق چیست؟

در پاسخ به سوال سیبک طبق چیست؟ باید بگیم که سیبک طبق یکی از قطعات مهم در سیستم تعلیق خودرو است که طبق را به شاسی یا میل موجگیر متصل می‌کند و حرکت چرخ‌ها را نرم و روان می‌کند. جنس سبک طبق خودرو معمولاً از آلیاژهای فلزی مقاوم است.

سیبک طبق از دو بخش اصلی تشکیل شده است:

  • گوی فلزی: این گوی در داخل یک محفظه فولادی قرار می‌گیرد و می‌تواند به جهات مختلف حرکت کند.
  • بوش‌های لاستیکی: این بوش‌ها در اطراف گوی فلزی قرار دارند و اصطکاک بین گوی و محفظه را کاهش می‌دهند و همچنین باعث می‌شوند تا سیبک طبق در جهات مختلف حرکت کند.

در طراحی خودرو از دو نوع سیبک طبق خودروی محوری و جناغی استفاده می‌شود.

اگر سیبک طبق خراب باشد چه می‌شود؟

با هر بار رانندگی و هدایت چرخ ها، از سیبک های طبق خودرو نیز در معرض آسیب و سایش هستند. سایش و پارگی سیبک ها می‌تواند باعث ازکارافتادن میل‌لنگ، جدا شدن طبق خودرو و انحراف چرخ ها و عدم هدایت‌پذیری خودرو در حین رانندگی شود.

اگر سیبک طبق خراب باشد چه می‌شود؟

عوامل محیطی مثل افتادن در چاله‌ها و تصادفات نیز می‌تواند باعث آسیب به سیبک طبق خودرو شود. اگر سیبک طبق خراب باشد یا از کار بیفتد، ممکن است دچار مشکلات خفیف تا شدید زیر شوید:

  • جدا شدن چرخ ها
  • ازکارافتادن ترمز
  • عدم توانایی هدایت خودرو و چپ کردن ماشین
  • ساییدگی بیش‌ازحد لاستیک‌ها

برای اطلاع از علائم خرابی سیبک طبق خودرو ادامه مطلب را بخوانید.

علائم خرابی سیبک طبق خودرو

سیبک های طبق خودرو می‌توانند براثر عوامل محیطی و درونی دچار فرسایش و خرابی شوند. اگر علائم زیر را در خودرو خود مشاهده می‌کنید، ممکن است سیبک طبق ماشینتان دچار مشکل شده باشد:

1. عدم فرمان‌پذیری خودرو:

اولین و بارزترین نشانه خرابی سیبک طبق، عدم فرمان‌پذیری خودرو است. در صورت خرابی این قطعه، بین چرخش فرمان و چرخیدن چرخ ماشین ارتباطی برقرار نخواهد شد.

2. لرزش فرمان و تکان خوردن آن:

این نشانه به دلیل حرکت عمودی در سیبک طبق اتفاق می‌افتد و نیاز به اصلاح دارد. میل‌لنگ ماشین به طبق و سیبک متصل است و مشکلات فرمان می‌تواند نشانه‌ای از یک سیبک شل یا آسیب‌دیده باشد. علائم رایج شامل لرزش یا ارتعاش فرمان و شل بودن یا بازی بیش‌ازحد در فرمان است. لرزش به‌طورمعمول با افزایش سرعت یا چرخش بیشتر می‌شود.

3. ایجاد سروصدا در ماشین:

شاید متوجه شدید که خودروی شما صداهای جدیدی ایجاد می‌کند. صدایی شبیه ضربه یا تق‌تق از جلوی خودرو هنگام پیچیدن با سرعت کم می‌تواند نشانه‌ای از خرابی سیبک طبق خودرو باشد. شل شدن سیبک می‌تواند در اتصالات ایجاد صدا کند.

علاوه بر این، اگر درپوش محافظ مفصل سیبک نیز خراب شده باشد با وارد شدن کثیفی به داخل اجزای سیبک، هنگام فرمان دادن صدای ساییدگی می‌شنوید.

شنیدن صداهای تق‌تق یا جیرجیر هنگام رانندگی، به‌خصوص در هنگام عبور از دست‌اندازها یا چرخش فرمان هم می‌تواند نشانه خرابی سیبک خودرو باشد. البته توجه داشته باشید که شنیدن صدا از سیستم تعلیق ماشین و چرخ ها می‌تواند ناشی از خرابی لاستیک چاکدار یا بلبرینگ‌های چرخ نیز باشد.

4. سفت کار کردن و عدم حرکت روان ماشین در جاده‌ها:

سیبک طبق خراب می‌تواند باعث سفتی فرمان و دشواری در رانندگی شود. اگر سیبک طبق یک سمت خودرو خراب باشد، ممکن است فرمان به سمت آن سمت کشیده شود.

6- به هم خوردن تنظیمات جلوبندی ماشین

سیبک ها به فرمان خودرو شما و کارکرد درست چرخ ها و بدنه کمک می‌کنند و اطمینان می‌دهند که در ناهمواری‌ها خودرو منحرف نشود. یک سیبک طبق فرسوده می‌تواند شل شود و باعث به هم خوردن تنظیمات جلوبندی ماشینتان شود. اگر خودروی شما به‌درستی هندل نمی‌شود، وقت آن است که برای تشخیص صحیح به یک تکنسین واجد شرایط مراجعه کنید.

7. خرابی زودهنگام لاستیک ماشین:

ساییدگی نامنظم لاستیک‌ها می‌تواند ناشی از خرابی سیبک طبق باشد. سیبک طبقی آسیب‌دیده می‌تواند باعث ساییدگی ناهموار یا بیش‌ازحد لاستیک شود. اگر در یک‌طرف تایر چرخ سایش بیش‌ازحد باشد اما در طرف دیگر سایش زیاد نباشد، ممکن است نشانه‌ای از خرابی سیبک باشد.

اگر سایش تایر چرخ شما یکنواخت باشد، نشانه خوبی از کارکرد درست سیبک ها است و جای نگرانی ندارد. اگر نگران ساییدگی ناهموار لاستیک هستید، با یک تکنسین مجرب قرار ملاقات بگذارید.

هزینه تعویض و خرید

هزینه تعویض و خرید سیبک طبق خودرو

هزینه خرید و تعویض سیبک طبق ماشین به عوامل مختلفی همچون موارد زیر بستگی دارد:

  • نوع خودرو
  • برند سازنده سیبک طبق
  • دستمزد و تخصص مکانیک
  • محل زندگی
  • نوع فروشگاه لوازم یدکی خودرو

قیمت سیبک طبق ماشین نیز بسته به نوع و برند خودرو و جایی که آن را تهیه می‌کنید متفاوت است. برای مثال گران‌ترین سیبک طبق در بازار ایران مربوط به خودرو دانگ فنگ H30cross با قیمت 3,500,000 ریال و ارزان‌ترین سیبک طبق مربوط به خودرو جک J5 با قیمت 2,500,000 ریال است.

شاید این‌گونه بتوان گفت که قیمت سیبک طبق در ایران بین 2,500,000 تا 4,000,000 ریال است, و هزینه تعویض سیبک طبق در ایران بین 200 هزار تومان تا 1 میلیون تومان است.

هنگام تعویض و خرید سیبک طبق نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  • بهتر است برای جلوگیری از خرابی سیبک طبق، با هر بار تعویض روغن این قطعه را هم مورد بازرسی قرار دهید.
  • گردگیری و تمیز کردن آن و استفاده از روغن‌ها و گریس‌های باکیفیت در افزایش طول عمر و عملکرد بهینه این قطعه بسیار تأثیرگذار خواهد بود.
  • طول عمر سیبک طبق به مواد اولیه تولیدی آن بستگی زیادی دارد.
  • بهتر است هرچند وقت یک‌بار، سیبک خودرو خود را به‌طور کامل موردبررسی قرار دهید.
  • تعویض سیبک طبق باید توسط یک مکانیک ماهر انجام شود.

تعویض سیبک طبق خودرو چه قدر طول می‌کشد؟

تعویض سیبک طبق ماشین بسته به سطح تخصص مکانیک، نوع ماشین، نحوه دسترسی به سیبک و پیچیدگی نصب آن بین 2 تا 12 ساعت زمان احتیاج دارد.

جمع‌بندی

سیبک طبق ماشین یکی از قطعات مهم سیستم تعلیق خودرو است که به حرکت روان و بدون سروصدای چرخ‌ها کمک می‌کند. خرابی سیبک طبق می‌تواند علائمی مانند لرزش فرمان، کشش فرمان به یک سمت، ساییدگی نامنظم لاستیک‌ها و ایجاد صداهای تق‌تق یا جیرجیر هنگام رانندگی را به همراه داشته باشد. قیمت سیبک طبق ماشین نیز بسته به نوع خودرو و برند تولیدکننده آن متفاوت خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =