تویوتا راوفور مدل ۲۰۱۸

تا به‌امروز پنج نسل از تویوتا راوفور به‌بازارهای جهان معرفی شده است. به‌روزترین نسخه راوفور موجود در بازار ایران با پلاک ملی، مدل ۲۰۱۸ یا نسل چهارم فیس‌لیفت‌شده این خودرو است.

این روزها داشتن یک خودرو اس‌یووی یا کراس‌اوور بسیار مورد توجه خریداران و علاقه‌مندان به این کلاس از خودرو قرار دارد. از طرفی تنوع در بازار اس‌یووی‌ها و کراس‌اوورها به‌حدی زیاد است که ممکن است گاهی خریداران برای انتخاب گزینه مناسب، سر در گم شوند. در این مطلب اس‌یووی کراس‌اوور جمع‌وجور و باکیفیتی را به‌شما معرفی می‌کنیم که جزو بهترین گزینه‌ها در بازار وارداتی‌های کشور شناخته می‌شود. این خودرو تویوتا راوفور مدل ۲۰۱۸ است. در ادامه به‌بررسی گل سرسبد تویوتا می‌پردازیم که بدانیم چه عواملی در برتری این خودرو دخیل است.

طراحی اسپرت به‌سبک‌ تویوتا
۹۵ امتیاز از ۱۰۰

تا به‌امروز پنج نسل از تویوتا راوفور به‌بازارهای جهان معرفی شده است. به‌روزترین نسخه راوفور موجود در بازار ایران با پلاک ملی، مدل ۲۰۱۸ یا نسل چهارم فیس‌لیفت‌شده این خودرو است. آمار فروش راوفور نسل چهارم در بازار ایالات‌متحده یک میلیون و ۹۸۸هزار و ۲۷۷ دستگاه است. این آمار به‌خوبی نشان می‌دهد که این نسل از راوفور بسیار مورد توجه خریدارانی قرار گرفته است که به‌دنبال اس‌یووی کراس‌اوور جمع‌وجور و باکیفیت هستند. این نسل روی پلت‌فرم MC نیو تویوتا شکل گرفته است. طراحان کمپانی تویوتا، راوفور نسل چهارم را سال ۲۰۱۵ با فیس‌لیفت جزئی دستخوش تغییراتی قرار دادند.

با نگاهی دقیق به راوفور با خط تیز افقی شانه، خطوط نسبتا تیز روی گل‌گیرها، حجم نسبتا خاص روی گل‌گیرها، سطوح تخت، اورهنگ‌های نسبتا کوتاه و رینگ‌های ۱۷ یا ۱۸ اینچی (در نسخه دو دیفرانسیل) مواجه می‌شویم. این ویژگی‌ها کاراکتر اسپرت و نافذی به این اس‌یووی کراس‌اوور ساب‌کامپکت بخشیده است.

چراغ‌‎هایی با گرافیک جدید با حالت D شکل و دی‌لایت‌های خطی، خطوط تیز روی کاپوت و پوزه‌ خودرو (که نسبتا به‌جلو متمایل شده)، چهره تهاجمی به‌راوفور می‌بخشد. در نمای عقب، چراغ‌های کشیده افقی با گرافیک خاص درون کاسه‌چراغ، حجم روی درِ صندوق‌عقب و اسپویلر الحاقی اسپرت روی درِ صندوق‌عقب، نمای زیبا وچشم‌نوازی را از این خودرو به‌نمایش می‌گذارد. هرچند که نسل جدید این خودرو نیز به‌زودی به‌بازار ایران عرضه می‌شود، اما نسخه مورد بررسی ما جزو یکی از موفق‌ترین نسل‌های راوفور است.

راوفور؛با کیفیتی زبان‌ زد در میان بلندقامتان

کابین راحت و با کیفیت
۹۰ امتیاز از ۱۰۰

کابین نسخه‌های فیس‌لیفت‌شده تویوتا راوفور همانند ظاهر آن، با اندکی تغییرات مواجه شده‌اند. در داشبورد این خودرو شاهد همان طراحی ساده و مینیمال هستیم. البته قرارگیری یک نمایشگر ۷ اینچی لمسی برای سیستم اطلاعات-سرگرمی و یک نمایشگر ۴.۲ اینچی TFT برای کلاستر (مجموعه پشت آمپر) فضای مدرنی را در کابین این خودرو ایجاد کرده است.

همچنین طراحی سقف سانروف بزرگ، طراحی دریچه‌های کروی‌شکل سیستم تهویه‌مطبوع در طرفین داشبورد، طراحی دریچه‌های مستطیل‌شکل عمودی در قسمت میانی داشبورد و یک حجم برآمده روی داشبورد، فضای داخلی این خودرو را جذاب جلوه می‌‎دهند. از طرفی طراحی غربیلک‌فرمان و دسته‌دنده به‌گونه‌ای است که رانندگی با این اس‌یووی کراس‌اوور کامپکت را جذاب می‌کند.

راوفور؛با کیفیتی زبان‌ زد در میان بلندقامتان

در زمان قرارگیری در پشت فرمان تویوتا راوفور ۲۰۱۸ نخستین نکته‌ای که به‌خوبی مشهود است، میدان دید بسیار عالی است که سبب می‌شود راننده تسلط کاملی بر خودرو و مسیر داشته باشد. به‌عبارت دیگر طراحی صندلی‌ها و موقعیت قرارگیری و طراحی ستون‌های A خودرو به‌گونه‌ای است که میدان دید راننده از وسعت مناسبی برخوردار است. این خودرو از نظر ارگونومی در سطح بسیار بالاتری نسبت به‌رقبای خود یعنی نیسان ایکس‌تریل، هیوندای سانتافه، کیا سورنتو و ام‌جی جی‌اس قرار دارد.

از سوی دیگر کیفیت قطعات مورد استفاده در داشبورد، بخش‌های دکوراتیو، چرم صندلی‌ها و سایر ادوات داخلی در سطح بسیار بالاتری نسبت به‌رقبای کره‌ای قرار دارد. به‌عنوان مثال تمام داشبورد از متریال باکیفیت منعطف تشکیل شده است که این مساله یک امتیاز بزرگ محسوب می‌شود. همچنین در زمان قرارگیری در پشت فرمان راوفور، شاهد کابین بسیار آرام و فارغ از هرگونه صدای اضافی خواهید بود.

عایق‌بندی صدا و حرارت در این خودرو به‌حدی باکیفیت است که این موضوع نیز یکی دیگر از برتری‌های دردانه تویوتا نسبت به‌رقبای کره‌ای و هموطنان سرسخت خود است. تویوتا راوفور دارای آپشن‌های بسیاری برای بالا بردن سطح رفاه سرنشینانش است. از مهم‌ترین این امکانات رفاهی می‌توان به سیستم ترمز چهارچرخ‌دیسکی به‌همراه ABS، EBD، TCS، VSC، BA، ۶ ایربگ، صفحه‌نمایشگر ۷ اینچی لمسی با قابلیت پشتیبانی از سی‌دی، MP۳، سیستم صوتی مجهز به ۶ بلندگو، نویگشین، سیستم تشخیص صدا، ۱۱ بلندگو JBL به‌همراه ساب‌ووفر و آمپلی‌فایر، سیستم کنترل چهارچرخ‌محرک الکترونیکی، سیستم ورودن بدون کلید (کی‌لس)، استارت دکمه‌ای، سیستم نشانگر فشار باد تایر TPMS، سیستم تهویه‌مطبوع اتوماتیک و مجزا برای سرنشینان عقب، سانروف، روکش چرمی صندلی‌ها، گرمکن صندلی‌ها، سیستم اسمارت کی، سنسور دنده‌عقب و آینه میانی الکتروکرومیک اشاره کرد.

ناگفته نماند که تویوتا راوفور از نظر راحتی سرنشینان و برخورداری از فضایی جادار، جزو یکی از بهترین خودروهای وارداتی در بازار ایران است. فاصله محوری، طول، عرض و ارتفاع این خودرو به‌ترتیب ۲۶۶۰ میلی‌متر، ۴۶۶۱ میلی‌متر، ۱۸۴۶ میلی‌متر و ۱۶۷۵ میلی‌متر است. فضای بار این اس‌یووی کراس‌اوور کامپکت ۱۰۸۷ لیتر است که در کلاس خود، فضای بار جاداری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

بررسی پیشرانه دردانه تویوتا
۹۰ امتیاز از ۱۰۰

زیر کاپوت تویوتا راوفور ۲۰۱۸ یک موتور ۴ سیلندر خطی تنفس‌طبیعی ۲.۵ لیتری موسوم به ۲AR-FE جا خوش کرده است. این موتور که از خانواده ۲AR است، همانند پیشرانه‌های دیگر کمپانی تویوتا از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. در بخش فنی هر زمان که نام تویوتا به‌میان می‌آید، سریعا کیفیت و کم‌استهلاک بودن در ذهن جا می‌گیرد. این مساله در مورد راوفور نیز صادق است. این پیشرانه با توجه به‌طراحی سیستم تایمینگ متغیر دوبل هوشمند سوپاپ‌ها DVVT-i و با توجه به‌تغییراتی که در پروگرمینگ ECM انجام شده و تغییرات در بخش زمان هوشمند مدیریت جرقه‌زنی و تایمینگ متغیر سوپاپ‌ها می‌تواند حداکثر ۱۷۶ اسب‌بخار قدرت را در ۶هزار آرپی‌ام (دور در دقیقه) و ۲۳۵ نیوتون‌متر گشتاور را در ۴۱۰۰ آرپی‌ام به‌ارمغان آورد.

راوفور؛با کیفیتی زبان‌ زد در میان بلندقامتان

با در نظر گرفتن حجم ۲.۵ لیتری پیشرانه راوفور، این پیشرانه نسبتا توان و گشتاور بالایی تولید می‌کند. بر این اساس شاهد خرابی‌های کمی در موتور این خودرو هستیم. در صورت نگهداری صحیح و اصولی و توجه ویژه به‌سرویس‌های دوره‌ای و تعویض روغن‌موتور، موتور این دردانه تویوتا حداکثر تا ۲۰۰ هزار کیلومتر کم‌‎استهلاک است. البته اگر نگهداری صحیحی از خودرو انجام نشود و سرویس‌های دوره‌ای نیز به‌موقع انجام نشود، با توجه به این‌که محصولات کمپانی تویوتا در زمینه کیفیت سرآمد و زبان‌زد هستند، این پیشرانه حداکثر تا ۱۰۰ هزار کیلومتر کم‌استهلاک خواهد بود.

البته این نکته را فراموش نکنید که پیشرانه ۲.۵ لیتری تویوتا مانند رقبای کره‌ای خود به‌کیفیت روغن‌موتور حساسیت چندانی ندارد (البته همواره توصیه می‌شود پیش از سر رسید کارکرد روغن‌موتور، نسبت به‌تعویض آن اقدام کنید) و به‌دلیل طراحی مناسب سیستم خنک‌کاری و سیکل ترمودینامیکی موتور، پیشرانه راوفور نیز همانند سایر پیشرانه‌های کمپانی تویوتا تنش حرارتی بسیار پایینی دارد.

سیستم انتقال قدرت راوفور یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونیک است. این گیربکس با توجه به‌طراحی جدید و پروگرامینگ به‌روز TCU و هماهنگی میان گیربکس و موتور، بسیار دقیق بوده و عملکرد خوبی دارد. در این گیربکس تعویض دنده‌ها نرم، به‌موقع و فاقد کوبش یا تاخیر است.

با توجه به‌هماهنگی میان پیشرانه و گیربکس، در این خودرو شاهد شتاب به‌مراتب بهتری نسبت به‌رقبای کره‌ای این خودرو از جمله هیوندای سانتافه و کیا سورنتو هستیم. با در نظر گرفتن شرایط نگهداری صحیح و استفاده درست از خودرو، گیربکس ۶سرعته راوفور حداکثر تا ۱۵۰ هزار کیلومتر کم‌دردسر و بدون خرج خواهد بود. البته به‌دلیل استهلاک بالا در چرخ‌دنده‌های خورشیدی گیربکس (که در طراحی این سیستم انتقال قدرت یک ضعف محسوب می‌شود) پس از کارکرد ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار کیلومتر، تعویض دنده با زوزه انجام می‌شود که البته چندان آزاردهنده نخواهد بود.

از طرف دیگر طراحی آکومولاتورها و شیرهای دوگانه برقی ساعت گیربکس اتوماتیک سبب شده است عملکرد گیربکس در حالت کلی فوق‌العاده باشد. هرچند که تعویض دنده دقیق و سریع رقیب چینی راوفور یعنی ام‌جی‌ جی‌اس یک سر و گردن بالاتر از دردانه تویوتا قرار می‌گیرد. این نکته را در نظر داشته باشید که بسیاری بر این باورند که محصولات کمپانی تویوتا تا ۲۰ سال دچار خرابی نمی‌شوند؛ اما جالب است بدانید که فلسفه و خط‌مشی کمپانی تویوتا از سال ۲۰۱۰ میلادی به‌بعد، مصرفی کردن محصولات خود و حفظ کیفیت است.

به‌بیان دیگر نمی‌توان ضریب اطمینان درباره عدم خرابی محصولات تویوتا را تا ۲۰ سال در نظر گرفت؛ اما خودروهای تویوتا به‌لحاظ کیفیت چند سر و گردن نسبت به‌سایر کمپانی‌ها بالاتر هستند.

کیفیت سواری و هندلینگ قابل اعتماد
۸۵ امتیاز از ۱۰۰

سیستم تعلیق راوفور در جلو مک‌فرسون استارت و در عقب فورلینک است و با توجه به‌سایز تایرهای ۵۵/۲۳۵ با رینگ ۱۸ اینچی، سواری نرم و البته باکیفیتی در اختیار سرنشینان این خودرو قرار می‌گیرد. هرچند که سواری ام‌جی جی‌اس به‌عنوان رقیب سرسخت تویوتا راوفور بسیار لذت‌بخش است و هیوندای سانتافه ضعیف‌ترین سواری را نسبت به‌رقیب سرسخت ژاپنی خود یعنی راوفور دارد. جالب است بدانید که راوفور از جمله خودروهای کم‌خرج به‌لحاظ سیستم تعلیق است؛ زیرا کیفیت قطعات سیستم تعلیق درسطح بالایی قرار دارد و با توجه به‌سایز ۱۸ اینچی رینگ، کمترین میزان ارتعاش و ضربه به‌اتاق وارد می‌شود که این مساله سبب بهبود کیفیت سواری می‌شود.

از نظر هندلینگ و فرمان‌پذیری رافور خودرو بسیار مطمئنی است. سیستم فرمان برقی و توزیع وزن مناسب سبب شده است این خودرو در این زمینه نیز پرفورمنس بسیار عالی داشته باشد. سیستم تعلیق راوفور با در نظر گرفتن شرایط نگهداری صحیح حداکثر تا ۱۰۰ هزار کیلومتر کم‌استهلاک و کم‌خرج است.

کلام آخر؛ آیا راوفور ارزش خرید دارد؟
امتیاز نهایی خرید ۹۵ امتیاز از ۱۰۰

تویوتا راوفور را باید بهترین گزینه انتخابی در میان اس‌یووی کراس‌اوورهای کامپکت بازار ایران دانست. باتوجه به‌بررسی فنی کامل این خودرو و تامین قطعات آسان، می‌توان گفت این خودرو نسبت به‌کیا سورنتو، هیوندای سانتافه و ام‌جی جی‌اس گزینه مناسب‌تری برای خرید است. تویوتا راوفو مدل ۲۰۱۸ با کارکرد ۳۸ هزار کیلومتر در بازه قیمتی ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان قرار دارد و باتوجه به‌چنین قیمتی، شما یک خودرو ایمن، راحت، کم‌دردسر و باکیفیت را خریداری می‌کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =