بورس سبز

در دادوستدهای روز ‌چهارشنبه گروه خودرویی نمادهای این صنعت بورسی روندی صعودی را طی  کردند. این‌درحالی است که شاخص کل بورس منفی شد.

بر این اساس نمادهای ایران‌خودرو، زامیاد، گروه‌بهمن، ایران‌خودرودیزل، بهمن‌دیزل و پارس‌خودرو مثبت و نمادهای سایپا،‌ گسترش‌سرمایه‌گذاری‌ایران‌خودرو و کرمان‌خودرو منفی شدند. ازسوی‌دیگر روز چهارشنبه در گروه خودرویی طی ۱۸هزار نوبت معاملاتی ۵۸۹ میلیون سهم به ارزش ۲۰۴میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت که نسبت به روز سه شنبه با افت روبه‌رو شد. ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز چهارشنبه هم بالغ‌بر ۲۲۲هزار میلیارد تومان شد.

بورس بازهم منفی شد

روز ‌چهارشنبه و در جریان معاملات بازار سهام، شاخص‌کل بورس با افت ۳.۷۵۹ واحدی در محدوده ۲میلیون و ۸۴ هزار واحد قرار گرفت. اما شاخص‌کل ‌هم‌وزن با افزایش ۴.۸۶۸واحدی در محدوده ۶۷۳ هزار واحد ایستاد. در این بازار نیز ۱۰میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از ۷.۱هزار میلیارد تومان معامله شد. شاخص فرابورس نیز با رشد ۱۰۰واحدی در محدوده ۲۱هزار واحد قرار گرفت.

در فرابورس هم ۵.۵میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۱۲.۵هزار میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. این درحالی است که وزیر امور اقتصادی و دارایی اولویت اصلی دولت چهاردهم در بورس را بازگرداندن اعتماد مردم به این بازار اعلام کرد و گفت: بورس از نظر تامین مالی جریان سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران در جایگاه بسیار حساس و مهمی است و ما نمی‌توانیم از آن غفلت کنیم.

عبدالناصر همتی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه باید مرکز اعتماد مردم باشد، تصریح کرد: در شرایط فعلی و در غیاب بازارسرمایه، بار تامین مالی بر دوش بازار پول افتاده است که امیدوارم با سیاست‌های دولت (که راجع به آن در ستاد اقتصادی نیز بحث شده است)، بتوانیم جریان تامین مالی را به سمت بازار سرمایه گسیل کنیم.

همتی بخشی از چالش‌های بورس را ناشی‌از یکسری تصمیمات دولت خواند و گفت: سیاستگزاری‌ها، قیمت‌گذاری‌ها، دخالت‌های موردی، مساله نرخ ارز و اختلاف آن در بازار آزاد با نیمایی و ... ازجمله مسایل مهمی هستند که صنایع ما را دچار مشکل کرده و باعث شده است سود شرکت‌های بورسی تقریبا ۵۰درصد نسبت‌به دوره گذشته کاهش یابد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی ادامه داد: باید به کمک سایر اعضای دولت کاری کنیم این روند متوقف شود و شاهد افزایش سودآوری و بهره‌وری شرکت‌های بورسی باشیم. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز اعلام کرد: بازار سرمایه در دنیا دارای چالش‌های خاص خود است. در سال‌های اخیر شاهد افزایش ریسک‌های این بازار در ایران بوده‌ایم.

حجت‌اله صیدی توضیح داد: بخشی از این اتفاق ناشی‌از نبود قطعیت‌و عدم تعادل‌ در اقتصاد ایران و بخش دیگر آن نیز تحت‌تاثیر تحولات سیاسی، اجتماعی و بین‌المللی است. صیدی افزود: اقتصاد ایران به شدت نیازمند مثبت شدن نرخ رشد سرمایه است؛ رفع مشکلات بازار سرمایه و مسائل مربوط به آن، مقدمه تشکیل سرمایه را فراهم می‌کند.

رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این‌که تاکنون سهم بازار سرمایه در تشکیل سرمایه و تامین مالی از بازار پول کمتر بوده است، ادامه داد: امیدواریم بتوانیم با افزایش شفافیت، ارتقای کارآیی بازار، کاهش ریسک و صیانت از حقوق سهامداران به تشکیل سرمایه و کسب بازده مناسب از بازار سرمایه کمک کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =