بورس سبز

در دادوستدهای روز دوشنبه گروه خودرویی، نمادهای این صنعت بورسی روندی صعودی را طی کردند. این در حالی است که شاخص کل بورس نیز مثبت شد.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با عنوان «پایش بخش حقیقی اقتصاد در مرداد ماه سال ۱۴۰۳» نشان می‌دهد در مردادماه امسال شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت‌به ماه مشابه سال قبل کاهش ۴درصدی و شاخص فروش افزایش ۵.۳درصدی را تجربه کرده‌اند. همچنین نسبت‌به ماه قبل شاخص تولید کاهش ۸.۶درصدی و شاخص فروش افزایش ۵.۲ درصدی داشته‌ است.

بر این اساس، در مردادماه شاخص تولید رشته فعالیت خودرو و قطعات نسبت‌به ماه مشابه سال قبل کاهش ۱۳.۷درصدی و شاخص فروش افزایش ۱۹.۱ درصدی داشت. در مقابل نیز نسبت به ماه قبل شاخص تولید و فروش کاهش ۱۸.۶ و ۱۴.۴ درصدی را تجربه کرد. در عین حال، طی مردادماه امسال نرخ رشد ماهانه قیمت فعالیت‌های صنعتی بورسی افزایش ۰.۴درصدی داشته و رشد نقطه‌به‌نقطه با کاهش ۲واحد درصدی نسبت به ماه قبل، به ۲۴درصد رسیده است.

افزون براین، میانگین سالانه شاخص قیمت فعالیت‌های صنعتی بورسی در مردادماه سال ۱۴۰۳ نسبت‌به ماه قبل ۰.۵واحد درصد افزایش یافته و ۲۴.۶درصد افزایش را نشان می‌دهد. گزارش این مرکز حاکی از آن است، در مردادماه امسال شاخص فروش شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت‌به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۳.۵ درصدی و نسبت‌به ماه قبل با افزایش ۲.۵درصدی مواجه شده است.

در این ماه نسبت‌به ماه مشابه سال قبل، ۷ رشته فعالیت افزایش در شاخص فروش و ۸رشته فعالیت کاهش در شاخص فروش داشته‌اند.

برپایه این گزارش، در مردادماه امسال نرخ رشد ماهانه قیمت فعالیت‌های صنعتی بورسی افزایش ۰.۴ درصدی داشته و رشد نقطه‌به‌نقطه با کاهش ۲واحد نسبت‌به ماه قبل، به ۲۴درصد رسیده است. همچنین، میانگین سالانه شاخص قیمت فعالیت‌های صنعتی بورسی در مردادماه نسبت به ماه قبل ۰.۵ واحد درصد افزایش یافته و ۲۴.۶درصد افزایش را نشان می‌دهد. گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس بیانگر آن است طی سه‌ماهه منتهی به مردادماه رشد میانگین متحرک سه‌ماهه شاخص تولید کاهش ۸.۲درصدی و شاخص فروش آن کاهش ۰.۷درصدی داشته است.

خودرویی‌ها یک‌دست مثبت شدند

در دادوستدهای روز دوشنبه گروه خودرویی، نمادهای این صنعت بورسی روندی صعودی را طی کردند. این در حالی است که شاخص کل بورس نیز مثبت شد. نمادهای ایران‌خودرو، ایران‌خودرودیزل، سایپا، بهمن‌دیزل، گسترش‌سرمایه‌گذاری‌ایران‌خودرو، گروه‌بهمن، سایپادیزل، پارس‌خودرو،کرمان‌خودرو و زامیاد مثبت بودند. همچنین، روز دوشنبه در گروه خودرویی طی ۲۲ هزار نوبت معاملاتی، ۹۹۰میلیون سهم به ارزش ۲۷۰میلیارد تومان معامله شد که نسبت‌به روز یکشنبه با افزایش روبه‌رو بود. ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز دوشنبه بالغ‌بر ۲۲۷ هزار میلیارد تومان شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =