تاکسی‌ برقی

صبح روز دوشنبه (دوم مهرماه) تعدادی از رانندگان تاکسی‌برقی بار دیگر مقابل ساختمان شورای شهر تهران تجمع کرده و خواستار اعطای کمک بلاعوض به رانندگان براساس ماده۱۲ شدند.

مدیرعامل شرکت تاکسیرانی شهر تهران در مورد علل تجمع رانندگان تاکسی‌برقی بیان کرد رانندگان خواستار تحقق ماده۱۲ و متقاضی دریافت کمک از دولت هستند. وی با بیان اینکه به پشتوانه ماده ۱۲ دولت باید کمک بلاعوض به رانندگان تاکسی برقی داشته باشد، گفت: شهرداری تهران نیز در مکاتبات مختلف پیگیر تحقق ماده۱۲ برای رانندگان تاکسی برقی است و امیدواریم این مهم محقق شود چراکه خودروهای برقی در کاهش مصرف سوخت نقش موثری دارند. البته براساس ماده۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، دولت باید در راستای صرفه‌جویی در مصرف سوخت مبالغی به سازمان‌ها و نهادهای مربوطه پرداخت کند.

آغاز چالش‌ها با تحویل اولین گروه تاکسی‌های‌ برقی

سیدجعفر تشکری‌هاشمی در دویست و شصت و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران درخصوص تجمع رانندگان تاکسی‌های برقی مقابل شورا اظهار کرد: اینکه به سمت خودروهای برقی برویم و به نحو مطلوب به‌عنوان فناوری نو از آن استفاده کنیم، می‌تواند اتفاق خوبی باشد و کشور باید به تدریج به این سمت برود؛ چراکه سوخت‌های فسیلی با مشکل مواجه هستند و خودروهای برقی از لحاظ استهلاک نسبت‌به خودروهای دیگر وضعیت بهتری دارند.

وی افزود: این خودروها به دلیل نو بودن پیچیدگی‌ها و ابهاماتی دارند که با آن آشنا نیستیم و با تحویل اولین گروه تاکسی‌ها با چالش‌ها روبه‌رو شدیم. وقتی یک فناوری نو وارد می‌شود نباید با سرعت بالایی وارد این عرصه شویم بلکه باید با رفع ابهامات این فناوری را به نحو شایسته‌ای جایگزین کنیم.

تشکری‌هاشمی با بیان اینکه ۱۷۵دستگاه تاکسی تحویل داده شده است، تصریح کرد: قرار بود ۵۰درصد مبلغ خودرو به صورت وام بلاعوض از محل ماده۱۲ پرداخت شود و رانندگان تاکسی می‌گفتند این قول شهرداری است و شهردار و معاون مالی قول دادند مشکل حل شود پس اگر اینگونه باشد، نباید رانندگان نگرانی داشته باشند.

وی با تاکیدبر اینکه وزارت نفت این موضوع را نمی‌پذیرد و می‌گوید باید این خودروها پیمایش داشته باشند و بر اساس جی‌پی‌اس خودروها مبلغ پرداخت شود، اظهار کرد: هیچ‌کدام از زیرساخت‌ها برای پرداخت رقم ماده۱۲ وجود ندارد و ما با چالش روبه‌رو هستیم. در اصفهان هم اعلام شد دولت ۵۰۰میلیون تومان به‌عنوان کمک بلاعوض می‌پردازد اما این برای ما ابهام آمیز است که شهرداری اصفهان بتواند این رقم را پرداخت کند؛ به هر شکل باید موضوع تعیین تکلیف شود.

تشکری هاشمی با بیان اینکه سازمان نوسازی وزارت صمت موظف به این بوده هزینه اسقاط را پرداخت کند، گفت: وزارت صمت بیش‌از این رانندگان را در معذوریت قرار ندهد؛ رانندگان با کرایه‌های خرد باید این رقم را پرداخت کنند و توان مالی کافی را ندارند.

رانندگان در انتظار هستند که وزارت صمت این رقم را پرداخت کند. پیش از این قرار بود رقمی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت شود، اما امروز می‌شنویم قرار است رقم ۱۳۰میلیون تومانی پرداخت شود.

رانندگان توان پرداخت اقساط ۲۰میلیونی را ندارند

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه خودروسازی کرمان در مورد دریافت حق پارکینگ مباحثی را اعلام کرده بود که حل شد، گفت: با پیگیری سازمان تاکسیرانی، شارژرها برای استفاده خانگی در اختیار رانندگان قرار گرفته که پیش از این قرار بود رقمی از رانندگان دریافت شود که با پیگیری‌ها این رقم رایگان شد. وی با اشاره به عدم تناسب قیمت خودرو با اقساط، تصریح کرد: ماهانه ۲۰میلیون تومان برای پرداخت اقساط پیش‌بینی شده که رانندگان توان پرداخت ندارند و باید تدبیری برای آن اندیشیده شود.

تشکری‌هاشمی با بیان اینکه امروز هشت دستگاه، توانایی شارژ خودروهای برقی را دارند، تصریح کرد: رانندگان باید ساعت‌های طولانی در جایگاه‌ها متوقف شوند و از شهرداری تقاضا داریم این جایگاه‌ها را به تاکسی‌ها اختصاص داده و برای سایر خودروهای برقی وزارت نیرو باید خدمات ارائه دهد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه اولویت اصلی شارژ خودروهای برقی با تاکسی‌هاست، یادآور شد: برخی موضوعات نشان می‌دهد عجله‌ای برای سرعت بخشیدن به واردات خودروهای برقی داشتیم. وی ادامه داد: شهرداری در واگذاری تاکسی‌ها تدریجی عمل کند تا رانندگان را وارد چالش نکنیم و پس از رفع مشکلات فنی، اقدام به واگذاری آنها کنیم.

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه باید جلسات تخصصی در مورد تاکسی‌های برقی برگزار شود، اظهار کرد: سری جدید واردشده قرار است توسط وزارت صمت تحویل داده شود. در هر صورت باید مرور کنیم چه کاری باید انجام داد. امروز ۱۷۰تاکسی تحویل داده شده و چالش داریم و اگر بیش‌از این باشد، می‌خواهیم چه کنیم؟ اگر این مشکل حل نشود کسی از خرید تاکسی با این قیمت استقبال نخواهد کرد. وی افزود: اینکه با پرداخت ماهانه ۲۰میلیون تومان قسط، چه رقمی برای راننده می‌ماند که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =