باتری های StoreDot

درخواست برای باتری‌ EV ها به‌سرعت در حال رشد است و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ میزان تقاضا در این بخش ۱۴ برابر شود که دلیل آن نیز عمدتا ناشی از برقی‌سازی حمل‌ونقل است.

با توجه به‌ماهیت استراتژیک بخش باتری و وزن اقتصادی آن، ظهور یک پیشنهاد صنعتی فرانسوی و اروپایی برای قاره سبز اولویت دارد.فرانسه درحال خرید یک کارخانه بزرگ برای تولید باتری‌های الکتریکی است. این کارخانه که بین دوورین (Douvrin) و بیلی-برکلو (Billy-Berclau) واقع شده است، گامی تعیین‌کننده در استراتژی خودروسازی فرانسه با تمرکز بر خودروهای الکتریکی به‌شمار می‌رود.

با توجه به‌میزان تقاضای چند کشور اروپایی برای حمایت از صنعت باتری الکتریکی، آن‌ها تصمیم گرفته‌اند در کنار هم باشند. از جمله اقداماتی که قبلا در این زمینه صورت گرفته، افتتاح کارخانه Automotive Cells) ACC) در ۳۰ می ۲۰۲۳ در فرانسه است. ACC با سرمایه‌گذاری مشترک استالانتیس، توتال‌انرژیز و مرسدس‌بنز آغاز به‌کار کرد و نخستین کارخانه تولید باتری‌های لیتیومی برای خودروهای الکتریکی در فرانسه است.

این نیز بخشی از طرح صنعتی‌سازی مجدد فرانسه و البته یکی از اولویت‌های سیاست اقتصادی دولت است. حتی می‌توان گفت در مقیاس بزرگ‌تر، این تصمیم اتخاذ سیاست صنعتی یکسان برای قاره ‌اروپاست که بتواند با چین و ایالات‌متحده رقابت کند.

هدف، آشتی دادن حاکمیت اروپا و حاکمیت فرانسه در بخش میراث صنعتی و نوآوری برای آینده است. اما چنین پیشنهادی درواقع یک چالش سه‌گانه زیست‌محیطی، اقتصادی و صنعتی دارد: نخست چالش‌های زیست‌محیطی است؛ زیرا مطابق با مقررات اروپا و براساس توافق‌نامه پاریس در سال ۲۰۱۵ باید شاهد کاهش انتشار CO۲ تا سال ۲۰۵۰ باشیم.

دومین مورد چالش اقتصادی در صنعت‌خودرو است؛ زیرا باتری حدود ۳۵‌ درصد از ارزش افزوده یک وسیله‌نقلیه ‌الکتریکی را تشکیل می‌دهد. اما سومین چالش، موضوع حاکمیت صنعتی است؛ زیرا تا امروز نزدیک به ۷۰‌ درصد تولید جهانی باتری خودروهای الکتریکی در چین انجام می‌شود.

در سال ۲۰۱۸ فرانسه نخستین طرح را برای سرعت بخشیدن تولید باتری در این کشور ارائه داد و هدف آن تاسیس کارخانه‌های بزرگ در کوتاه‌مدت و سپس ارتقا و ایجاد رقابت‌پذیری این کارخانه‌ها، به‌ویژه در بخش‌های تحقیق و توسعه بود. اما در سال ۲۰۲۱ پاریس تصمیم گرفت برای دستیابی به‌اهداف خود تا سال ۲۰۳۰، استراتژی ملی را در پیش بگیرد. به‌همین ‌منظور کارخانه باتری ACC را تاسیس کرد تا به‌هدف تعیین‌شده خود تا سال ۲۰۳۰ یعنی تجهیز دو ‌میلیون دستگاه خودرو الکتریکی تولیدشده در فرانسه دست یابد.

استخراج، پالایش، فرآوری مواداولیه حیاتی، ساخت مواد و قطعات باتری، ماشین‌آلات نوآورانه و فرآیندهای تولید، جمع‌آوری، بازسازی و استفاده مجدد، بازیافت، ترکیب مجدد مواد، تثبیت ظرفیت و قرار گرفتن در نسل‌ بعدی باتری‌ها (جایگزین جدید باتری‌ لیتیوم‌-یون) از جمله اهداف مهم این برنامه هستند.

بنابراین می‌توان گفت چنین پروژه‌هایی در خدمت توسعه نسل‌های جدید باتری درآمده‌ و ضمن این‌که سبب کارآمدتر و ایمن‌تر شدن آن‌ها می‌شود، هزینه تولید انواع باتری‌ را نیز کاهش داده و عمر مفید آن‌ها را درمقایسه با مدل‌های موجود در بازار تا حد زیادی افزایش می‌دهد. درنهایت این پروژه اتحادیه‌اروپا را از نظر سرمایه‌گذاری سالانه با چین و ایالات‌متحده همتراز می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =