بازار خودرو

  با گذشت نزدیک به دو سال از تصویب مصوبه واردات خودرو به بازار کشور آن‌چنان که باید و شاید شاهد ورود خودروهای وارداتی و تردد آن‌ها در خیابان‌ها نیستیم. 

بعد از سال‌ها محدودیت کامل در بحث واردات خودروهای خارجی به‌بازار ایران در اسفندماه ۱۴۰۱ پیش‌ثبت‌نام خودروهای وارداتی توسط سامانه یکپارچه مختص این مدل خودروها انجام شد.

این اتفاق همزمان با رکوردشکنی قیمت انواع خودرو در بازار آزاد رقم خورد؛ به‌طوری که رشد قیمت دراین بخش بیشتر از هرزمانی غیر منطقی بود.

بر این اساس قیمت تیگو ۸ پرومکس به‌بیش از ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان رسیده بود. با خبر آزاد شدن واردات انواع خودرو و همچنین تغییر روش عرضه محصول خودروسازان داخلی از قرعه‌کشی به‌سامانه یکپارچه و همچنین خبردرمانی‌هایی مبنی بر آزاد شدن واردات خودرو دست‌دوم با حداکثر ۵ سال عمر، قیمت خودرو همان‌طور که همگی به‌خاطر داریم به‌صورت تاریخی کاهش یافت و درحقیقت در آن تاریخ بهتر از هر زمانی آثار مثبت واردات خودرو و رقابتی شدن بازار قابل مشاهده بود.

اما با گذشت نزدیک به دو سال از تصویب مصوبه واردات خودرو به‌بازار کشور آن‌چنان که باید و شاید شاهد ورود خودروهای وارداتی و تردد آن‌ها در خیابان‌ها نیستیم. تعداد خودروهای واردشده توسط برخی شرکت‌ها سه رقمی هم نشده و این درحالی است که انتظار می‌رفت شرکت‌ها از فرصت واردات استفاده بهتری کرده و حجم بیشتری خودرو را وارد کشور کنند.

البته به‌نظر می‌رسد شرکت‌هایی که خودرو کمتری وارد کشور کردند هنوز نتوانسته‌اند بخشی از مدل‌های خود را از گمرک کشور ترخیص کنند یا هنوز محموله‌هایشان به‌ایران نرسیده ‌است.

با در نظر داشتن همین روند انتظار می‌رود پایان سال تعداد بیشتری خودرو وارد کشور شود که در این صورت اثر واردات خودرو در بازار دم عید احساس شده و مصرف‌کنندگان با تنوعی از خودروها برای خرید روبه‌رو خواهند شد.

البته با توجه به‌قیمت و تعرفه واردات خودرو بیشتر مصرف‌کنندگان ایرانی از خرید مدل‌های وارداتی محروم شده‌اند. انتظار مصرف‌کنندگان و حتی فعالان بازار خودرو این است که با اصلاح تعرفه واردات خودرو قیمت تمام‌شده مدل‌های وارداتی معقول‌تر و در چارچوب توان خرید عموم شهروندان باشد.

همچنین اگر طبق تعرفه خودروهای وارداتی، مدل‌های وارداتی برقی که تعرفه نسبتا پایینی دارند در حجم و کیفیت مناسب وارد کشور شوند، می‌توانند اثرگذاری مستقیمی روی قیمت خودروهای اقتصادی (که گزینه خرید اکثریت جامعه هستند) داشته باشند.

خودروهای برقی قیمت تمام‌شده کمتری نسبت به‌مدل‌های بنزینی هم‌رده خود دارند و احتمال این‌که شرکت‌های واردکننده بخش قابل توجهی از سبد محصولات خود را با در نظر داشتن توان خرید مصرف‌کنندگان و ایجاد تنوع و رقابت به‌محصولات برقی اختصاص دهند، وجود دارد. اما از دیگر عواملی که می‌تواند بازار خودرو ایران را تا حد زیادی تحت‌تاثیر قرار دهد، مدل‌های وارداتی دست‌دوم هستند.

به‌رغم اینکه انتقاداتی به این طرح وجود دارد، اگر طرح واردات خودرو دست‌دوم به‌درستی اجرا شود، می‌تواند در کاهش قیمت خودرو تاثیر بسیاری داشته باشد. این طرح با این‌که مصوب شده اما همچنان خبری از واردات خودرو دست‌دوم به‌کشور نیست.

البته به‌تازگی سخنگوی دولت ضمن حمایت از تولید داخل گفت: «نباید فراموش کنیم که این حق مردم ایران است که درصورت تمایل خودرو غیر داخلی سوار شوند.»

وی در ادامه افزود: «هرچند درباره خودروهای کارکرده بحث زیاد است که آیا با شأن مردم ایران همخوانی دارد یا خیر؟ پاسخ این است که مطالبه این موضوع وجود دارد که خودروهای سه تا چهار سال کارکرده وارد شود و دولت درحال برطرف کردن موانع است؛ بنابراین قانون واردات خودرو کارکرده وجود دارد؛ اما موضوع حفظ شأن مردم ایران هم مطرح است.»

کاهش قیمت ۵۰ میلیون‌ تومانی هوندا وزل (۲۰۲۳)

روز گذشته در بازار خودروهای داخلی شاهد افت بهای یک تا ۵ میلیون‌تومانی برخی خودروها بودیم. جایی که دنا پلاس توربو ۶ دنده (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۹۲۰ میلیون‌تومان، تارا اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۹۱۰ میلیون‌تومان، شاهین (بدون سانروف) (۱۴۰۳) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۶۸۸ میلیون‌تومان، کوییک اتومات (سفید مشکی) (۱۴۰۳) با ۳ میلیون‌تومان کاهش ۵۵۸ میلیون‌تومان، سورن پلاس فول (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۳ میلیون‌تومان کاهش ۷۲۸ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ پانوراما (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۲ میلیون‌تومان کاهش ۷۷۶ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای مونتاژی شاهد افت بهای ۵ تا ۱۲۰ میلیون‌تومان بودیم. جایی که قیمت فیدلیتی پرستیژ ۷ نفره (۱۴۰۳) با ۱۲۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۳۹۵ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرستیژ ۵ نفره (۱۴۰۳) با ۴۵ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۳۷۵ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرومکس هیبرید (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۶۸۵ میلیون‌تومان، اسکای‌ول ET۵ نبکا (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۶۱۰ میلیون‌تومان و اکستریم VX (۲۰۲۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ ‌میلیارد و ۴۲۰ میلیون‌تومان رسید.

از طرفی در گروه خودروهای وارداتی شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که نیسان سیلفی E-Power پلاس (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان، هوندا وزل (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان، هونگچی EQM۵ (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان و جی‌ای‌سی امپو (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =