بورس

در یکی از بندهای لایحه پیشنهادی بودجه۱۴۰۴ با اشاره به فرآیند واردات خودرو در سال آینده اعلام شده است: متقاضیان واردات خودرو مجازند نسبت‌به بهره‌برداری از بازار سرمایه برای عرضه خودروهای وارداتی در کشور با رعایت مقررات بازار سرمایه اقدام کنند.

در همین رابطه نیز محمدصادق مفتح قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با اشاره به مفاد لایحه بودجه ۱۴۰۴ اعلام کرد: بازار سرمایه علاوه‌بر ایجاد شفافیت و عدالت در توزیع، باعث جلوگیری از رخ دادن فسادهای احتمالی در بازار محصولات مختلف می‌شود.

وی ضمن بیان این موضوع که شرایط فعلی بازار خودرو تا حدودی نسبت‌به گذشته تغییر کرده و حتی برخی قیمت‌ها در مسیر نزول قرار گرفته و امکان سفته‌بازی در صنعت خودرو کاهش پیدا کرده است، درباره برنامه‌های وزارت صمت برای عرضه دوباره خودرو در بورس کالا، توضیح داد: همواره نگاه من به عرضه محصولات در بورس کالا مثبت بوده است. باتوجه به وضعیت حاکم بر بازار خودرو، عرضه مجدد محصولات خودروسازان در بورس کالا و انجام معاملات خودرو از طریق بازار سرمایه، قابل طرح و بررسی دوباره از جوانب مختلف است.

مفتح ادامه داد: باتوجه به موافقت‌های قبلی که درخصوص عرضه خودرو در بورس کالا صورت گرفته، در یک نگاه کلی و با توجه به تجربه این عرضه‌ها در بورس و منافعی که برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان وجود داشته، اقدام مناسبی به نظر می‌رسد اما همان طور که گفته شد این موضوع باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

وی افزود: تلاش وزارت صمت این است که قیمت‌ها منصفانه باشند و بهترین تصمیم برای جلوگیری از رانت و سفته‌بازی در این بازار اتخاذ شود. واقعیت این است که سازوکار بورس کالا، هرگونه فساد احتمالی را از بین می‌برد و علاوه‌بر ایجاد فضای رقابتی در معامله به انجام دادوستد شفاف کمک می‌کند، از این رو ایجاد یک عدالت نسبی برای خریدار و تولیدکننده مدنظر وزارت صمت است.

در چنین شرایطی می‌توان گفت با چراغ سبر وزارت صمت به عنوان متولی صنعت خودرو در کشور و تبدیل شدن عرضه خودرو در بورس کالا به قانون در بودجه سال آینده، احتمال تحقق این موضوع با افزایش بسیار زیادی روبه‌رو خواهد بود. حال باید دید در عمل چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =