بورس

وزیر اقتصاد در شرایطی بر عرضه خودرو بورسی تاکید دارد که به‌گفته وی، سیاستگزار صنعت مخالف این شیوه فروش خودرو است. با این حال شورای‌رقابت را نیز باید در دسته مخالفان خودرو بورسی قرار داد.

با اعلام وزیر امور اقتصادی و دارایی، قرار است این وزارتخانه مذاکراتی را با وزارت صمت برای بازگشت خودرو به‌بورس‌کالا انجام دهد؛ موضوعی که پس از حدود دوسال تعلیق، می‌تواند زمینه‌ساز عرضه دوباره خودرو در بستر بورس شود. آن‌طور که عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی عنوان کرده، اختلاف‌نظرهایی بین نهادهای مختلف بر سر عرضه خودرو در بورس‌ کالا وجود دارد.

شورای‌عالی بورس بر این باور است که عرضه خودرو در بورس ‌کالا می‌تواند به‌شفافیت و بهبود عملکرد بازار کمک کند. همتی اما این را نیز گفته که برخی مقام‌های دولتی، از جمله وزیر صنعت، معدن و تجارت با این موضوع مخالفت کرده‌اند.

وی درنهایت تاکید کرده که مقرر شده است مذاکرات جدی در مورد عرضه خودرو در بورس‌کالا بین وزرای اقتصاد و صنعت انجام شود. جرقه بازگشت خودرو به بورس‌کالا در دولت چهاردهم را حجت‌الله صیدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار زد. وی اواسط هفته گذشته اعلام کرد سازمان تحت مدیریت وی، عرضه خودروهای داخلی و وارداتی در بورس‌کالا را به‌شکل جدی پیگیری خواهد کرد.

به‌اعتقاد صیدی، عرضه خودرو در بورس ‌کالا می‌تواند به‌شفافیت بازار خودرو کمک کند. به‌فاصله کوتاهی پس از صحبت‌های صیدی، سخنگوی شورای‌رقابت گفت عرضه خودرو در بورس کالا مغایر با دستورالعمل این شوراست.

سپهر دادجوی توکلی اعلام کرد: «از نظر شورای‌رقابت، بازار خودرو همچنان انحصاری است؛ بنابراین مصوبه ۵۴۳ این شورا که یکی از معانی آن، ممنوعیت عرضه خودرو در بورس‌ کالاست، لازم‌الاجراست.»

حالا با توجه به اظهارات وزیر اقتصاد، عرضه خودرو در بورس‌ کالا مخالف دیگری به‌نام وزیر صمت نیز دارد. بنابراین شورای‌عالی بورس برای بازگرداندن خودرو به‌بورس‌ کالا باید ابتدا نظر مثبت شورای‌رقابت را جلب کند و سپس موافقت وزیر صمت را نیز بگیرد.

نخستین‌بار در سال ۱۴۰۱ عرضه نسبتا گسترده اما کم‌حجم خودرو در بورس رسمیت یافت و با وجود رضایت نسبی تولیدکننده و مصرف‌کننده از این مدل، به‌دستور شورای‌رقابت متوقف شد. این شورا در دی‌ماه ۱۴۰۱ دستورالعمل تنظیم بازار خودرو سواری را ابلاغ کرد که طبق آن، عرضه خودرو به‌سامانه یکپارچه محدود شد. بنابراین خودروسازان دیگر امکان عرضه محصولات سواری خود به‌بورس ‌کالا را نداشتند. در این مدت، همواره زمزمه بازگشت خودرو به‌بورس‌ کالا مطرح بوده؛ بااین ‌حال سیاستگزار مجوز این کار را به خودروسازان نداده است.

با توجه به‌نظر مثبت سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر عرضه خودرو در بورس‌ کالا و مخالفت شورای‌رقابت با این مساله، حال این پرسش مطرح است که برنده این تقابل کیست؟

درواقع، قوانین جاری حق را به‌کدام نهاد می‌دهد؟ برخی کارشناسان بر این باورند که از لحاظ قانونی، امکان عرضه خودرو در بورس ‌کالا وجود دارد؛ زیرا این موضوع قبلا مصوب و اجرا شده است.

درواقع عرضه خودرو در بورس ‌کالا با نظر مساعد خاندوزی، وزیر اقتصاد دولت سیزدهم، فاطمی‌امین وزیر صمت دولت سیزدهم و عشقی رئیس سازمان بورس در آن دولت مصوب شده و نیازی به‌مصوبه جدید نیست. آن‌ها معتقدند خودروسازان از لحاظ قانونی پس از مصوبه ۵۴۳ شورای‌رقابت می‌توانستند محصولات‌شان را همچنان در بورس ‌کالا عرضه کنند، با این حال مدیران خودروسازی این ریسک را نکردند و عرضه خودرو در بورس‌ کالا متوقف شد.

به‌باور این دسته از کارشناسان، خصوصی‌ها نیز ریسک نکردند و عرضه محصولات سواری آن‌ها هم در بورس‌کالا ادامه نیافت. نوسان قیمت در بازار خودروهای داخلی و وارداتی

روز گذشته در بازار خودروهای داخلی شاهد افت بهای ۲ تا ۱۰ میلیون‌تومانی و رشد قیمت یک تا ۸ میلیون‌تومانی بودند. جایی که پژو ۲۰۶ پانوراما (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۶۳۰ میلیون‌تومان، رانا پلاس پانوراما (۸۵ گانه) (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۶۶۳ میلیون‌تومان و تارا اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۹۰۲ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

از طرفی قیمت تارا ۵ دنده (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۸ میلیون‌تومان افزایش به ۷۷۲ میلیون‌تومان، پژو پارس TU۵ (دریچه‌برقی) (۱۴۰۳) با ۸ میلیون‌تومان افزایش به ۹۰۸ میلیون‌تومان، شاهین (سانروف و ESP) (۱۴۰۳) با ۶ میلیون‌تومان افزایش به ۷۳۷ میلیون‌تومان و دنا پلاس توربو ۶ دنده (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان افزایش به ۹۲۲ میلیون‌تومان رسید.

همچنین درمیان خودروهای مونتاژی شاهد کاهش و افزایش بهای ۵ تا ۱۵ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که کی‌ام‌سی T۸ (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۶۲۵ میلیون‌تومان و فیدلیتی پرستیژ ۷ نفره (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ ‌میلیارد و ۳۷۰ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند. از طرفی لاماری ایما (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۸۵۵ میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش ۲ ‌میلیارد و ۲۲۰ میلیون‌تومان و جک S۳ (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۱۱۵ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

از طرفی در گروه خودروهای وارداتی شاهد کاهش و افزایش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت کیا K۵ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان رسید. همچنین سوزوکی سیاز (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان و هوندا وزل (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =