جریمه

از ۲۳تیرماه و بر اساس ابلاغ سرپرست وقت ریاست‌جمهوری، مبالغ جریمه‌های راهنمایی و رانندگی که از سال 1396 تغییر نکرده بود، افزایش پیدا کرد و از این تاریخ به بعد جریمه تخلفات رانندگی با نرخ‌های جدید اعمال می‌شود. اقدامی که هدف از آن کاهش تصادفات و خسارات جانی ناشی از آن و نیز افزایش نظم ترافیک عنوان شده است.

در ادامه قصد داریم شما را با برخی عناوین جرایم رانندگی مرتبط با خودروهای سنگین و وسایل حمل‌ونقل عمومی و مبالغ جدید جریمه آنها آشنا کنیم.

جریمه‌های مرتبط با خودروهای سنگین

حمل‌ونقل جاده‌ای مواد خطرناک یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین جنبه‌های حمل‌ونقل مواد در جهان است که در صورت عدم رعایت مقرارت و بی‌احتیاطی می‌توانند به سلامت انسان‌ و محیط آسیب برساند. در جدول جریمه‌های رانندگی با توجه به حساسیت و اهمیت این تخلف، مبلغ جریمه آن در معابر شهری و روستایی نیز متفاوت است. مبلغ تخلف «عدم رعایت مقررات ایمنی حمل‌ونقل جاده‌ای مواد خطرناک»، در کلانشهرها مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری- صنعتی ۶۰۰ هزار تومان است.

این تخلف در سایر شهرها ۴۵۰هزار تومان و در روستاها ۳۵۰ هزار تومان جریمه دارد. همچنین تخلف «عدم رعایت مسیرهای تعیین‌شده توسط رانندگان وسایل نقلیه ترانزیت» در کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری - صنعتی، سایر شهرها و روستاها ۳۵۰ هزارتومان جریمه دارد. جریمه تخلف «همراه نداشتن برگ توزین در وسایل نقلیه حمل بار» در کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری- صنعتی و سایر شهرها ۶۰ هزار تومان است.

در روستاها جریمه این تخلف، ۳۰هزار تومان است. از طرفی «مغایرت مشخصات مسافر یا محموله با صورت وضعیت یا بارنامه صادرشده یا استفاده مکرر از یک بارنامه یا صورت وضعیت»، تخلفی است که مشمول خودروهای حمل بار شده و ۵۰۰ هزار تومان جریمه را برای راننده متخلف درپی خواهد داشت.

علاوه‌بر آن در صورتی که بار حمل‌شده قاچاق یا غیرقانونی باشد، موضوع مشمول رسیدگی قضایی نیز خواهد شد. در برخی ایام سال مانند چهارشنبه آخر سال شاهد هستیم عده‌ای سودجو برای کسب درآمد از این جشن باستانی، اقدام به تولید و توزیع موادمحترقه می‌کنند.

این افراد باید بدانند علاوه‌بر جرمی که مرتکب شده‌اند، جابه‌جایی این مواد نیز تخلف بوده و مشمول جریمه است.

بر همین اساس، تخلف «حمل مواد محترقه با وسایل‌نقلیه غیرمجاز»، ۱۵۰هزار تومان جریمه درپی خواهد داشت. البته این تخلف صرفا محدود به ایام چهارشنبه سوری نیست و در تمام روزهای سال، در صورت مشاهده یا اطلاع ماموران پلیس راهور مورد اعمال قانون قرار خواهد گرفت.

«حمل کود، زباله، نخاله و مصالح ساختمانی و امثال آن بدون حفاظ و پوشش لازم» نیز جزو تخلفاتی هستند که در کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین‌شهری، مناطق آزاد تجاری-صنعتی ۱۲۰هزار تومان جریمه دارند. همچنین این تخلف در سایر شهرها ۹۰هزار تومان و در روستاها ۵۰هزار تومان جریمه دارد.

یکی دیگر از موادی که می‌تواند ایمنی حرکت خودروها را به مخاطره بیندازد، حمل ناایمن و غیرمتعارف بار است که برای آن چندین کد جریمه در نظر گرفته شده، یکی از این کدهای جریمه مربوط به حمل تیرآهن و ورق‌های فلزی و نظایر آن است و در صورتی که مقررات ایمنی در خصوص حمل آنها رعایت نشود، می‌تواند موجب وقوع حوادث جبران‌ناپذیری شود. بر همین اساس نیز تخلف «حمل تیرآهن، ورق‌های فلزی و امثال آن بدون رعایت شرایط ایمنی و مقررات مربوط» در کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری - صنعتی، ۳۰۰هزار تومان جریمه دارد. مبلغ جریمه برای همین تخلف در سایر شهرها ۲۰۰هزار تومان و در روستاها نیز ۱۵۰هزار تومان در نظر گرفته شود.

جرایم تخلفات وسایل حمل‌ونقل عمومی

سوارکردن سرنشین اضافه در وسایل حمل‌ونقل عمومی در جاده‌ها نیز ازجمله تخلفاتی است که در بسیاری تصادفات رانندگی سبب افزایش شمار قربانیان و مصدومان شده و در مواردی همین موضوع به دلیل از بین رفتن تمرکز راننده موجب وقوع تصادفات رانندگی شده است.

در همین راستا نیز برابر قانون، «سوارکردن سرنشین اضافی به ازای هر نفر در وسایل نقلیه عمومی حمل مسافر در جاده‌های بین‌شهری و راه‌های روستایی» در کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری - صنعتی ۹۰هزار تومان جریمه دارد. در سایر شهرها مبلغ جریمه درنظر گرفته‌شده برای این تخلف ۶۰هزار تومان و در روستاها نیز مبلغ آن ۳۰هزار تومان است. مبلغ این جریمه علاوه‌بر اتوبوس‌ها، شامل تاکسی‌ها، مینی‌بوس‌ها و ون‌های بین‌شهری نیز می‌شود.

رقم جریمه درنظر گرفته‌شده برای سوار کردن سرنشین اضافه به ازای هر نفر در وسایل نقلیه عمومی حمل مسافر در داخل شهر و حومه متفاوت بوده و برابر مقررات، رقم آن در کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری - صنعتی ۵۰ هزار تومان و در سایر شهرها، ۳۰هزار تومان است.

در میان جرایم رانندگی مرتبط با وسایل حمل‌ونقل عمومی، «خاموش بودن چراغ داخل وسایل نقلیه عمومی مسافربری در شب» نیز جزو تخلفاتی است که ارتکاب آن در کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین‌شهری و مناطق آزاد تجاری - صنعتی و سایر شهرها ۶۰هزار تومان جریمه دارد. در روستاها نیز جریمه این تخلف ۳۰هزار تومان در نظر گرفته شده است. این کد جریمه به معنای روشن بودن کامل داخل وسایل نقلیه عمومی مسافربری نیست، اما داخل این وسایل نقلیه باید به‌گونه‌ای روشن باشد که امکان تردد مسافران و همچنین رؤیت چهره افراد داخل وسیله نقلیه عمومی از خارج وسیله نقلیه وجود داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =