واردات خودروهای کارکرده

لایحه خودروهای کارکرده خرداد سال گذشته در مجلس تصویب شد و بعد از آن مورد تایید شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت.

اما از همان ابتدای کار، این طرح مخالفان جدی داشت که مهم‌ترین آن‌ها بانک‌مرکزی بود؛ با این وجود در روزهای پایانی دولت سیزدهم آیین‌نامه آن ابلاغ و اجرای آن به‌نوعی به‌گردن دولت چهاردهم افتاد.

براساس این طرح هر شخص حقیقی می‌تواند یک خودرو کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال از سایر کشورها وارد ایران کند. چندی پیش محمد اتابک، وزیر صمت در جدیدترین اظهار نظر خودرویی خود اعلام کرده که آیین‌نامه اجرایی واردات خودروهای کارکرده به‌دلیل طرح برخی مباحث از سوی سازمان ملی استاندارد، گمرک و بانک‌مرکزی با اشکالاتی روبه‌رو است و باید اصلاح شود.

آن‌طور که وزیر صمت می‌گوید مشکلاتی در بخشنامه واردات خودروهای دست‌دوم وجود دارد که می‌تواند برای کشور هزینه‌ساز باشد. البته اظهار نظر درخصوص واردات خودروهای کارکرده تنها به‌وزیر جدید صمت ختم نشده و به‌تازگی نیز فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت هم اظهارنظری در این رابطه داشته است. سخنگوی دولت ضمن این‌که اصل را بر حمایت از تولیدات داخلی دانسته، با این حال استفاده از خودرو خارجی را حق مردم عنوان کرده و درعین حال تاکید کرده که بحث درمورد خودروهای کارکرده زیاد است و این‌که با شأن مردم همخوانی دارد یا نه مطالبه‌ای است که باید مد نظر قرار گیرد؛ اما دولت درحال برطرف کردن موانع قانون واردات خودروهای کارکرده است.

به‌هر حال واردات خودروهای دست‌دوم بعد از ورود محصولات صفرکیلومتر خارجی و براساس قانون ساماندهی صنعت‌خودرو مورد توجه قرار گرفت؛ طرحی که نمایندگان مجلس در زمان تصویب قانون ساماندهی صنعت‌خودرو به‌دنبال آن بودند تا از مسیر واردات خودروهای صفرکیلومتر و همچنین دست‌دوم، زمینه را برای ایجاد رقابت و همچنین مدیریت بازار خودرو فراهم کنند. با این حال هنوز این قانون وارد فاز اجرا نشده و هیچ خودرو سواری دست‌دومی در پروسه ثبت‌سفارش و واردات قرار نگرفته است. البته چند روزی است مجلس شورای‌اسلامی با جدیت پیگیر عدم‌ اجرای کامل قانون سامان‌دهی بازار خودرو به‌ویژه در بخش واردات کارکرده‌ها شده است.

به‌اعتقاد کارشناسان با توجه به‌طرح اشکال وزیر صمت جدید به آیین‌نامه کارکرده‌ها و از سویی ایرادات بانک‌مرکزی، سازمان ملی استاندارد و گمرک به آیین‌نامه واردات دست‌دوم‌ها، به‌نظر می‌رسد دغدغه مشخص در این مصوبه به‌بحث تامین ارز برای واردات خودروهای کارکرده خارجی، بحث تعیین استانداردها برای ورود محصولات دست‌دوم خارجی به‌بازار خودرو و مطابقت خودروهای کارکرده خارجی با استانداردهای ۸۵ گانه ابلاغی سازمان ملی استاندارد برای خودروهای داخلی و وارداتی و همچنین تعرفه واردات دست‌دوم‌ها مربوط می‌شود.

نخستین واکنش‌ها به‌اجرا نشدن این قانون از سوی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای‌اسلامی بود که از پیگیری این کمیسیون بابت اجرایی نشدن کامل قانون سامان‌دهی خبر داد و پس از آن هم مرکز پژوهش‌های مجلس شورای‌اسلامی در گزارشی به اثربخشی قانون سامان‌دهی خودرو و این‌که کارکرد آن تا به‌امروز به‌خصوص در بخش الزام واردات خودروهای نو و کارکرده کمتر از ۴۰ ‌درصد بوده است، اشاره کرد.

در هفته گذشته نیز عضو دیگر کمیسیون صنایع و معادن مجلس از بررسی موانع واردات خودروهای کارکرده در این کمیسیون خبر داد و با بیان این‌که منشأ ارز واردات خودروهای دست‌دوم مشخص نیست، گفت دست‌اندرکاران و واردکنندگان خودرو به‌کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌آیند تا با همکاری آن‌ها موانع بر سر اجرای این طرح برداشته شود. حسنعلی محمدی با بیان این‌که واردات خودرو دست‌دوم با معضلاتی روبه‌رو است، تاکید کرده خودروهای دست‌دوم وارداتی نباید تصادفی باشند؛ ضمن این‌که ارائه خدمات پس از فروش برای این خودروها نیز الزامی است.

کاهش قیمت ۵۰ میلیون‌تومانی هیوندای توسان (۲۰۲۳)

روز گذشته در بازار خودروهای داخلی شاهد افت بهای یک تا ۱۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۹۶۷ میلیون‌تومان، کوییک GXL-R (سفید مشکی) (۸۵گانه) (۱۴۰۳) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۴۳۶ میلیون‌تومان، شاهین اتومات (۱۴۰۳) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۸۲۱ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۸۹۷ میلیون‌تومان، سورن پلاس فول (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۷۳۲ میلیون‌تومان، کوییک اتومات (سفید مشکی) (۱۴۰۳) با ۳ میلیون‌تومان کاهش ۵۵۷ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ موتور TU۳ (۸۵گانه) (۱۴۰۳) با ۲ میلیون‌تومان کاهش ۶۴۴ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای مونتاژی شاهد افت بهای ۵ تا ۴۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت فیدلیتی پرستیژ ۷ نفره (۱۴۰۳) با ۴۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۴۵۵ میلیون‌تومان، اکستریم VX (۲۰۲۳) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ ‌میلیارد و ۳۷۰ میلیون‌تومان، اسکای‌ول ET۵ نبکا (۱۴۰۳) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان، ام‌وی‌ام X۵۵ پرو (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۴۴۰ میلیون‌تومان و کی‌ام‌سی X۵ (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۶۱۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای وارداتی شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای توسان (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان، کیا K۵ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ ‌میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان و ونوسیا وی آنلاین (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =