صنعت خودروسازی چین

مدتی است که صنعت‌خودرو درگیر یک جنگ ناخواسته با ویروس کرونا شده است. کارخانه‌های خودروسازی که برای هفته‌های متوالی در سکوت و خاموشی به‌سر می‌بردند حالا رفته رفته برای تولید مجدد خود را آماده می‌کنند.

به گزارش «اخبار خودرو​»، مدتی است که صنعت‌خودرو درگیر یک جنگ ناخواسته با ویروس کرونا شده است. کارخانه‌های خودروسازی که برای هفته‌های متوالی در سکوت و خاموشی به‌سر می‌بردند حالا رفته رفته برای تولید مجدد خود را آماده می‌کنند. شهروندان اروپایی و آمریکای شمالی نیز به‌تدریج از تعطیلات اجباری و قرنطینه خارج می‌شوند تا به‌روند زندگی بازگردند. اما سوال اصلی این است که با فرض بازگشت خودروسازان به‌روند قبلی خود، خریداران از چه‌زمانی برای خرید آمادگی پیدا خواهند کرد؟ 

  آسیب‌های بلندمدت
برخلاف بحران مالی سال 2008 که برآمده از یک بحران بزرگ‌تر در نظام بانکی غرب بود و منجر به‌ورشکستگی‌های بزرگ و غافلگیرکننده و همچنین بروز تردید درخصوص آینده اقتصادی شد، این بار افت بازار به‌رکودی تقریبا صددرصدی انجامید؛ هرچند کسی درباره دلیل آن شک و شبهه‌ای نداشت. اما بحران اخیر هیچ‌ربطی به‌شرایط موجود اقتصاد جهانی ندارد و تقریبا داوطلبانه و با هدف مبارزه با ویروس کرونا پدید آمده است. درابتدا بسیاری تصور می‌کردند که بهبود وضعیت و بازگشت به‌شرایط پیشین سریع و بی‌وقفه ادامه خواهد داشت. 
اما حالا مشخص شده که ممکن است تعطیلات گسترده آسیبی بلندمدت را به‌میزان تقاضا وارد کرده باشد؛ زیرا بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک حاشیه‌ای که ستون فقرات اقتصادی بسیاری از کشورهای غربی را تشکیل می‌دهند حتی نمی‌توانند از پس هزینه‌های قرنطینه کوتاه‌مدت برآیند. همچنین کسانی که در این دوره از کار بیکار نشدند نیز ممکن است با داشتن نگرانی‌هایی درباره آینده خود موقتا از خرید خودروهای سواری و شاسی‌بلند دست بکشند. شکی نیست که اگر شما خودرویی 3 یا 4 ساله داشته باشید، به‌راحتی می‌توانید بدون هیچ‌مشکلی یک یا دو سال دیگر نیز سوار آن شوید. اما اگر کسب‌وکارهای کوچک تحت‌تاثیر سقوط ناگهانی درتقاضا درمعرض خطر و آسیب قرار بگیرند، خودروسازان بزرگ نیز در برابر شرایط ایمن نخواهند بود؛ 
زیرا نقدینگی این  شرکت‌ها به‌سطحی پایین رسیده و اندوخته‌هایشان نیز به‌سرعت درحال کاهش یافتن است. تاکنون آژانس‌های رتبه‌سنجی میزان بدهی‌ها، به‌وضعیت متزلزل جگوار-لندروور، دایملر و رنو اشاره کرده‌اند. 
   هجوم پرسش‌ها
درحال‌حاضر پرسش‌های بی‌پاسخ زیادی درباره آینده صنعت‌خودرو وجود دارد که ذهن مدیران این صنعت را به‌خود مشغول کرده‌ است. آیا تصمیم‌گیری‌ها درباره‌ دورکاری تغییرات بلندمدتی را درنوع عادات حمل‌ونقلی مردم و کاهش شدید تقاضای خرید خودرو پدید خواهد آورد؟ آیا ترس از ابتلا به‌ویروس‌ها در وسایل نقلیه عمومی به‌افزایش تقاضا برای خرید خودروهای شخصی با فضای داخلی شخصی و تهویه‌مطبوع مورد اعتماد منجر خواهد شد؟ آیا بهبود کیفیت هوا که به‌خاطر کاهش تردد خودروها درمسیرهای مختلف رخ داد، به‌افزایش تقاضا برای خودروهای الکتریکی منجر خواهد شد؟ آیا افت شدید ارزش نفت و درنتیجه کاهش قیمت سوخت به‌افزایش تقاضا برای خرید خودروهای درون‌سوز که در این دوران بحران اقتصادی بسیار ارزان‌تر از همتایان برقی خود هستند، خواهد انجامید؟ و اینکه آیا خرید آنلاین خودرو جایگزین شیوه‌های سنتی خرید (حضور در نمایندگی‌های فروش و رانندگی آزمایشی با خودروها) خواهد شد؟ 

 پیش‌بینی‌های تردیدآمیز
در ماه‌های اخیر تحلیل‌گران و موسسه‌های مشاوره شدیدا درتلاش بوده‌اند تا میزان آسیب کوتاه‌مدت بحران کنونی را بر فروش در بازار خودرو پیش‌بینی‌ کنند. موسسه «اس‌اندپی‌گلوبال‌ریتینگز» یکی از آخرین موسساتی است که تحلیل خود را درباره میزان فروش خودروهای سواری و مدل‌های شاسی‌بلند منتشر کرده و مدعی شده که بازار خودرو دراروپا کاهش فروشی بین 15 تا 20 درصد را تجربه خواهد کرد. وضعیت بازار آمریکا نیز براساس پیش‌بینی‌های جدید این موسسه، بدتر از بررسی‌های قبلی خواهد بود و میزان فروش دراین بازار با 25 درصد افت، به‌رقم 7/12 میلیون‌دستگاه خواهد رسید. این درحالی‌است که «اس‌اندپی» پیش‌تر افت 15 تا 20 درصدی را برای آمریکا پیش‌بینی کرده بود. موسسه «اس‌اندپی» درگزارشی اعلام کرد: «این مساله پیش‌بینی ما را درخصوص فروش جهانی خودروهای سبک به‌رقم 75 میلیون‌دستگاه درسال 2020 و افت 17 درصدی نسبت به‌سال گذشته می‌رساند و برای سال 2021 افزایش 10 درصد فروش جهانی خودرو پیش‌بینی می‌شود. ایالات‌متحده سال آینده با رشد 19 درصدی و اروپا با رشد 15 درصدی خود را به‌وضعیت پیشا کرونا نزدیک خواهند کرد.» با توجه به‌پرسش‌هایی که همچنان بی‌پاسخ مانده و جوابشان را گذشت زمان مشخص خواهد کرد، هنوز نمی‌توان نسبت به‌آینده صنعت‌خودرو و بازار جهانی آن اطمینان چندانی حاصل کرد. همچنین نباید فاکتورهای دیگری مانند احتمال تشدید جنگ تجاری آمریکا با چین و خروج بسیاری از خودروسازان از این بازار را نادیده گرفت. هرچه باشد بحران کرونا می‌تواند تاثیر سرنوشت‌ساز و بلندمدتی بر مسیر آتی صنعت‌خودرو داشته باشد.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =