بازار خودرو اروپای غربی

براساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده توسط کارشناسان صنعت‌خودرو، فروش خودروهای سواری و مدل‌های شاسی‌بلند در اروپای‌غربی در سال جاری میلادی با 30 درصد کاهش روبه‌رو خواهد شد که این کاهش نتیجه مستقیم تعطیلی‌ها و محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کروناست.

به گزارش «اخبار خودرو​»، براساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده توسط کارشناسان صنعت‌خودرو، فروش خودروهای سواری و مدل‌های شاسی‌بلند در اروپای‌غربی در سال جاری میلادی با 30 درصد کاهش روبه‌رو خواهد شد که این کاهش نتیجه مستقیم تعطیلی‌ها و محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کروناست. همچنین این احتمال وجود دارد که ظرف هفته‌های آتی کارشناسان صنعت‌خودرو گمانه‌زنی‌های ناامیدکننده قبلی خود را با پیش‌بینی‌های حتی ناامیدکننده‌تری جایگزین کنند.

  نیمه پُر و خالی لیوان
 موسسه خدمات سرمایه‌گذاری «مودی» یکی از آخرین موسساتی است که پیش‌بینی‌های خود را درباره وضعیت بازار اروپای‌غربی منتشر کرده است. طبق پیش‌بینی‌های این موسسه، فروش خودرو با افتی 30 درصدی به 4/11 میلیون‌دستگاه در سال 2020 خواهد رسید. این درحالی‌است که قبلا این موسسه میزان افت فروش بازار اروپای‌غربی را 21 درصد پیش‌بینی کرده بود. 
هرچند نیمه پُر لیوان این است که موسسه مودی گفته سال آینده میلادی بازار شاهد بهبود چشم‌گیری خواهد بود و فروش حدود 5/7 درصدافزایش 
پیدا خواهد کرد. کارشناسان موسسه مودی با بررسی وضعیت بازارهای بزرگ خودرو درسراسر جهان اعلام کرده‌اند که فروش خودرو در بازار آمریکا درسال 2020، 25 درصد کاهش پیدا خواهد کرد که درمقایسه با پیش‌بینی‌های قبلی این موسسه (15 درصد) پیش‌بینی می‌شود کاهش شدیدتری در انتظار این بازار باشد. 
طبق پیش‌بینی‌های مودی بازار آمریکا درسال آینده رشدی 2/ 16 درصدی را تجربه خواهد کرد. فروش خودرو در بازار چین نیز 10 درصد کاهش خواهد داشت و درسال 2021، 5/2 درصد افزایش پیدا خواهد کرد.  
   سایر پیش‌بینی‌ها
درماه آوریل فروش خودروهای سواری و مدل‌های شاسی‌بلند در بازار اروپای‌غربی 80 درصد کاهش پیدا کرد. هفته گذشته موسسه «LMC اتوموتیو» طی گزارشی اعلام کرد که کاهش فروش در بازار ایالات‌متحده در سال 2020 به 5/26 درصد خواهد رسید. همین چندماه پیش بود که تحلیل‌گران امیدوار بودند فروش خودرو در اروپا تنها با پنج‌درصد افت روبه‌رو شود؛ اما با شروع قرنطینه اجباری گسترده درسراسر اروپا پیش‌بینی‌ها به 20 درصد رسید و پس از آن نیز به‌مرور میزان افت پیش‌بینی‌شده افزایش پیدا کرده است. 
تحلیل‌گران موسسه «IHS مارکیت» نیز پیش‌بینی کرده‌اند که فروش خودرو در کل اروپا طی سال جاری میلادی با افتی 6/24 درصدی به 5/15 میلیون‌دستگاه برسد. اروپای‌غربی شامل بازارهای بزرگی مانند آلمان، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا می‌شود و درنتیجه، بازارهای اقماری کوچک شرق اروپا تاثیر چندانی برسلامت کلی فروش این قاره نخواهد داشت. اما مدتی که گذشت «IHS» نیز پیش‌بینی‌های خود را با رقم‌های ناامیدکننده‌تری جایگزین کرد. موسسه مودی اعلام کرده که تولید ناخالص ملی اتحادیه‌اروپا در سال 2020 با 5/6 درصد افت روبه‌رو خواهد شد. 
   تاثیر احتمالی مشوق‌ها
فالک فری، تحلیل‌گر موسسه مودی گفته: «درحالی‌که فروش خودرو درناحیه اروپا از سر گرفته شده، اما نمایندگی‌های فروش دربرخی کشورها هنوز تعطیل هستند و به‌احتمال زیاد حتی پس از بازگشایی نیز تقاضا برای خرید خودرو ضعیف خواهد بود.»  فری در ادامه گفت: «آنچه پس از این اتفاق خواهد افتاد، بستگی زیادی به‌میزان حمایت‌های دولتی دارد. تاکنون آلمان و فرانسه از ارائه مشوق‌های مالی برای خرید خودرو در ماه‌های ژوئن و سپتامبر خبر داده‌اند.»
درحالی‌که تحلیل‌گران در پیش‌بینی‌های خود تاثیرات احتمالی مشوق‌ها را درنظر نمی‌گیرند؛ اما این انتظار وجود دارد که همین شایعات درخصوص ارائه مشوق‌ها خریداران احتمالی را دست‌کم تا پایان ماه مه از نمایندگی‌های فروش دور نگه دارد. براساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده فروش جهانی خودرو درسال 2020 کاهش 20 درصدی را تجربه خواهد کرد؛ اما سال آینده روند فروش صعودی خواهد بود.  به‌گفته فالک فری: «با نگاه به‌آینده می‌توان چنین پیش‌بینی کرد که فروش جهانی خودرو درسال 2021 حدود 5/11 درصد افزایش خواهد یافت؛ هرچند این پیش‌بینی منوط به‌افزایش 8/4 درصد برآوردشده درتولید ناخالص ملی کشورهای عضو گروه 20 است.» اما آنچه مشخص است اینکه با وجود ویروس کرونا و احتمال قرنطینه‌های بعدی نمی‌توان چندان به‌بهبود وضعیت اقتصاد جهانی و همچنین افزایش فروش دربازار جهانی خودرو امیدوار بود. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =